Tjustbanan - äntligen på rätt spår

"En modern Tjustbana kommer att möjliggöra en fungerande pendling med rejäla reseandeökningar. Dagens resandenivåer speglar tidsåtgången och 50 års försummade investeringar, inte det underliggande behovet!" Det skriver Harald Hjalmarsson nedan.

Arkivbild: Lisa Olaison

Arkivbild: Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Västervik2010-04-30 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vi vet alla att goda kommunikationer är en helt avgörande fråga för vår bygds utvecklingskraft. Nu kan vi äntligen konstatera att kommunens hårda och fokuserade arbete gett resultat. Tjustbanan finns med i regeringens vårproposition, liksom i oppositionens alternativ. Den breda politiska samsyn som länge präglat frågan lokalt, finns nu även på riksplanet. Vi har nu en god bas när processen rullar vidare. Att trafiken i början av juni kommer igång med nya tåg och fler avgångar är också en styrkefaktor. Även om tågen inte kan sänka restiden påtagligt utan en bättre bana, så innebär förändringen ändå en klart bättre service. Vi kan nu lägga den besvärliga tiden med inställda avgångar och ifrågasättande av hela tågtrafiken, bakom oss. Utöver arbetet med att bearbeta regeringen i frågan har vi under våren också blivit aktivare i våra kontakter med Trafikverket (före detta Banverket). Att rusta eller bygga en järnväg är en stor process med flera steg. Det första steget, förstudien, klarades av 2008. Utifrån vårpropositionen är nu avsikten att gå vidare med en järnvägs- utredning, den krävs eftersom det finns alternativa sträckningar för den moderna Tjustbanan. Därefter upprättas slutligen den järnvägsplan som kommer att ligga till grund för arbetet.Bättre kommunikationer till Östgötaregionen är ett måste. Usla pendlingsmöjligheter innebär att Västervik i dag är en av få kommuner i södra Sverige som utgör sin egen arbetsmarknadsregion. Ett faktum som länge hämmat vår utveckling. Utan beslut om Tjustbanan hade vi varit dömda att förbli en egen region även år 2030. En samhällsekonomiskt orimlig utveckling. En modern Tjustbana kommer att möjliggöra en fungerande pendling med rejäla reseandeökningar. Dagens resandenivåer speglar tidsåtgången och 50 års försummade investeringar, inte det underliggande behovet!I de olika förslagen till ny regionindelning i den så kallade Ansvarsutredningen förs Västervik i de flesta fall samman med Östergötland. I det perspektivet blir en modern Tjustbana en självklar länk. Fungerande regioner förutsätter fungerande kommunikationer. Tjustbanan kommer därför att ytterligare stärka de traditionellt starka banden mellan invånarna i norra Kalmar län och de i den fjärde storstadsregionen. Östgötaregionen växer. Goda förbindelser till Stockholm genom till exempel Ostlänken är en viktig del. Förbindelserna stärker även attraktionen i en anslutande Tjustbana. Framgångsrika regioner behöver, utöver goda kommunikationer, också bra boende och breda möjligheter inom arbete, utbildning och fritid. Den moderna Tjustbanan kommer att bredda vår arbetsmarknad genom att föra Västervik/Tjust närmare Östergötlands inland. Samtidigt ökar möjligheterna till attraktivt sjönära boende och en rikare fritid för invånarna i Östergötland.
Debatt
Harald Hjalmarsson (M) är kommunalråd i Västerviks
kommun.
Läs mer om