Svensk skola måste tveklöst arbeta hårdare för att stärka elevernas måluppfyllelse och finna skarpare verktyg för att kontinuerligt följa upp den så avgörande resultatsutvecklingen. Det handlar ytterst om alla elevers rätt att få lyckas i skolan och skaffa sig det innehåll som behövs för att drömmar skall bli sanna och framtiden ljus. En viktig komponent i skolans ansvar är även att stärka elevers kreativitet och låta entreprenörskap vara ett stående inslag genom elevernas kunskapsvandring från förskola till högskola.
Ung Företagsamhet i Sverige har under decennier i samverkan med rektorer och lärare arbetat för att ge elever möjligheten att möta entreprenörskap, kreativitet och företagandets värld i skolarbetet. Skolans styrdokument talar med tydlighet om vikten av att alla elever i Sverige ska få tillgång till entreprenörskap och kreativt lärande i samverkan skola, samhälle och näringsliv. Glädjande är att alltfler gymnasielever under sin utbildning väljer att starta UF-företag och grundskolan har flera väl paketerade utbildningskoncept för både lärare och elever.
Läsåret 2013-2014 startade 569 elever UF-företag på gymnasium i Kalmar län. Detta är bra! Varför? UF-företagande är ett vetenskapligt belagt arbetssätt där evidensen är tydlig, det bygger på 34 års erfarenhet i Sverige och nästan 100 år i USA. Vi vet också att det går bra för de här eleverna, oavsett vilka vägar de väljer att ta här i livet. Att driva UF-företag på gymnasiet påverkar individers långsiktiga arbetsmarknadspotential. De blir oftare företagare, har högre inkomster, blir oftare chefer och sist men inte minst så är dessa elever mer sällan arbetslösa. Utbildning i entreprenörskap gör alltså skillnad!
UF-företagandet ökade rekordstort i länet i år,faktiskt mest i Sverige och det är ett bevis på att skolorna mer och mer anammar uppdraget kring entreprenörskap. Men det finns mycket mer att göra! Väldigt många fler elever borde få chansen att driva UF-företag på gymnasiet. Med konceptet kommer många fler färdigheter än att bara starta företag, eleverna får träna sig i kompetenser som uppskattas i livet, oavsett om de blir företagare eller anställda.
Låt oss visa alla andra att Kalmar län bestämt sig för att lyckas fullt ut och skapa en skola som öppnar upp dörren på allvar mot omgivande samhälle, föreningsliv och näringsliv.