Vårdvinst för alla
Christina Fosnes.
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Utifrån reportage som numera ganska ofta redovisar brister i svensk sjukvård undrar säkert många om vården håller samma kvalitet över hela landet oavsett var man bor. Interna sammanställningar visar att så är inte fallet. Socialstyrelsens sammanställningar visar att det finns skillnader i väntetider, kostnader och effektivitet mellan sjukhus, kliniker och vårdcentraler. Register har kommit till för att förbättra kvalitén på landets vårdinrättningar. Dessa fakta bör landets patienter och allmänhet få ta del av på ett lättillgängligt sätt. Patienter vill kunna söka sig information om behandlingar, vård och omsorg. I en utveckling där fler och fler väljer elbolag och pensionsfonder, blir det sannolikt självklart också att kunna titta på kvalitetsredovisningar inom vård, omsorg och äldreboende mm. Att kunna ta ett rationellt beslut för sina gamla föräldrars boende och omsorg borde vara självklart.
Oavsett om det rör sig om privat eller offentlig vård har vi samma krav på definitionen av vård. Läkare, sjuksköterska, undersköterskor, sjukgymnaster med flera måste vara utbildad och specialiserad inom sitt område för att få tillstånd att utöva sin kunskap, vare sig han eller hon arbetar för en privat eller offentlig arbetsgivare. I de flesta länder i västvärlden har patienterna rätt att välja vårdgivare - privat eller offentlig - även när vården skattefinansieras. I Norge lagstiftade man 2001 om att patienterna har rätt att välja sjukhus i landet. För att underlätta valet har man börjat kvalitetsredovisa sjukhusen. På nätet finns information tillgänglig över om sjukhus uppnår de nationella kvalitetskraven. I Danmark och Finland genomför man liknande öppna redovisningar för allmänheten, för att nämna de länder som ligger närmast oss.
Får patienter och anhöriga en öppen information kring kvalitet och kostnader i t ex antalet utförda operationer i specifika områden, väntetider, behandlingstider, bemötanden, omvårdnad, måltider och service blir valet lätt - oavsett driftsform. Vinsten blir patientens!
DEBATT
Christina Fosnes är regionchef för Svenskt Näringsliv Kalmar län.