Swebus beklagar

Västervik2014-01-22 00:01
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag kan bara beklaga att vi har krånglat till resan för din son. Anledningen är olycksfall i arbetet.

På nyårsafton införde vi en specialtidtabell anpassad efter hur våra resenärer reste förra året. När vi gjorde förändringen av tidtabellen denna gång, så hade din son redan köpt en biljett. Självfallet skulle vi inte gjort den ändringen då som drabbade honom. Vi missade tyvärr din sons biljettbokning, så ska det inte fungera.

Bakgrunden till att vi gör ändringar i tidtabellen just på nyårsafton och andra högtidsdagar är att folk reser annorlunda då än en vanlig dag. Vi försöker anpassa vårt reseutbud efter hur kunderna vill resa, och just på nyårsafton är det färre som reser än en vanlig dag. Då blir det aktuellt att exempelvis ta bort hållplatser på ensklida turer där ingen brukar resa ifrån just på nyårsafton, och så var fallet för Valdemarsvik. Resan blir då snabbare för de som reser från exempelvis Västervik.

Den typen av förändringar kan dock inte göras när någon som redan har köpt en biljett drabbas så pass mycket som din son.

Replik

Swebus replikerar Bertil Jobéus insändare "Förstår inte Swebus", publicerad 10/1. Insändaren bygger på att resenären, Bertil Jobéus son, fick en ovanligt krånglig bussresa under nyårsafton.

Läs mer om