Tjustbanan förfaller

Västervik2006-09-14 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Krister Örnfjäders svar till N Roheda om Tjustbanan väcker en del funderingar. Vår förening menar att även om det har gjorts en del är detta inte på långa vägar tillräckligt. Varför tillåter regeringen denna misshushållning med infrastrukturen, nationens och allas gemensamma egendom? Måste pengarna till underhåll av banan öronmärkas så att BV-regionen inte använder dem till annat? Vi anser att det är en smärre skandal att Banverket till i dag så flagrant har misskött sitt uppdrag att förvalta och underhålla Tjustbanan. Den har tillåtits förfalla till den milda grad att operatörerna måste sänka hastigheten för att kunna genomföra trafiken på ett säkert sätt och inte köra sönder sina fordon. Inte undra på att Ö-traf som fordonsägare inte längre vill köra med Kustpilen på banan.

Förr var underhållet på banan periodiskt men Banverket upprätthåller inte sina intentioner längre. Endast akuta åtgärder utförs numera. Tjustbanan är i sämre skick än banorna i gränsande banregioner - dessa verkar vara mera alerta och ambitiösa att hålla alla sina spår i bra skick. Det är väl ändå inte så att Östra banregionen med beslutfattarnas goda minne använder sina anslag enbart till monumentbyggen såsom Cityspåren samt Ostlänken och sedan är det egalt om trafiken på Tjustbanan och andra mindre banor inom banregionen haltar fram på spår med ruttna slipers, nerkörda skarvar, buskar som skymmer signaltavlorna och sikt, spårlägesfel som gör att man får sakta ner farten med förseningar som följd. Listan på fel kan göras lång

Ifall persontrafiken försvinner från Tjustbanan, graderas banan sannolikt ned till en godsbana med störta hastighet på endast 40 kilometer i timmen. Då blir frågan: Vill godsoperatören köra så lång sträcka så långsamt? Lönsamheten blir ju sämre när det tar längre tid. Då är risken stor att även godstrafiken försvinner och en total nedläggning av trafiken på Tjustbanan blir ett faktum. Detta får inte hända eftersom då skulle investeringarna gjorda i Västerviks hamn vara bortkastade.
Krister Örnfjäders parti som i tre mandatperioder har kunnat tilldela anslag för att upprätthålla standarden på järnvägen, har misslyckats med detta. Varför skulle det då vara trovärdigt att socialdemokraterna kommer att ge mera pengar till underhåll av järnvägen och att alliansen inte kommer att satsa minst lika mycket.
Vi vill ha gärna ha svar från alla partier i denna tidnings spalter vad de anser i frågan om Tjustbanans upprustning innan stundande val.
DEBATT
Artikelförfattarna ingår i styrelsen för Västervikståget 2000. 
Läs mer om