De senaste inflationssiffrorna frÄn Statistiska centralbyrÄn (SCB) visar pÄ en kraftig prisuppgÄng för flygbiljetter. Aldrig tidigare under en aprilmÄnad har priserna legat sÄ högt, konstaterar SCB och bara vid tvÄ tillfÀllen, juli 2018 och 2022, har de toppat förra mÄnadens siffra.
Ăven flygcharter som visar pĂ„ en uppgĂ„ng pĂ„ 21,3 procent sticker ut i jĂ€mförelse med andra fĂ€rdmedel som biluthyrning, jĂ€rnvĂ€gs- och bĂ„tresor.
De kraftigt stigande priserna har ocksÄ synts i flera internationella flygbolags delÄrsrapporter den senaste tiden, till exempel tyska Lufthansa och Air France-KLM har visat pÄ kraftiga intÀktslyft och som nu fÄr bolagen att prata om en nÀstintill komplett ÄterhÀmtning efter pandemiÄren.
Hur kan dÄ utrikes flygbiljetter kosta 33 procent mer nÀr samtidigt inflationstakten i april enligt KPI-mÄttet lÄg pÄ 10,5 procent?
Ăkad efterfrĂ„gan
Globalt sett har efterfrÄgan kraftigt ökat och till exempel SAS redovisade 1,9 miljoner passagerare under april, en ökning med 22 procent jÀmfört med april 2022 liksom en ökad kabinfaktor (totalt 76 procent), det vill sÀga hur vÀlfyllda flygplanen Àr.
Men en tungt bĂ€rande faktor för flygbolagen Ă€r brĂ€nslepriset. Ăven om oljepriset sjunkit markant det senaste halvĂ„ret sĂ„ har Ukrainakriget bidragit till en hög prisnivĂ„ historiskt sett, vilket fĂ„r konsekvenser för flygbolagen.
Johan Lundgren, svensk vd för lÄgprisbolaget Easyjet pÄpekade i samband med bolagets prognoshöjning i april att man fÄtt höja snittpriserna med 31 procent, motsvarande 14 euro.
â Det Ă€r dock fortfarande inom rĂ€ckhĂ„ll för mĂ„nga kunder. FastĂ€n det finns en kostnadsekonomisk kris i Europa sĂ„ Ă€r resande nĂ„got som prioriteras Ă€nnu mer nu nĂ€r man Ă€r ur pandemin, sĂ€ger han till nyhetsbyrĂ„n AFP.
Inför begrÀnsningar
Flera europeiska flygplatser som Amsterdams Schiphol liksom Londons Heathrow har dessutom för att undvika förra sommarens kaos valt att sÀtta passagerartak vilket gjort att flygbolagen tvingats att reducera antalet flygningar och dÀrmed ocksÄ hÄlla uppe priserna.
Bristen pÄ flygplan hÀnger dock samtidigt ihop med att upp till 16 000 flygplan, totalt tvÄ tredjedelar av vÀrldens flygplansflotta, fick stÀllas av under pandemin. Ett flertal bolag har heller Ànnu inte fÄtt med alla tidigare plan i trafik.
â Kapacitet Ă€r onekligen en utmaning och sĂ„ lĂ€nge inte Boeing och Airbus kan leverera tillrĂ€ckligt mĂ„nga nya flygplan kommer det vara utmanande under flera Ă„rs tid, pĂ„pekade Ryanairs vd Michael OÂŽLeary i en Bloomberg-intervju för en mĂ„nad sedan.
HÀr för att stanna
Detta Àr ocksÄ en faktor som gör att mÄnga marknadsbedömare tror att de höga biljettpriserna Àr hÀr för att stanna.
Ăkade krav pĂ„ flygbranschen gĂ€llande förnybart flygbrĂ€nsle gör samtidigt att flygbolagens kostnader bedöms öka och kostnaderna skickas vidare till passagerarna.
Europeiska turister fÄr helt enkelt vÀnja sig vid en ny verklighet, konstaterar Jens Bischof, vd för tyska Eurowings i en intervju med mediekoncernen Funke:
â Att flyga för priset av en taxiresa Ă€r inte lĂ€ngre möjligt.