Till nytta för skolan

Intressant förslag. Det är väl utmärkt att höja lärarnas kompetens genom att ge fler lärare möjlighet att forska. Högskole- och forskningsminister Lars Leijonborg vill satsa en halv miljard kronor på att ge lärare möjlighet att ägna sig åt forskning.

Västervik2007-10-30 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
350 lärare ska kunna vara tjänstlediga från sin lärartjänst för att forska och så småningom skriva en licentiatavhandling. Sedan ska de tillbaka till lärarjobbet igen, är tanken.
På det sättet ska kvaliteten i undervisningen öka, säger Leijonborg, och det har han naturligtvis rätt i. En starkare knytning mellan skolan och forskarvärlden är bra för alla. De forskarutbildade lärarna höjer sin kompetens, eleverna får dra nytta av aktuell forskning och andra lärare kan inspireras av nya metoder och rön.

Problemet med förslaget är att det inte är finansierat fullt ut. Leijonborg tänker sig en lösning där staten betalar merparten av kostnaderna - som utgörs av lönerna för de lärare det gäller - men där kommunerna betalar en del. Hur stor den delen blir vet vi inte, men risken finns att den blir betydande. Det skapar problem i kommunvärlden, där politikerna visserligen vet att det är viktigt med kompetensutveckling, men där lärare som skriver licentiatavhandlingar för kommunens pengar kan befaras komma rätt långt ner på prioriteringslistan.

Det finns också en viktig principiell dimension. Är det verkligen statens uppgift att avgöra hur kommunerna ska disponera skolans resurser?
Skolan är ett kommunalt ansvar. Vi har redan tillräckligt av statliga diktat, som kommunerna tvingas att slanta upp pengarna för. Fortbildning av lärare genom forskning är bra. Men då måste staten också vara beredd att stå för kostnaden.
Läs mer om