Vilka arbetsuppgifter skall bort?

Västervik2010-05-03 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag gläds åt att Harald Hjalmarsson frågar Lärarförbundet om skolan och de arbetsuppgifter som utförs där. Frågan är dock inte så enkel som att bara plocka bort arbetsuppgifter, själklart finns det ju saker som lärare i dag får göra som kan plockas bort direkt till exempel dammtorkning, sopning av kapprum, avtorkning av bord, tvättning av gardiner och så vidare. Förutom dessa ickekvalificerade uppgifterna så åläggs lärarna ständigt nya arbetsuppgifter från politiska instanser på alla nivåer som är direkt kopplade till lärargärningen till exempel, Individuella utvecklingsplaner, skriftliga omdömen med mera. Dessa arbetsuppgifter är det självklart läraren som skall utföra, problemet med dessa är mängden. En lärare med ungefär 30 elever i årskurs 5 har lite drygt 200 omdömen att skriva per termin, eftersom omdömen skall skrivas i samtliga ämnen för samtliga elever. Skall dessa göras med kvalitet så går det åt cirka 30-60 minuter per omdöme. Det kan nog alla räkna ut att detta tar otroligt mycket tid. Tid som redan innan dessa nya arbetsuppgifter infördes förra året var knapp. Tid som också skall innefatta planering och efterarbete för att möta alla elever individuellt. En av Lärarförbundet i Västerviks drygt 900 medlemmar skickade denna jämförelse kring lärares arbete:Tänkt dig att du arbetar som snickare på en byggarbetsplats. På byggarbetsplatsen finns olika kategorier som är anställda för att verkställa uppdraget: att bygga ett hus inom en viss tidsram och med en viss kvalitet.På sikt ändras successivt förutsättningarna. Snickaren får ta över golvläggarens jobb, rörmokarens uppgifter och till sist elektrikerns arbete. Allt detta ska snickaren göra inom samma tidsram som tidigare och dessutom till samma lön. Resultatet ska fortfarande bli ett fint hus med kvalitet. Det låter inte så rimligt eller hur?Om snickaren i stället fick ägna sig åt sin huvuduppgift som är att snickra och övriga uppgifter gjordes av andra anställda vars uppgift det är att lägga golv, dra el och rör så blir uppdraget slutfört i tid och resultatet blir ett bra hus med kvalitet. Det är en jämförelse som tål att tänka på. Skolan är inte olik en byggarbetsplats, i skolan bygger vi Sveriges framtid. Precis som på en byggarbetsplats behövs olika kompetenser och rimliga förutsättningar för att göra ett bra jobb om det ska byggas ett hus med kvalitet.
Debattreplik
Lars Andersson är ordförande för Lärarförbundets lokalavdelning i Västervik. Inlägget är en kommentar till kommunalrådet Harald Hjalmarssons tidigare publicerade artikel om lärarnas arbetsuppgifter.
Läs mer om