Västervik - sjöstad i bakvatten
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Konkurrensen inom turism blir allt hårdare bland annat genom att mindre enheter går samman för gemensam marknadsföring. Man skapar starka varumärken som kan hävda sig på en allt mer global marknad. Exempel på lyckade, etablerade varumärken i Sydsverige är Glasriket, Astrid Lindgrens värld och Gotland. Nya stora sammanslutningar är under etablering, såsom Västra Götalands turistorganisation (49 kommuner) och Åbolands Skärgård där tre skärgårdsregioner från Sverige, Åland och Finland går samman. Dessa konstellationer kommer att bli mycket slagkraftiga på marknaden i Centraleuropa.
Ett antal kustkommuner från Östergötland och Småland startade för ett 20-tal år sedan projekt Blå Kusten där Västervik hade en central roll. Begreppet och varumärket lades dock tyvärr ned efter några år. Det verkar som om samarbetssvårigheter mellan kommunerna när det gällde investeringar ströp projektet i sin linda. Sedan dess har Västervik, frånsett visst samarbete med Vimmerby, agerat ensamt på turistsidan vilket kan var nog så tufft.
Västervik saknar strategi för turism framkom det i en undersökning som föreningen Turism i Sverige gjorde nyligen. Det är hög tid att skapa en strategi! Kommunens uppgift bör vara att med satsningar på infrastruktur och service i form av kommunikationer, parkeringar, toaletter med mera bidra till att besökarna får en positiv helhetsbild av Västervik. Varumärket Västervik måste också laddas med positiva värden som attraherar de turister man vill locka hit.
För att minimera miljöpåverkan bör man då satsa på kvalitet snarare än kvantitet. Exempel på sådan lyckad satsning på kvalitativ turism finns på Island. Begrepp som Västervik Sjöstad och Västervik Visstad verkar sannolikt i rätt riktning men associering till speedway är snarast en nackdel i detta sammanhang. Ingen reklammakare tror jag har mage att skapa en slogan av typ "Besök Ostkustens pärla Västervik! Vacker natur, fin skärgård; viskvällar och speedwaytävlingar i staden varje vecka!". Det blir liksom lök på laxen.
Varumärket Västervik behöver alltså förstärkas så långt möjligt för framgång inom turism. Delar i detta arbete kan vara att hitta en grafisk symbol (nu dyker olika symboler i form av stadsvapen, segel, Spårö båk och andra sjömärken upp vid skilda tillfällen och platser). Även åtgärder av typ namnbyte på speedwayklubben skulle stärka namnet Västervik som kvalitativt varumärke i turismsammanhang.
Men det viktigaste i strategin är nog annars att blåsa liv i Blå Kusten eller annat liknande större samarbetsprojekt med så många kommuner involverade som möjligt, såväl norrut som söder ut.
DEBATT
Roland Kronvall är småföretagare i Västerviks kommun.