Vad vill vi med våra småländska hamnar?

"Om vi fortsätter att se våra länshamnar som fyra enskilda "konkurrenter" om godset kommer vi ganska snart att bli akterseglade av den hårda konkurrens som råder i branschen", det skrivet Företagarnas regionchef i Kalmar län och på Gotland Henrik Wennesund i debattartikeln nedan.

Lucernahamnen i Västervik.Arkivbild: Mattias Ahlm

Lucernahamnen i Västervik.Arkivbild: Mattias Ahlm

Foto: Mattias Ahlm

Västervik2010-02-08 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det talas mycket om infrastrukturen i länet men det är tyvärr ganska tyst om en mycket viktig del av denna infrastruktur, nämligen våra hamnar. De fyra största hamnarna, Kalmar, Mönsterås, Oskarshamn och Västervik utgör en viktig del i framtidens utveckling av vår region. Fördelningen av godset i dessa hamnar ser ut ungefär såhär; Kalmar; olja och sågade trävaror till främst kontinenten. Oskarshamn; containertrafik, linjetrafik till Gotland samt sågade trävaror till nordafrika och medelhavet. Mönsterås hamn ägs till största delen av Södra där deras massa skeppas ut. Västerviks hamn hanterar olja samt trävaror. I "hamnbranchen" i Sverige har dessa hamnar ett mycket stort konkurrenstryck från bland annat Karlshamn, Varberg och Norrköping. Om vi fortsätter att se våra länshamnar som fyra enskilda "konkurrenter" om godset kommer vi ganska snart att bli akterseglade av den hårda konkurrens som råder i branschen. Det är av yttersta vikt för bland annat sågverksbranschen att våra Smålandshamnar kan överleva och utgöra konkurrenskraftiga alternativ för våra virkestrasporter! Hur stärker vi då denna konkurrenskraft på bästa sätt? Ett alternativ är att gemensamt driva dessa fyra hamnar och samordna dess personal för att på så sätt minska kostnaderna. De minskade kostnaderna kan användas till att sänka avgifterna för rederierna och godshanteringen, vilket i sin tur ökar konkurrenskraften. Det finns också ett stort intresse bland de kommuner som finns från Jönköping och österut/söderut i vårt sydöstra hörn att få till stånd den så kallade "East west green corridor" det vill säga en ost-västlig förbindelse som skulle utgöras av en container-linje mellan Oskarshamn och Ventspils. Gods skulle då kunna transporteras med järnväg från Göteborg via Jönköping till Oskarshamn och därifrån till Baltikum. När Baltikum kommer på fötter kommer suget efter varor där att bilda en helt ny marknad som skulle kunna innebära ett stort uppsving för oss i sydost. Utredning på utredning av våra länshamnar pekar alla på att samarbete är det som krävs för att lyckas. Men det kräver kraftsamling och en "vision" av vad vi vill med våra Småländska hamnar, finns den visionen i dag? Pågår arbetet med att samordna och effektivisera och att öka attraktionskraften? Det känns inte så. Istället planerar vi bostäder i våra hamnar. Dessa kommer bli attraktiva boenden men knappast bidra till någon BNP-ökning. Snarare utflyttning av företag till andra regioner. Smålands näringsliv är beroende av transporter både på land och till sjöss. Vi måste, för att behålla och utveckla företagen i regionen, se till att vi har hamnar som är så pass konkurrenskraftiga så att det lönar sig att producera varor i vår del av landet. Det är dags nu politiker att sätta ned foten och jobba tillsammans för en linje som utvecklar våra fina hamnar och därmed stärker näringslivet i sydost!
Debatt
Henrik Wennesund är regionchef för Företagarna Kalmar län och Gotland.
Läs mer om