Svaret på Hjalmarssons fråga?

I förra måndagens VT efterlyste kommunalrådet Harald Hjalmarsson konkreta förslag på "onödiga arbetsuppgifter som fullmäktige kan minska eller avskaffa" för lärare. Lärarnas Riksförbund svarar kommunalrådet i debattartikeln nedan.

LR:s Roger SevedstamArkivbild: Elin Lundholm

LR:s Roger SevedstamArkivbild: Elin Lundholm

Foto: Elin Lundholm

Västervik2010-04-21 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Utöver allt som betraktas som vanligt normalt lärararbete, det vill säga undervisning, för- och efterarbete, rättning av prov, lärarlagsarbete, föräldramöten och kontakter, betygsskrivning med mera, finns det en mängd andra arbetsuppgifter som måste skötas.Var så god: Här kommer en mycket ofullständig lista på arbetsuppgifter, ålägganden, administrativa sysslor och informationsuppgifter som lärare har att hantera och administrera under ett läsår:*Folktandvårdsenkät om fluorsköljning *Forskningsprojektenkät beträffande matematik - engelska *Vara samverkansperson i föräldragrupp *Lägerskoleenkäter *First Class-kontorutiner och hantering av föräldragodkännande *Föräldramötesenkäter *Frånvarokontroll och statistik*Skolfotoenkäter *Skolvalsinformation *Val av matrådrepresentanter *Val av elevrådsrepresentanter *Val av IT-rådsrepresentanter *Val av elevskyddsombudsrepresentanter *Överlämnandeinformation *Studie- och yrkesvalsinformation gällande gymnasiet och prao *Inbjudandeenkäter till gymnasiet *Information om kompisstödjare *Val av kompisstödjare*Praoinformation om vården *Brandstationsbesök *Förberedelsesamtalsrutiner *Brandberedskapsplaner *Nyckelrutiner *Avlarmningsrutiner *Elevenkäter *Föräldraenkäter *Åtgärdsprogram för elever med svårigheter *Elevvårdskonferenser *Deltagande i elevvårdsgrupp *Utvecklingssamtal 1 ggr/termin/elev *Omdömeskrivning 1 ggr/termin/elev *Deltagande i lärgrupper *Skriva åtgärdsprogram för elever som inte uppnått målen 1 ggr/termin/elev *Förbereda ungdomsdebatten *Skriva individuella utvecklingsplaner för varje elev *Ha ekonomi- och inköpsansvar *Ge skriftliga omdömen för elever som ej nått målet G *Administrera kvällsvandringarna bland klassföräldrarna *Ha de kontakter som behövs med de sociala myndigheternaAtt sovra bland dessa är inte lärarnas sak. Detta är ålägganden som måste skötas för att skolan av i dag skall fungera. Många av de ovanstående uppgifterna finns det ingen annan än den undervisande läraren som kan klara av och i dagsläget finns det heller inga andra personer anställda, som har till uppgift att hantera och administrera de icke "lärarnödvändiga" arbetsuppgifterna.Att vi, om vi avlastades andra uppgifter än undervisning och därtill hörande delar, skulle få mer tid till eleverna, går stick i stäv med den timplan som finns. Där finns siffror på hur många lektioner varje elev skall ha i varje ämne. Om lärare skulle vara längre tid på skolan, skulle varje elev inte få mer tid, utan lärarna skulle få fler elever och alltså mindre tid för varje elev.Vad vi lärare behöver är inte en utökad bundenhet till skolan, framförallt inte när eleverna inte finns på plats, utan möjligheter att vara väl förberedda inför varje möte med våra elever. Ingen lektion är den andra lik. Varje elevgrupp är unik. Som lärare måste du vara en "improvisationsartist" som alltid, på ett korrekt sätt, måste kunna svara på varje oförberedd fråga, kunna hantera snabbt uppblossande konflikter, kunna vinna förtroende hos alla, och som främsta uppgift, se till att alla når de kunskapsmål som krävs. Vi behöver inte mer tid på arbetsplatsen när det inte finns några elever där, utan tid, lugn och ro att ordentligt planera varje lektion, att få tid att utvärdera varje elevs arbete och planera dennes fortsatta utveckling. För att vara den utmärkta kreativa pedagogen, behövs oftast en stunds avkoppling på någon annan plats än skolan, innan man börjar med planeringen inför nästa arbetsdag. Vi lärare strävar efter att alla lektioner skall upplevas som bra, innehållsrika och meningsfulla av eleverna .Vi välkomnar Harald Hjalmarsson att peka ut de uppgifter som vi lärare inte behöver göra och samtidigt tala om vem som skall utföra dessa.
Debattreplik
Roger Sevedstam är kommunombud för Lärarnas Riksförbund i Västervik och distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Kalmar län.
Läs mer om