Att flytta Överums högstadium till Gamleby beslutades av kommunfullmäktige 2010. Enligt barnkonventionen ska vi verka för barnens bästa och utgå från barnperspektivet när vi utvecklar skolorna - inte från samhällets bästa. Detta kan man ju ha synpunkter på men om man frågar föräldrarna; kan du tänka dig en sämre kvalitet på skolan till förmån för att det är bra för er bygd? Då är svaret entydigt. Absolut inte!
Grunden till att man bygger en gemensam ny skola för "norra-land" är det kraftigt vikande elevtalet i området. När man ser på Överumsskolans framtida elevantal så visar den senaste prognosen på att man endast kommer att ha cirka 60 ungdomar på hela skolan (7-9) inom ett par år. En stor elevminskning har skett över tid och följer utvecklingen i hela landet. Nämnda prognoser har över tid haft en mycket stor tillförlitlighet med facit i hand.
Någonstans går en gräns då det är för få barn på ett högstadium för att man ska kunna behålla en god kvalitet i verksamheten.
När är det för få barn för att kunna klara kvalitetskraven? Svaret är nog inte exakt och ingen vet, men fackkunskapen brukar räkna med att det behövs cirka 225 elever på ett högstadium. Detta bland annat för att det ska vara möjligt att hålla en hög kvalitet. Att följa betygsresultatet på skolorna över tid för att se hur kvalitetsutvecklingen ser ut framåt är därför en viktig fakta parameter. Här kan vi se att det genomsnittliga meritvärdet på Överumsskolan har sjunkit över tid och det kan vi inte blunda för.
Ovanstående är inte lärarnas fel utan jag vet att de kämpar på hårt och dedikerat för att ge barnen den bästa tänkbara utbildning. Det måste till strukturella förändringar för att ge fackkunskapen rätt förutsättningar.
Inom skolområdet genomför alliansen nu en omställning nationellt och den måste följas av lokala förändringar vare sig vi vill eller inte. Nya krav på våra skolor regleras bland annat i skollagen som kom 2011. Syftet är att nå ökade resultat och en skola som håller liknande kvalitet som våra grannländers skolor.
Du frågar efter några fakta om varför man väljer att lokalisera eleverna till en gemensam framtida modern nybyggd skola;
Några fakta:
- Vi har redan svårigheter att rekrytera kvalificerade lärare till de mindre skolorna.
- Vi har svårt att rekrytera specialpedagoger och övrigt specialist stöd till mindre skolor.
- Svårigheter med att klara måluppfyllelsen i jämförelse med större skolor (genomsnittligt meritvärde).
- Nya kravet på ämnesbehöriga lärare i varje ämne för att kunna betygsätta eleverna kommer vi få svårt att klara.
- Inte ekonomiskt försvarbart då stora kostnader får läggas på kring kostnader som inte ökar ungdomarnas måluppfyllelse.
- Eleverna vill själva ha fler kompisar.
- De goda resultaten från lärarnas arbete på Överums högstadium med svenska, matematik och engelska kommer även barnen på hela norra landsbygden till gagn.
Motsvarande omställning har skett på många håll i landet med goda resultat. Västervik tillhör de kommuner som har flest antal mindre skolor kvar tillsammans med några Norrlandskommuner.
Jan Stapán, du skriver: "Det finns en del signaler att skolan sticker ut med framgångar på grund av positiva utbildningsresultat". I diagrammet ovan finns det genomsnittliga betygsresultatet för Överum. Bedöm själv. Genomsnittligt meritvärde är givetvis bara ett sätt att mäta skolornas kvalitet på, men vill ni se fler mått så kan jag rekommendera Er att besöka Skolverkets webbplats på www.skolverket.se
Vi har beslutat att investera i ett nytt högstadium på "norra-land" som blir kommunens modernaste högstadium. Detta för att möta framtidens högt ställda krav på utbildning och för att Överumseleverna och Gamlebyeleverna även i framtiden ska den bästa utbildningen.