NÀr Sveriges Radio hÀromÄret minskade antalet musiklÀggare till de populÀra kanalerna P3 och P4 var den uttalade ambitionen att skapa ett musikutbud som var konkurrenskraftigt gentemot de kommersiella radiokanalerna. För att fortfarande kunna leva upp till det lagstadgade public serviceuppdraget att erbjuda en bredd och ett djup i musikutbudet bibehöll man de nischade smalprogrammen, vilka alltmer kommit att fungera som alibin gentemot den som kritiserar Sveriges Radios likriktning pÄ musikomrÄdet.
Den kommersiella radion blev aldrig samma succé i Sverige som de kommersiella tevekanalerna. FÄ bolag har överlevt och kvalitetsprogrammen uteblev. Kvar finns genreinriktade musikkanaler som Bandit Rock och skvalmusikkanaler i populÀrkulturens allra mest utslÀtade mittfÄra. I övrigt innehar Sveriges Radio nÀrmast en monopolstÀllning pÄ marknaden. Att man i det lÀget vÀljer att frÄngÄ sitt ursprungliga uppdrag om att erbjuda kvalitet, bredd och djup, för att i stÀllet ge sig pÄ att konkurrera med skvalmusikskanalerna om lyssnarna Àr obegripligt.
Public Serviceföretagen motiverar sin verksamhet och metoderna att tvinga oss alla att finansiera den med att vi erbjuds media fri frÄn kommersiell pÄverkan. Att radion dÄ lÄter sitt musikutbud styras av de kommersiella kanalernas Àr minst sagt motsÀgelsefullt. LikasÄ den överrepresentation av de fem största skivbolagens artister som kan skönjas i spellistorna. Varför vÀljer SR:s musiklÀggare att plugga en debutant frÄn ett av de stora skivbolagen Ätskilliga gÄnger dagligen i flera veckor innan albumet slÀpps om SR stÄr oberoende frÄn kommersiella intressen?
En annan frÄga man kan stÀlla sig Àr varför Sveriges Television vÀljer att köpa in underhÄllningsprogram pÄ simplast möjliga nivÄ, sÄsom Peter Settmans infantila lekprogram "Minuten", frÄn externa produktionsbolag? Hur motiverar man att alla som har en tevemottagare ska tvingas betala för detta - skulle inte en kommersiell kanal kunna producera det, förutsatt att en efterfrÄgan fanns?
Public Servicebolagen har gÄtt i samma fÀlla som mÄnga andra offentligt finansierade kulturverksamheter - man ser sig som en aktör pÄ marknaden snarare Àn som ett komplement till marknaden. I samma ögonblick som man börjar se sig som en aktör pÄ marknaden har man emellertid ryckt undan det bÀrande argumentet för den egna existensen. Ska vi ha offentligt finansierad kultur, liksom offentligt finansierad media, sÄ ska vi ha det för att den tillhandahÄller nÄgonting som inte bÀr sig ekonomiskt pÄ marknaden men som vi ÀndÄ anser att det finns ett samhÀlleligt vÀrde i att det finns.
Det Àr i ljuset av dessa frÄgestÀllningar som Lena Adelsohn Liljeroth och hennes medarbetare bör gripa sig an arbetet med riktlinjerna för framtidens public service. Ett smalare och vassare SVT som befriats frÄn underhÄllningen tillsammans med ett SR som satsar pÄ bredd och kvalitet snarare Àn marknadsanpassning Àr ett tÀnkbart mÄl.