TrafiksÀkerheten Àr viktig

Trafikolycka. Olyckor pĂ„ vĂ€garna kan minskas, bĂ„de i antal och omfattning, menar artikelförfattarna.Foto: Stig-Åke Jönsson/SCANPIX

Trafikolycka. Olyckor pĂ„ vĂ€garna kan minskas, bĂ„de i antal och omfattning, menar artikelförfattarna.Foto: Stig-Åke Jönsson/SCANPIX

Foto: Fotograf saknas!

VĂ€stervik2007-06-30 00:25
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.
TrafiksÀkerheten Àr en av de viktigaste transportpolitiska frÄgorna. För ett framgÄngsrikt trafiksÀkerhetsarbete krÀvs nya tag.
Det gÄr att öka trafiksÀkerheten. För att det ska kunna förverkligas krÀvs det betydligt mer radikala trafiksÀkerhetsÄtgÀrder Àn vad bÄde den förra och den nuvarande regeringen vÄgat föreslÄ. Hittills, bör tillÀggas. I en rapport som slÀpptes i midsommarveckan - FrÄn nollvision till verklighet - presenterar vi ett antal förslag till ÄtgÀrder.

Riksdagen har antagit ett delmÄl som sÀger att antalet dödade i vÀgtrafiken Är 2007 ska vara max 270. TyvÀrr ser mÄlet inte ut att uppnÄs. Trots att antalet dödade har minskat de senaste Ären, var det ÀndÄ 440 personer som dödades i trafiken under 2006. Antalet svÄrt skadade har inte minskat alls sedan mitten av 1990-talet, det rör sig om cirka 4000 om Äret. Och antalet lindrigt skadade har ökat.
Det lÄngsiktiga mÄlet bör vara noll döda. Samtidigt inser vi att dödsolyckor alltid kommer att intrÀffa. En realistisk, och samtidigt högt stÀlld, mÄlsÀttning Àr att antalet döda minskas med 10 procent per Är. Detsamma bör gÀlla mÄlet för antalet svÄrt skadade.

Av de personbilsförare som omkom i trafiken 2006 var 42 procent alkoholpÄverkade. Trots att antalet dödsolyckor i trafiken sjunker, ligger antalet alkoholrelaterade dödsolyckor kvar pÄ samma höga nivÄ. Av de personbilsförare som dog i singelolyckor var 60 procent alkoholpÄverkade Det bör dÀrför vara ett krav för alla som blivit av med sitt körkort pÄ grund av rattfylleri att de mÄste anvÀnda alkolÄs efter det att körkortet ÄterfÄtts.
Trötthet hos bilföraren bedöms vara orsak till 20 procent av trafikolyckorna. Trötthetsolyckor kan reduceras med relativt enkla metoder. Det har visat sig att antalet avkörningsolyckor till höger har minskat med 50-60 procent pÄ strÀckor dÀr rÀfflor införts vid vÀgkanten.

En snabb utveckling av ny teknik pÄgÄr för att avslöja förare som Àr pÄverkade av alkohol, andra droger, trötthet och sjukdom. Till exempel kan föraren göras uppmÀrksam pÄ sin trötthet genom olika ljud- ljus- och vibrationssignaler, innan förmÄgan att sÀkert framföra fordonet försvinner.
Det finns teknik som kÀnner igen de mikrokorrigeringar som föraren hela tiden gör med ratten under normal körning. Mönstret skiljer sig mellan den vakne, nyktre föraren och en förare som Àr mycket trött eller pÄverkad av alkohol eller andra droger.
Det gÄr ocksÄ att registrera förarens blinkbeteende, vilket ger en signal om föraren Àr alert eller pÄ vÀg att somna. Vi föreslÄr att teknik för att avslöja förare som Àr pÄverkade av alkohol, andra droger, trötthet och sjukdom ska vara obligatoriskt i alla nyförsÄlda bilar i Sverige frÄn och med Är 2012.

För att öka trafiksÀkerheten Àr sÀnkta hastigheter en avgörande faktor, sÀrskilt nÀr det gÀller ökad sÀkerhet för barn i trafiken. Om hastighetsgrÀnserna alltid följdes skulle omkring 150 mÀnniskoliv kunna sparas varje Är.
Vi föreslÄr att kommunerna ska kunna besluta om sÀnkningar av hastighetsgrÀnserna pÄ samtliga vÀgstrÀckor i tÀtbebyggda omrÄden inom kommunen, samt att kommunerna ska fÄ vetorÀtt mot höjningar av hastighetsgrÀnserna pÄ samtliga vÀgar inom kommunens geografiska omrÄde.
Det Àr dags att ta nya tag vad gÀller trafiksÀkerhetsfrÄgorna. Olyckorna i trafiken kan minska. TrafiksÀkerheten kan öka. Det Àr vi övertygade om.
DEBATT
Artikelförfattarna Ă€r kristdemokratiska riksdagsledamöter och ledamöter i trafikutskottet. 
LĂ€s mer om