Trängselavgifter för en bättre miljö

Trängselavgifter. Lösning på storstadens trafikproblem, anser Akko Karlsson, miljöpartiet.  Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Trängselavgifter. Lösning på storstadens trafikproblem, anser Akko Karlsson, miljöpartiet. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2006-02-21 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
40 miljarder kronor för att bygga ringled och förbifarter i Stockholm. Är det bättre än trängselavgifter för 1 miljard? Frågan är berättigad för det är olika synsätt på problemlösningen på för mycket trafik med för stora hälsovådliga utsläpp.
Miljöpartiet vill göra det lönsamt att dels sluta "bekvämlighetsköra", dels att faktiskt göra det konkret lönsamt att göra aktiva miljöval.
Miljöpartiet riks utmanar nu moderaterna som är uttalat och fanatiskt mot trängselavgifterna att nu syna deras så kallade alternativ under en debatturné kring storstadens trafikproblem, miljö och lösningar.

Grön politik gör skillnad och vi menar att konkreta och aktiva politiska beslut skall stimulera till handling för bättre miljö och en förbättrad grundhälsa hos människor. Ett "win win"-koncept som även stimulerar svenskt näringsliv.
50 procent av alla nya sålda bilar i Sverige är tjänstebilar.
50 procent av alla tjänstebilar är dessutom svensktillverkade av Volvo eller Saab.
Med miljöpartiets sänkta förmånsbeskattning på tjänstebilar med miljöklassning har tillsammans med skattebefrielse på koldioxidneutrala bränslen och därtill befrielse från trängselavgifter på miljöfordon gett miljöbilsproduktionen en explosionsartad efterfrågan.
På 2-3 år kommer det att finnas många andrahandsbilar, som är miljöklassade, tillgängliga för privatpersoner och Sverige kommer att vara världsledande på miljöfordon. Bort från multinationella oljeberoenden samt ett lyft för den globala agendan för minskad klimatpåverkan och svensk bilindustri kan tacka miljöpartiet för indirekta näringslivsbefrämjande åtgärder som bygger på förmånliga konsumentval som ger flera samhällsnyttiga effekter.
Den 10 februari kom rapporten om första månaden med trängselavgifter och resultatet. Vi kan konstatera att trängselavgifter fungerar, trafiken flyter och fler väljer kollektivresande.
65 000 fler dagsresor görs med kollektivtrafiken i Stockholm sedan avgiften infördes. Det betyder jättemycket för miljön i Stockholm både gällande buller och avgaser. Antalet dagsresor motsvarar en ökning med 8 procent, mest pendeltåg och buss. Tack vare extrasatsningar på kollektivkapaciteten har inte trängsel där ökat i genomsnitt, däremot har det varit problem med pendel som SL måste ta hand om.

25 procent har trafiken minskat under januari. Infarts- och genomfartsledernas köer har nära nog eliminerats. Antalet stockholmare som anser trängsel vara ett problem har minskat från 80-90 procent till 60-70 procent.
Vi ser nu med fram emot den kommande säsongstrafikökningen som förväntas komma under våren med klimax i maj-juni. Där kommer trängselavgiften att få visa vad det ger i beteendemönster under press.
Det är också värt att nämnas att Stockholmsförsöket följs från internationellt håll, för världen är full av övertrafikerade städer med smog och trafikkaos som söker lösningar.
DEBATT
Akko Karlsson företräder miljöpartiet de gröna i Västervik.  
Läs mer om