Alibaba missar mÄlet

Alibaba gÄr sÀmre Àn vÀntat, visar en delÄrsrapport. En inbromsning av konsumtionen i Kina och globala flaskhalsar slÄr mot den kinesiska e-handelskoncernen.

Kinesiska Alibaba nÄr inte upp till marknadens förvÀntningar och lönsamheten faller. Arkivbild

Kinesiska Alibaba nÄr inte upp till marknadens förvÀntningar och lönsamheten faller. Arkivbild

Foto: Mark Lennihan AP/TT

Ekonomi2021-11-18 13:07

Motvind kommer Àven frÄn regelÄtstramningar i Kina, som slagit mot alla stora teknikbjÀssar.

Alibabas försÀljningsintÀkter under kvartalet som avslutades i september steg med 29 procent till totalt 200,7 miljarder yuan (motsvarande 278 miljarder kronor). Men snittprognosen bland analytiker lÄg högre, pÄ 205 miljarder yuan, enligt en sammanstÀllning av prognoser gjord av Refinitiv.

Alibaba-aktien hade inför rapporten tappat 30 procent pÄ New York-börsen och fortsatte efter det att siffrorna hade slÀppts nedÄt med ytterligare 2,4 procent i förhandeln.

Nettovinsten frÄn kvartalet rasade 87 procent till 3,4 miljarder yuan, ned frÄn 26,5 miljarder ett Är tidigare. Det justerade rörelseresultatet (ebita) sjönk samtidigt med 32 procent till 28 miljarder yuan.

Antalet aktiva kunder ökade till 1,24 miljarder under tolvmÄnadersperioden som avslutades i september. Det var 59 miljoner fler Àn motsvarande siffra i juni.

RÀttelse: I en tidigare version fanns en vilseledande formulering om kvartal i sista utgÄngen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!