Tjustbanan förfaller
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Förr var underhållet på banan periodiskt men Banverket upprätthåller inte sina intentioner längre. Endast akuta åtgärder utförs numera. Tjustbanan är i sämre skick än banorna i gränsande banregioner - dessa verkar vara mera alerta och ambitiösa att hålla alla sina spår i bra skick. Det är väl ändå inte så att Östra banregionen med beslutfattarnas goda minne använder sina anslag enbart till monumentbyggen såsom Cityspåren samt Ostlänken och sedan är det egalt om trafiken på Tjustbanan och andra mindre banor inom banregionen haltar fram på spår med ruttna slipers, nerkörda skarvar, buskar som skymmer signaltavlorna och sikt, spårlägesfel som gör att man får sakta ner farten med förseningar som följd. Listan på fel kan göras lång
Ifall persontrafiken försvinner från Tjustbanan, graderas banan sannolikt ned till en godsbana med störta hastighet på endast 40 kilometer i timmen. Då blir frågan: Vill godsoperatören köra så lång sträcka så långsamt? Lönsamheten blir ju sämre när det tar längre tid. Då är risken stor att även godstrafiken försvinner och en total nedläggning av trafiken på Tjustbanan blir ett faktum. Detta får inte hända eftersom då skulle investeringarna gjorda i Västerviks hamn vara bortkastade.
Krister Örnfjäders parti som i tre mandatperioder har kunnat tilldela anslag för att upprätthålla standarden på järnvägen, har misslyckats med detta. Varför skulle det då vara trovärdigt att socialdemokraterna kommer att ge mera pengar till underhåll av järnvägen och att alliansen inte kommer att satsa minst lika mycket.
Vi vill ha gärna ha svar från alla partier i denna tidnings spalter vad de anser i frågan om Tjustbanans upprustning innan stundande val.
DEBATT
Artikelförfattarna ingår i styrelsen för Västervikståget 2000.