Vikbolink är en lönsam väginvestering

Västervik2006-09-18 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Gärna Ostlink, gärna vassare E 22 - men vill man att kommunerna utmed E 22 skall lyfta, bygg Vikbolink först. Vikbolink "flyttar" Valdemarsvik och alla kommuner söder om cirka 10 mil norrut.
Om projektet varit privat hade man inte haft råd att vänta.
Hade vi haft fri etableringsrätt för vägar och vägtullar i det här landet hade Vikbolink varit en verklighet inom ett par år. Helt enkelt därför att det är mycket lönsamt projekt där det räcker med att trafiken betalar 50-90 procent av den inbesparade drivmedelskostnaden.
Resten, miljö, arbetstillfällen, tidsbesparingar, omkring en timma i genomsnitt, är bonus för hela ostkusten söder om Bråviken. Jämför gärna med Öresundsbrons 20-25 minuter, högra kusten-brons 12 minuter och 10 minuter för tunneln genom Hallandsåsen. Allt till en kostnad i samma storlek som kostnaden för försöket med trängselavgiften i Stockholm.

Vikbolink är visionen om en väg från Ringarum till Jönåker över Vikbolandet. I visionen ingår en bro över Bråviken och en över Slätbaken.
Vikbolandet var fram till 1974 egen kommun och har sedan dess legat i träda inom Norrköpings kommun. Den enda riktigt farbara vägen är 209 som också är en av landets mest olycksdrabbade.
Precis som ostkusten i övrigt så har man sjunkande befolkningstal och mycket få arbetstillfällen varför många tvingas pendla.

Stockholm är Sveriges drivmotor nummer ett och Malmö med bron över till Danmark är inne i en mycket intressant utvecklingsfas med en liknande tendens. Med kustkommunernas färdiga samhällsstruktur blir E 22 en mycket intressant väg för både inhemska och utländska intressenter så snart Vikbolink kommit till stånd. Med en extra motor i Kalmar, den aviserade Kina-satsningen kan det bli storslam för ostkusten.
Arbetstillfällena blir fler och pendlingen till andra centra blir mindre. Vår främsta kommande export, upplevelser eller turism, får med mycket stor sannolikhet ett oanat kraftigt uppsving. Det ger massor av jobb, kunden hämtar själv sin varor och tjänster.
Inte ens om vi jämför ostkusten med Norrlands inland finns det en sådan eftersatt infrastruktur som utmed Sveriges sydöstra kust. Inlandet har både väg och Inlandsbanan. Även om inte filttoffeltassande följa-John-politiker vågar tala högt om det så behövs det en järnväg utmed ostkusten. Med den får hamnarna ökad trovärdighet och turismen får ett kraftfullt instrument.

Med en kombinerad väg- och järnvägsbro över Bråviken skapas en möjlighet för Ostlänken att få en långt mer intressant och fruktbar dragning än de nu föreslagna. Man kommer bort från ett tunnelbygge med okända risker och tekniska besvärligeter med längre och mera tidskrävande inbromsnings- och accelerationssträckor. Istället kan man anlägga en station med nära anknytning till flygfältet. Förflyttningarna mellan järnväg och flyg gör man naturligtvis med spårvagn
Till den som framhärdar i att nuvarande station är det enda rätta vill vi rekommendera en studie av Hallandsåstunneln. Den byggdes för att göra banan så horisontell som möjligt för att kunna ta större laster och för att tillåta högre hastighet. Att berggrunden genom Hallandsåsen är svårforcerad känner vi alla till - och vi är alla med och betalar.

Det man vill göra i Norrköping är att leda banan genom en tunnel ner under stan. Och inte nog med det. Man vill bygga genom ett bergmassiv med många "intressanta" svårigheter. Varför inte fråga dem som var med och sprängde Lindö kanal.
Ostlänken är en gemensam angelägenhet för landet och för EU:s medlemsstater. Om kraven på anpassning till gammal spårdragning går för långt får vi långa stopptider och riskerar att Ostlänken blir mera som en ordinär järnväg, men till mycket högre kostnad - och som vi är alla med och betalar.
Vi i Vikbolink, en grupp intresserade medborgare, tror på vår region. Genom livet har vi skaffat ett en god portion kunnande och en del klokskap. Det vill vi dela med oss av, inte så mycket för egen del som för regionen och kommande generationer. Så vår uppmaning blir:
Bygg Vikbolink först! Då kan man utmed ostkusten sluta säga "Siste man släcker" och i stället säga "Tänt var det här"!
DEBATT
Artikelförfattarna ingår i Vikbolinkgruppen.  
Läs mer om