Värna en skola som passar alla

Västervik2011-06-16 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi har länge diskuterat de särskilda undervisningsgruppernas varande eller icke varande.

Vi har lyssnat till elevhälsochefen Christel Dorch och förvaltningschefen Kjell Fernandis förslag om att lägga ner undervisningsgrupperna. De stöder sig på forskning om att det inte är bra att exkludera elever och att det ska vara "en skola för alla".

Jag tror att vi alla vill ha en "skola för alla" men i de bästa av världar så passar inte alla in i samma mall. "En-skola-för-alla"-strategin måste förstå att alla barn kan lära men inte på samma sätt och inte på samma dag. I arbetslivet använder vi situationsanpassat ledarskap och individanpassat ledarskap av just den anledningen.

Vi har insett att vi inte kan stöpa alla vuxna i en form, varför ska vi då göra det med våra barn?

Vi måste ta hand om de barn som behöver extra stöd. Vi behöver också ta hand om de elever som är extra studiemotiverade och vill ha extra undervisning, det är nästa utmaning i världens bästa skola!

Olika saker händer i allas våra liv och ibland kanske man inte klarar att sitta i en klass med 28 andra elever eller huvudet taget orkar gå till en skola med cirka 300 elever.

Man kanske utmärker sig ännu mer där och alla ser hur illa det är ställt vilket gör att man blir än mer exkluderad.

Jag har varit ute och lyssnat på pedagogerna som arbetar med elever i de särskilda undervisningsgrupperna, de som arbetar i skolorna och ständigt kämpar för att inkludera så många elever som möjligt och föräldrar till elever i skolan som reagerar när det är rörigt i deras barns klasser samt föräldrar till elever i de särskilda undervisningsgrupperna.

Jag har även pratat med folk i allmänhet som inte heller förstår hur skolan ska klara alla elever med alla deras olika behov. Det är många blommor som ska blomma.

De säger samma sak att vi måste ha kvar dessa grupper som läget ser ut nu. "Fotfolket" är väl specialister på detta ämne tycker jag, det är ju de som hela tiden får tampas med bekymren. Självklart ska vi jobba för att inkludera alla elever men lägger vi ner nu, så kommer sannolikt ett flertal "ramla mellan stolarna"

VDM är ett kommunparti som är tvärpolitiskt, vår förkortning betyder; Västerviks kommun Demokratin och Människorna i fokus. Jag känner att det är min skyldighet som politiker att lyssna på dessa människor.

Jag vet ju att det finns personer inom alla partigrupperingar som inte vill lägga ner.

Den dagen då det finns tillräckligt med extra resurser i skolarbetet kanske vi kan avveckla men det kommer sannolikt alltid några elever som inte klarar skolan och dessa måste vi hjälpa på ett särskilt sätt även i fortsättningen.

Därför bör vi behålla de särskilda undervisningsgrupperna och utveckla även dessa under ett antal år framåt.

Vi är många pedagoger i VDM och vi är överens i denna fråga, vi behöver de särskilda undervisningsgrupperna som läget är nu. Vi måste vara rädda om våra barn och ungdomar, våra pedagoger så de inte blir utbrända och värna om "en skola som passar alla"

Debatt
Christina Sundsmon
representerar VDM.
Läs mer om