Vadslagning med Centern

"Jag brukar undvika spel och dobbel, men nu utmanar jag centerpartisten  Anders Åkesson på vadslagning", skriver MP-kandidaten Jonas Löhnn nedan.

Miljöpartisten vill slå vad om ett KLT-kort.  Arkivfoto: Matilda Ahl

Miljöpartisten vill slå vad om ett KLT-kort. Arkivfoto: Matilda Ahl

Foto: Ahl Matilda

Västervik2010-09-16 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är så här i valrörelsens elfte timma hög tid att syna invändningarna mot en grön kilometerskatt och koldioxidskatt!Jag brukar undvika spel och dobbel, men nu utmanar jag centerpartisten Anders Åkesson på vadslagning. Han är den som i debatt efter debatt avfärdat miljöåtgärderna som vår skatteväxlingspolitik ska åstadkomma. Med populistisk retorik målar han kortsiktigt upp bilden av en landsbygd som utarmas och en åkerinäring som försvinner om man tillämpar det ekonomiska styrmedel som alla miljömedvetna vet är det enda rimliga; principen att förorenaren betalar.Jag tror att Åkesson egentligen vet att det är vad som krävs för en omställning till hållbara transporter och vad som måste till för att alla på landsbygden inte ska sitta fast i fossilbränsleberoendet när priserna på olja snart skjuter i höjden. Men han och övriga Alliansen vågar under ett valår inte bejaka att det är just denna medicin som behövs för att klara miljön för framtiden.Därför är min utmaning denna:Anders Åkesson kommer att med en rödgrön regering behöva konstatera att vår skatteväxling med 17 öre högre koldioxidskatt och införandet av en kilometerskatt för lastbilar inte alls medförde en avfolkad landsbygd eller att åkerierna går omkull.Skulle det bli en alliansregering kommer den, trots löften om annat, under mandatperioden utforma någon sorts ökad beskattning på drivmedel för vägtrafiken. Jag slår vad om ett årskort på KLT, som jag skänker till Åkesson om jag har fel. Vågar centerpartisten utlova något motsvarande om jag får rätt?Saken är den att det börjar bli bråttom.Jordens oljeresurser har under en längre tid sinat. Oljan tar inte slut plötsligt, men blir mer och mer svårtillgänglig och dyr att få fram. Detta sker för fullt just nu. Snart är bensinen för dyr för några skattepåslag och redan om fyra år är det sannolikt för sent att skatteväxla fram pengar till omställningen. Utan finansiering finns inget stöd att ge till landsbygdens anpassning, där man drabbas hårdast.I vårt land har vi minskat fossilbränsleberoendet rejält när det gäller uppvärmning och elproduktion. Fordonsbränslet är det som släpar efter. Trots ökande andel nybilsförsäljning av miljöfordon går endast en bråkdel av fordonen som är i drift på alternativt bränsle.Skatteväxling är en åtgärd som inte ökar eller minskar statens intäkter, utan i stället fördelar om dem - från det som inte är långsiktigt hållbart till att stödja de bättre alternativen. På så sätt påskyndar man förbättringar och anpassning till verklighetens förutsättningar, så att så få som möjligt hamnar i kläm.Det är så vi får möjlighet att ge ordentlig miljöbilsrabatt, rejäla bidrag till den som ställer om sin bil till ett förnybart bränsle, stöd för biogasproduktion, mer kollektivtrafik, samt ekonomiska avdrag för arbetsresor för att komma till rätta med negativa fördelningseffekter för den som verkligen saknar andra alternativ.Miljöpartiets bensinskatt är alltså inte landsbygdens död. Den är en nödvändig del av det stöd som behövs för att kunna vända trenden och skapa ett hållbart samhälle där det är på landet som energiproduktion, arbetstillfällen, närservice, självförsörjning, biogastankning och hållbara transporter frodas.
Debatt
Jonas Löhnn är riksdagskandidat för Miljöpartiet de gröna i Kalmar län.
Läs mer om