Fortsatt varubrist pressar Ikea

Varubrist, störningar i leveranskedjor och stigande priser. Ikea fortsÀtter att vÀxa men de globala flaskhalsarna sÀtter stor press pÄ möbeljÀtten.
–Det kan ta ett Ă„r innan kurvorna jĂ€mnar ut sig och vĂ€rlden kommer ikapp, sĂ€ger Jesper Brodin, vd pĂ„ Ingka Group, som driver Ikeavaruhus runt om i vĂ€rlden.

Jesper Brodin, vd för Ingka Group i lokalen som nÀsta sommar kommer att inrymma ett nytt Ikea varuhus, i Gallerian i centrala Stockholm.

Jesper Brodin, vd för Ingka Group i lokalen som nÀsta sommar kommer att inrymma ett nytt Ikea varuhus, i Gallerian i centrala Stockholm.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ekonomi2021-10-16 07:04

De senaste Ären gÄr inte att jÀmföra med nÄgon annan period i Ikeas historia, konstaterar Jesper Brodin.

– Det har varit kaotiskt pĂ„ alla plan.

Kaoset har handlat om att hantera allt det pandemin har inneburit i form av att skapa en sÀker miljö för kunder och anstÀllda, hantera restriktioner och stÀlla om verksamheten i olika skeden, samt de störningar i leveranskedjorna som Àr en konsekvens av pandemin. Trots det vÀxte Ingka Group under senaste rÀkenskapsÄret.

FörsÀljningen ökade

VerksamhetsÄret, som avslutades den 31 augusti, sÄlde Ingka Group, som Àger 392 Ikeavaruhus runt i vÀrlden, för 37,4 miljarder euro, motsvarande omkring 374 miljarder kronor. Det motsvarar en tillvÀxt pÄ drygt 6 procent och Àr mer Àn vad Ingka Group sÄlde för Äret före pandemin.

– Kundernas behov i livet hemma har ökat, sĂ„ det har delvis varit gynnsamma villkor, sĂ€ger Jesper Brodin.

– Men jag trodde inte att vi skulle presentera ett sĂ„dant hĂ€r resultat med tanke pĂ„ de begrĂ€nsningar vi har haft.

De som har besökt varuhusen under senaste Äret har emellanÄt mötts av hyllor som gapat tomma och det har varit fördröjningar i leveranser. Det som tidigare hanterades vid mÄnadsmöten mÄste nu stÀmmas av dagligen. Ikea lÀgger enorma resurser pÄ att hantera störningarna i deras leveranskedjor. Och Jesper Brodin rÀknar med att det kommer att fortsÀtta Àven under nÀsta Är.

"Ny verklighet"

Att Ikea Àn sÄ lÀnge har lyckats stÄ emot, och begrÀnsa effekten pÄ försÀljningen handlar delvis om att man varit snabba pÄ att stÀlla om.

– Ett par mĂ„nader in i krisen accepterade vi att det hĂ€r Ă€r vĂ„r nya verklighet. Det kanske kommer att vara sĂ„ hĂ€r ett tag och dĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att hitta vĂ€garna i det, sĂ€ger Jesper Brodin.

– Det som har varit bra med den hĂ€r krisen Ă€r att vi har fĂ„tt lĂ€ra oss att vara flexibla pĂ„ ett helt annat sĂ€tt.

Hur mycket försÀljning Ikea har tappat pÄ grund av krisen har han svÄrt att uppskatta.

Ett brett sortiment med flera alternativ för samma funktion i hemmet Àr en del som hjÀlpt till att upprÀtthÄlla försÀljningen.

Bolagets stabila ekonomiska stÀllning gör ocksÄ att han tror att Ikea kommer att kunna stÄ emot prishöjningar trots att rÄvaror och frakt blivit betydligt mycket dyrare.

– Vi kommer nog vara ett av de företag i vĂ€rlden som kommer att orka stĂ„ emot kostnadsökningar, sĂ€ger Jesper Brodin.

Minska klimatavtryck

KÀllarvÄningen i Gallerian i centrala Stockholm ekar tom, sÄ nÀr som pÄ en möbelgrupp uppstÀlld för intervjun, och det nakna betonggolvet Àr tÀckt av ett fint lager byggdamm. Men nÀsta sommar slÄr ett nytt Ikea-varuhus i fyra vÄningar upp portarna hÀr. Ikea fortsÀtter att satsa pÄ det fysiska butiksnÀtet pÄ flera hÄll i vÀrlden. Samtidigt vÀxer onlineförsÀljningen kraftigt.

Att man lyckades fÄ fart online förhÄllandevis snabbt under pandemin beskriver Jesper Brodin delvis som "ren tur". Stora lager i anslutning till varuhusen i bra lÀgen krÀvde frÀmst utveckling av it-lösningar.

Samtidigt arbetar koncernen för att hitta vÀgar att minska det negativa avtrycket pÄ klimatet. Ingka Group har en mÄlsÀttning att vara klimatpositiva Är 2030.

– Jag Ă€r Ă€ndĂ„ optimistisk att vi ska kunna fortsĂ€tta att vara bĂ€ttre för de mĂ„nga och i en högre grad erbjuda ett sortiment som bygger pĂ„ förnybara och cirkulĂ€ra material utan att det ska kosta extra, sĂ€ger Jesper Brodin.

TT: Men hur gÄr Ikeas affÀrsidé ihop med hÄllbarhet?

– 1900-talets konsumtionsmodell, energimodell och transportmodell var ju fel. Det har vi förstĂ„tt nu och betalar priset för. En majoritet av vĂ„ra kunder Ă€r frustrerade över klimatkrisen men fĂ„ Ă€r beredda att betala för det. Det Ă€r den ekonomiska verklighet vi inte kan vara snobbar inför.

Han Àr medveten om att det finns de som ifrÄgasÀtter om bolag som Ikea kan ha seriösa ambitioner nÀr det kommer till hÄllbarhet och ett minskat klimatavtryck. Men han ser inte att Ikea har nÄgot annat val Àn att försöka bidra till lösningar pÄ ett mer hÄllbart liv.

– Vi har kommit till en grĂ€ns dĂ€r systemskiften behöver ske. Om vi inte löser detta kommer vi att vara för dyra i framtiden.

Ingka Group

Ingka Group bestÄr av tre verksamhetsomrÄden - Ikea Retail, Ingka Investments och Ingka Centres.

I Ikea Retail ingÄr 392 Ikeavaruhus och 71 butiker i mindre format pÄ 32 marknader, vilket representerar 90 procent av Ikeas detaljhandelsförsÀljning. Totalt finns 458 Ikeavaruhus i vÀrlden.

Under verksamhetsÄr 2021 (1 september 2020 till 31 augusti 2021) ökade Ingka Groups försÀljning med 6,3 procent till 37,4 miljarder euro, motsvarande runt 374 miljarder kronor.

VerksamhetsÄret 2020 (1 september 2019 -31 augusti 2020) uppgick försÀljningen till 35,2 miljarder euro.

VerksamhetsÄret 2019 uppgick försÀljningen till 36,7 miljarder euro.

KĂ€lla: Ingka Group

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!