Sverige kan vinna kampen om turisterna

Dragplåster. Jokkmokks marknad är en turistattraktion. Foto: Thord Nilsson/Scanpix

Dragplåster. Jokkmokks marknad är en turistattraktion. Foto: Thord Nilsson/Scanpix

Foto:

Västervik2007-04-04 00:11
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Eva Hedenström är vd för Föreningen turism i Sverige, FörTur.Vad vore Visby, Sunne eller Jokkmokk utan turism? Tack vare turismen kan många kommuner likt dessa behålla sina affärer, nöjen och ha en god kommunal service. Dessutom bidrar de i hög grad till Sveriges tillväxt. Totalt får Sverige in 62,2 miljarder i exportintäkter från turismnäringen. Detta är intäkter som våra grannländer gärna konkurrerar om. Sverige riskerar att hamna på efterkälken om inte offensiva satsningar görs. Men med rätt engagemang från vår nya regering kan turismen bidra till mer skatteintäkter och att ännu fler arbetstillfällen skapas.
För varje hundralapp våra utländska gäster spenderar går 45 kronor tillbaka i skatt till staten. Totalt bidrar dessa frivilliga, tillfälliga skattebetalare med 28 miljarder kronor årligen, eller 76 miljoner per dag. Dessutom har turismnäringen vuxit på senare år, samtidigt som många traditionellt stora näringar minskat. Detta visar att turismnäringen är en framtidsnäring att satsa på. Jag vill därför peka på tre områden som turismansvarig minister Maud Olofsson kan arbeta med för att få fler utländska turister till Sverige.

Till att börja med måste Sverige komma ikapp, och förbi, våra grannländer när det handlar om satsningar på marknadsföring. I dag satsar vi i Sverige cirka 11 kronor per invånare på marknadsföring av Sverige som ett turistland. Våra grannländer Finland, Danmark och Norge satsar vardera minst tre gånger så mycket som Sverige, räknat per invånare. Det finns en tydlig koppling mellan satsning på marknadsföring och antalet inresande turister.
Utöver marknadsföring krävs bättre fungerande kommunikationer, såväl till och från Sverige som inom landet. Direkta flygförbindelser från utlandet till ett rimligt pris är ett måste. Att behöva byta flyg i Köpenhamn och kanske ytterligare några gånger innan man är framme vid målet utgör en mycket stor konkurrensnackdel gentemot andra. Flyg som kan ta sig fram utan att behöva mellanlanda är dessutom mindre ovänliga ur klimatsynpunkt.

Ett sista tips för hur Sverige ska kunna attrahera fler utländska turister är att locka till sig fler större arrangemang. Sverige lockar redan idag till sig internationella friidrottsarrangemang till Göteborg, rockkonserter till Globen eller VM-rally till Värmland. Men för att Sverige ska kunna locka till sig ännu fler arrangemang måste flera utmaningar bemötas. Det kan handla om stödfinansiering, men det kan också handla om infrastruktursatsningar, om marknadsföring eller att staten bistår med kunskapsresurser till dem som vill arrangera större events. En sammanhållen strategi för hur Sverige ska locka till sig större arrangemang behövs.
Vi från turismnäringen vill bidra med toppkvalitet på tjänster, produkter och upplevelser, men att marknadsföra Sverige utomlands, skapa fler direktförbindelser med flyg eller dra hit större arrangemang, förmår vi inte göra på egen hand. Jag är övertygad om att regering och turismnäring, med rätt engagemang, tillsammans kan göra Sverige till en vinnare i konkurrensen om turisterna!
DEBATT
Läs mer om