Vi har i dagarna kunnat läsa att Hemköp lägger ner och vi är ledsna att de tagit det beslutet.
Men vi vet också att det finns intresse att driva livsmedelsbutik i Västerviks city även i framtiden. Antalet boende ökar i centrala Västervik, då det både har byggts och planeras nya bostäder framöver - så underlaget bör absolut finnas. Turisterna bidrar självklart också.
Västerviks stad har på senare år fått många nya externa handelsetableringar. Flera är starka varumärken som lockar kunder och besökare till staden. Det här är något som vi sett på många orter. Vi har också sett att om detta ska bli framgångsrikt så måste man även se till att modernisera och utveckla stadskärnan parallellt. Det behöver alltså inte bli något motsatsförhållande utan en win win-situation.
Sedan 2008 har Västervik Framåt jobbat med handelsplatsutveckling på uppdrag av Västerviks Handel, Föreningen Fastighetsägare i Västerviks stad och Västerviks kommun. I slutet av förra året tecknade parterna ett avtal med avsikten att gemensamt genomföra ett antal förändringar. Allt med målet att stärka handeln och befästa rollen som regionens största och bästa shoppingstad. Det stora jobbet görs av fastighetsägare och styrelse i Västerviks Handel, tjänstemän i kommunen och på Västervik Framåt. När vi behövt experthjälp har vi köpt in det.
Några exempel på konkreta åtgärder som arbetats fram:
Levandegöra Spötorget/Stora Torget; mix av hyresgäster, aktiviteter, utsmyckning med mera. Här händer redan en del; Västerport byggs om, turistbyrån har flyttat till rådhuset, gränden bakom kan öppnas upp, fler uteserveringar har tillkommit.
Genom samarbete mellan fastighetsägare och kommun ska P-husen ska bli lättillgängligare och få bättre skyltning. Här finns många outnyttjade p-platser.
Stråken ska stärkas genom att liknande verksamheter ligger nära varandra. En expert har gjort en idealbild som fastighetsägare kan ha som lathund för tomma lokaler. Den kan också hjälpa verksamheter att hitta optimala lägen. Restaurangstråk, kläd/skostråk, personliga butiker etc.
Västerviks kommun tar fram en fördjupad översiktsplan för staden, där fastighetsägare och handlare är delaktiga. Även ett stadsmiljöprogram och en handelspolicy tas fram.
Ett ESF-projekt pågår där personal från handel, fastighetsbolag och kommun går utbildningar i skyltning, tillgänglighet, e-handel, sälj/service, marknadsföring med mera.
Det blir mer samverkan med kultur, fritid, event med mera. Till exempel marknadsföra kulturaktiviteter tillsammans med en fika på ett mysigt kafé.
Västervik Framåt jobbar tillsammans med fastighetsägare för att hitta lägen för varumärken som vi genom undersökningar vet att kunderna saknar. Och som istället är anledning att till åka större handelsplatser. Högst upp på Västerviksbornas önskelista ligger Gina Tricot. Annat som man saknar är Indiska, Cubus, BikBok, Clas Ohlsson, Wayne’s Coffee. En bra mix av de mest efterfrågade kedjorna och personliga, unika butiker skapar en attraktiv handelsplats.
En kommun utan en fungerande stadskärna saknar själ. Ett levande city är det livsnödvändiga hjärtat. Vi vill att Västerviks city ska utvecklas fortlöpande - vi vill därför kandidera till Årets Stadskärna (utses av Svenska Stadskärnor), helst redan 2013.