Inställda tåg är inte acceptabelt!
Västerviks kommun och hela Kalmar län arbetar aktivt med att öka inflyttningen. En förutsättning för att lyckas med detta är fungerande pendlingsmöjligheter som i sig ökar chansen att fler bor kvar eller flyttar hit. Förbättrade pendlingsmöjligheter bidrar till att fler kommuner utanför de större regionernas kärnor blir attraktivare för boende och näringsverksamhet.
Ett tydligt exempel är Mälardalen där man har byggt ut tåginfrastrukturen på Mälarbanan. Det har gett en positiv effekt på tillväxten och man kan konstatera att ju kortare restiden till Stockholm är, desto starkare är den lokala befolkningsutvecklingen: fler har jobb, bostadspriserna är högre och skatteintäkterna ökar.
Har medborgarna i Västerviks kommun rätt förutsättningar för att arbetspendla? 1 200 inställda tågavgångar hittills i år på Tjustbanan talar sitt tydliga språk. Det är för osäkert att pendla mellan Västerviks kommun och Linköping idag. Frågor som pendlarna ställer sig är: ”Går tåget idag?”, ”Kommer en ersättningsbuss istället?” och ”Kommer jag i tid till mitt arbete?”.
En välfungerande infrastruktur innebär större valfrihet för alla på arbetsmarknaden och gynnar utvecklingen mot större lokala arbetsmarknader. Individens frihet att välja boende och arbete över ett större geografiskt område ökar företagen i regionen får större tillgång till kvalificerad arbetskraft, vilket direkt påverkar deras förmåga att vara långsiktigt lönsamma.
Tågtrafiken mellan Västervik och Linköping är viktig och har potential att inte bara kunna fungera tillfredsställande utan också utvecklas.
Frågan är bara varför den politiska majoriteten inte tar problemen på allvar och gör något åt situationen? Turerna som ställs in handlar oftast om problem med underhåll och reparation av tågen.
Detta åligger landstinget och här kan landstingsstyrelsens ordförande Anders Henriksson (S) ta ansvar, men gör det inte.
Till detta måste tågbanan få en standardhöjning för att fungera optimalt och med ett par mötesspår på väl valda ställen skulle även turtätheten kunna öka.
Det vi nu ser är att Trafikverket konsekvent vägrar lägga några som helst investeringar på tågtrafiken i länet och det är nu upp till bevis för socialdemokrater och miljöpartister i regeringen om de kommer ta sitt ansvar för en väl fungerande tågtrafik även i Kalmar län.