Vad är varumärket Sverige värt?
Sverige. Att svenska barn lever i trygghet är en del av Sverigebilden, där lagstadgat förbud mot barnaga ingår. Foto: Claudio Bresciani/SCANPIX
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Bedömningen görs i en större internationell undersökning om vilka intryck utlänningar har av vårt land. Undersökningen visar att vi svenskar är speciellt starka när det gäller samhällsstyrning, befolkning och som land som man vill bo och arbeta i.
Sverige hamnade i fjolårsstudien på en hedrande sjundeplats, främst av de nordiska länderna och bedömdes mer positivt som samhälle än världens två största ekonomier, USA och Japan. Det visar sig genomgående att Tyskland är vår bästa vän och supporter - i alla fall om vi skall döma av denna internationella studie.
Jag tror att det kanske är klokt att vara sunt skeptisk mot alltför långtgående slutsatser och också mot uppskattningen av vårt varumärke. Men det viktiga är i stället att få en bild av hur omvärlden ser på oss - det är alltid nyttigt och ofta konstruktivt.
Frilansjournalisten Cecilia af Jochnick skriver i anslutning till Svenska Institutet-rapporten varför Sveriges kreativa miljö rankas högt. Professor Richard Florida vid George Mason University påstår att Sverige överlägset toppar listan över länder som kan erbjuda det som den kreativa ekonomins människor frågar efter.
University of Leicester i England har i en undersökning konstaterat att svenskar efter danskar och schweizare är lyckligast i världen. Känner vi det så? Vi delar tredjeplatsen med finländarna och befolkningen på Bahamas.
Det som främst får skribenten Cecilia af Jochnick att vara stolt svensk är att vi var först i världen med att förbjuda barnaga. Numera finns det tio länder i världen där det är förbjudet att använda stry k som uppfostringsmetod. Och Sverige delar med Nederländerna topplacering på listan över barns välfärd, presenterad tidigare i år av Unicef.
Genomgående i flera undersökningar är att det verkar som om Sverige är det land man skall välja att bo och leva i, om man värdesätter trygghet. Vi har enligt uppgift världens säkraste trafik. Sverige är det OECD-land som har lägst antal trafikolyckor med dödlig utgång per invånare. Amerikanska tidskriften Forbes rangordnar världens fyra trafiksäkraste bilmärken. Bland dem återfinns de bägge svenska, ja amerikanskägda , Volvo och Saab.
Cecilia af Jochnick har läst ett stort antal internationella studier och enkäter. Hennes sammanfattande intryck är att Sverige prioriterar välfärd, trygghet och lika utgångsmöjligheter för alla. Det är den kombinationen som professor Florida blivit imponerad av.
Generaldirektören på Svenska Institutet Olle Wästberg har tre förslag hur Sverigebilden skall stärkas ytterligare. Han finner det lämpligt att Sverige satsar mer på Asien och Mellanöstern. British Council, Englands motsvarighet till Svenska Institutet, fast tio gånger större minst, gör en storsatsning på just Asien och Mellanöstern.
Att Sverige nästan inte har något informationsmaterial på arabiska och att vi inte finns med på det område där människor i arabvärlden söker sitt andningshål - webben - är olyckligt menar Olle Wästberg.
Han vill vidare att Sverige bör utveckla relationer med före detta biståndsländer. Och att Sverige också bör arbeta för att utifrån locka till sig talanger och kreativitet.
Men som sagt, 464 miljarder dollar är varumärket Sverige värt. Kom ihåg det !
Kolumnen
Bertil Jobeus