Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Småland är ett landskap där man är beroende av många olika transportslag. När det gäller skogsnäringen så körs många transporter med lastbil och varje lastbil som transporterar skogsråvara kör ofta runt 20 000 mil på ett år. Den drar cirka 6 liter milen, vilket gör att den av oppositionen föreslagna höjningen av koldioxidskatten på cirka 50 öre litern, skulle ge en ökad milkostnad på 3 kronor. Till detta skall läggas en kilometerskatt på 14 kronor per mil. Således ökar kostnaden med 17 kr per mil eller 340 000 kr för en lastbil per år. Detta blir en tung ekonomisk börda för Smålands företagande, i synnerhet för skogsägarna och anställda inom skogsindustrin. Så nog är vänsterkartellens jobbstoppspolitik effektiv. Vi moderater lovar tillsammans med övriga i alliansen att kilometerskatten INTE skall införas. Människor i Småland behöver en politik som ger jobb - inte det motsatta.
Debatt
Eva Bengtson Skogsberg är riksdagsledamot (M) för Kalmar län och Ulf Berg (M) är riksdagsledamot.