De senaste Ären gÄr inte att jÀmföra med nÄgon annan period i Ikeas historia, konstaterar Jesper Brodin.
ââDet har varit kaotiskt pĂ„ alla plan.
Kaoset har handlat om att hantera allt det pandemin har inneburit i form av att skapa en sÀker miljö för kunder och anstÀllda, hantera restriktioner och stÀlla om verksamheten i olika skeden, samt de störningar i leveranskedjorna som Àr en konsekvens av pandemin. Trots det vÀxte Ingka Group under senaste rÀkenskapsÄret.
FörsÀljningen ökade
VerksamhetsÄret, som avslutades den 31 augusti, sÄlde Ingka Group, som Àger 392 Ikeavaruhus runt i vÀrlden, för 37,4 miljarder euro, motsvarande omkring 374 miljarder kronor. Det motsvarar en tillvÀxt pÄ drygt 6 procent och Àr mer Àn vad Ingka Group sÄlde för Äret före pandemin.
ââKundernas behov i livet hemma har ökat, sĂ„ det har delvis varit gynnsamma villkor, sĂ€ger Jesper Brodin.
ââMen jag trodde inte att vi skulle presentera ett sĂ„dant hĂ€r resultat med tanke pĂ„ de begrĂ€nsningar vi har haft.
De som har besökt varuhusen under senaste Äret har emellanÄt mötts av hyllor som gapat tomma och det har varit fördröjningar i leveranser. Det som tidigare hanterades vid mÄnadsmöten mÄste nu stÀmmas av dagligen. Ikea lÀgger enorma resurser pÄ att hantera störningarna i deras leveranskedjor. Och Jesper Brodin rÀknar med att det kommer att fortsÀtta Àven under nÀsta Är.
"Ny verklighet"
Att Ikea Àn sÄ lÀnge har lyckats stÄ emot, och begrÀnsa effekten pÄ försÀljningen handlar delvis om att man varit snabba pÄ att stÀlla om.
ââEtt par mĂ„nader in i krisen accepterade vi att det hĂ€r Ă€r vĂ„r nya verklighet. Det kanske kommer att vara sĂ„ hĂ€r ett tag och dĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att hitta vĂ€garna i det, sĂ€ger Jesper Brodin.
ââDet som har varit bra med den hĂ€r krisen Ă€r att vi har fĂ„tt lĂ€ra oss att vara flexibla pĂ„ ett helt annat sĂ€tt.
Hur mycket försÀljning Ikea har tappat pÄ grund av krisen har han svÄrt att uppskatta.
Ett brett sortiment med flera alternativ för samma funktion i hemmet Àr en del som hjÀlpt till att upprÀtthÄlla försÀljningen.
Bolagets stabila ekonomiska stÀllning gör ocksÄ att han tror att Ikea kommer att kunna stÄ emot prishöjningar trots att rÄvaror och frakt blivit betydligt mycket dyrare.
ââVi kommer nog vara ett av de företag i vĂ€rlden som kommer att orka stĂ„ emot kostnadsökningar, sĂ€ger Jesper Brodin.
Minska klimatavtryck
KÀllarvÄningen i Gallerian i centrala Stockholm ekar tom, sÄ nÀr som pÄ en möbelgrupp uppstÀlld för intervjun, och det nakna betonggolvet Àr tÀckt av ett fint lager byggdamm. Men nÀsta sommar slÄr ett nytt Ikea-varuhus i fyra vÄningar upp portarna hÀr. Ikea fortsÀtter att satsa pÄ det fysiska butiksnÀtet pÄ flera hÄll i vÀrlden. Samtidigt vÀxer onlineförsÀljningen kraftigt.
Att man lyckades fÄ fart online förhÄllandevis snabbt under pandemin beskriver Jesper Brodin delvis som "ren tur". Stora lager i anslutning till varuhusen i bra lÀgen krÀvde frÀmst utveckling av it-lösningar.
Samtidigt arbetar koncernen för att hitta vÀgar att minska det negativa avtrycket pÄ klimatet. Ingka Group har en mÄlsÀttning att vara klimatpositiva Är 2030.
ââJag Ă€r Ă€ndĂ„ optimistisk att vi ska kunna fortsĂ€tta att vara bĂ€ttre för de mĂ„nga och i en högre grad erbjuda ett sortiment som bygger pĂ„ förnybara och cirkulĂ€ra material utan att det ska kosta extra, sĂ€ger Jesper Brodin.
TT: Men hur gÄr Ikeas affÀrsidé ihop med hÄllbarhet?
ââ1900-talets konsumtionsmodell, energimodell och transportmodell var ju fel. Det har vi förstĂ„tt nu och betalar priset för. En majoritet av vĂ„ra kunder Ă€r frustrerade över klimatkrisen men fĂ„ Ă€r beredda att betala för det. Det Ă€r den ekonomiska verklighet vi inte kan vara snobbar inför.
Han Àr medveten om att det finns de som ifrÄgasÀtter om bolag som Ikea kan ha seriösa ambitioner nÀr det kommer till hÄllbarhet och ett minskat klimatavtryck. Men han ser inte att Ikea har nÄgot annat val Àn att försöka bidra till lösningar pÄ ett mer hÄllbart liv.
ââVi har kommit till en grĂ€ns dĂ€r systemskiften behöver ske. Om vi inte löser detta kommer vi att vara för dyra i framtiden.