Ta ert ansvar för fritidshemmen

Västervik2010-05-12 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I går, den 11 maj, var det Fritidshemmens dag. Vi i Lärarförbundet har valt att uppmärksamma denna dag genom att sätta fokus på lärarna i fritidshemmen och deras viktiga arbetsuppgifter men också på att det finns mycket som måste förbättras för fritidspedagogerna ska ha möjlighet att utföra sitt arbete med bra kvalitet.Fritidspedagogiken fogar samman elevernas lärande i skolan med världen utanför med allt vad det innebär i form av kamratrelationer, fritidsaktiviteter och att utvecklas som självständiga individer. Fritidspedagogen utgår i sitt arbete från barns nyfikenhet och egna intressen, lärarna i fritidshemmen utmanar deras lärande i vardagliga situationer. Med rätt förutsättningar och professionella lärare kan den fritidspedagogiska verksamheten kompensera för barn och ungas olika uppväxtvillkor. I ett samhälle som alltmer präglas av segregation och utanförskap är det viktigare än någonsin att arbeta för att alla barn ska få samma chans att utvecklas. Barn använder mycket av sin fria tid till att umgås, spela och söka kunskap i virtuella miljöer. I denna värld saknas ofta insyn från vuxna. Det innebär otroliga möjligheter - en enorm kunskapskälla att ösa ur, barn kan knyta kontakter över hela världen, de kan förmedla sina tankar och idéer och ta del av andras. Det innebär också stora utmaningar - välkända problem som nätmobbning, olaglig fildelning, spelberoende, och så vidare. Här kan fritidspedagogisk kompetens göra stor nytta. Lärare i fritidshemmen har i sin utbildning specialistkunskaper om barns identitetsutveckling och om det sociala samspelet mellan barn och mellan barn och vuxna. Sedan Fritidshemmens dag firades för första gången i slutet av 1980-talet har verksamheten genomgått stora förändringar. Då var fritidshemmen oftast separata enheter. Nu är fritidsverksamheten integrerad i skolan och fritidspedagogerna samarbetar med andra lärare för att ge eleverna en så bra utbildning som möjligt. Det borde ge oss bättre förutsättningar under hela skoldagen, och i många skolor bedrivs verkligen ett fantastiskt samarbete.Men samtidigt har vi ända sedan 1990-talets ekonomiska kris drabbats av ständiga nedskärningar. Och de verkar aldrig sluta. Gruppstorlekarna ökar samtidigt som personaltätheten minskar. Många fritidshem har blivit mer av förvaring än en miljö där barn kan lära och utvecklas.Skolinspektionen har nyligen presenterat en särskild granskning som visar att nedskärningarna har medfört bristande kvalitet i fritidshemmen. Det är inte den första larmrapporten. Varje år presenterar Skolinspektionen nedslående statistik i sina årliga rapporter och varje år ställer vi oss frågan - kan detta verkligen få fortsätta utan att någon ingriper? Det är hög tid att skolpolitiker på kommunal och nationell nivå tar ett gemensamt ansvar och börja satsa på fritidshemmen. Lärarförbundet kräver därför att alla politiker tar ett gemensamt ansvar för att minska gruppstorlekarna och öka lärartätheten på fritidshemmen. Och att även fritidshemmen ska ha välutbildade och behöriga lärare med en planeringstid värd namnet så att de har förutsättningar för att utföra sitt uppdrag.
Debatt
Läs mer om