Slutsatserna i konjunkturbrevet bygger pĂ„ svar frĂ„n ett 100-tal livsmedelsproducenter om hur kostnader, försĂ€ljning, export med mera utvecklades under Ă„rets första kvartal â som blev det svagaste under den 14-Ă„riga tidsserien.
Livsmedelsföretagen har aldrig sett sin försÀljning minska sÄ mycket som under de tre senaste kvartalen. En starkt bidragande orsak till volymtappet för svenskproducerat Àr att konsumenterna i allt högre grad vÀljer lÄgprisalternativ i butikerna.
ââJag tror att det Ă€r fĂ„ som Ă€r verksamma i livsmedelssektorn som har varit med om en lika snabb förflyttning som vi nu upplever. Och det Ă€r kanske inte heller konstigt för detta Ă€r den snabbaste prisstegring pĂ„ livsmedel som vi har sett sedan 50-talet, sĂ€ger chefekonom Carl Eckerdal till TT.
Nytt beteende
Företagen i enkÀten Àr landets största och svarar tillsammans för cirka 65 procent av branschens omsÀttning.
Den svenska livsmedelsproduktionen â som stĂ„r för cirka hĂ€lften av varorna i butikerna â pĂ„verkas pĂ„tagligt av det nya konsumentbeteendet. FrĂ„gan Ă€r om det Ă€r varaktigt eller om kunderna med tiden kommer att acceptera högre prisnivĂ„er pĂ„ de varor man egentligen föredrar.
ââDen svenska livsmedelsproduktionen Ă€r inte riktigt anpassad till ett lĂ„gpriskoncept, konstaterar Carl Eckerdal.
Andra prognosmakare och analytiker har pÄ senare tid spÄtt att livsmedelspriserna kommer att sjunka i nÀrtid. HÀromveckan rapporterade sajten Matpriskollen att matpriserna minskade med 0,4 procent i april jÀmfört med i mars.
Personal fÄr gÄ
Men en sÄdan utveckling fÄr inget stöd i Livsmedelsföretagens konjunkturbrev.
Krigsutbrottet i Ukraina ledde till en explosiv kostnadsökning för branschen. Och komponenter som rÄvaror, förpackningar och energi fortsatte att bli dyrare under Ärets första kvartal.
Lönsamheten har tagit stryk nÀr kostnaderna ökat. Konsekvens: Under kvartal 1 drog en tredjedel av företagen ned pÄ personalstyrkan och i prognosen för kvartal 2 planerar knappt hÀlften av företagen att göra det.
ââUr ett rent kostnadsperspektiv pĂ„ det svenskproducerade kan man inte dra slutsatsen att det finns utrymme för breda prissĂ€nkningar, sĂ€ger Carl Eckerdal.
Hopp om prisbroms
DÀremot finns hopp om prisbromsande effekter under kvartal 2. I enkÀtsvaren förvÀntar sig de svenska livsmedelsproducenterna att kostnaderna för rÄvaror och energi stannar av.
ââFöretagen ser framför sig att man nu har nĂ„tt platĂ„n för kostnadsökningar i det hĂ€r kvartalet, sĂ€ger Carl Eckerdal.
Om det stĂ€mmer kan priserna pĂ„ svenska livsmedel börja stabiliseras inom 3â6 mĂ„nader.
Det Àr inte samma sak som sÀnkta matpriser, men Carl Eckerdal poÀngterar att dagligvaruhandeln sÀtter sjÀlv priserna, sÄvÀl pÄ svenskproducerat som importerat, och kan vÀlja att gÄ ned i lönsamhet med mÄlet att vÀxa i försÀljningsvolym.
ââI den opinionsmĂ€ssiga motvind som vi lever med i hela branschen kan man inte sĂ€tta likhetstecken mellan kostnadsökningar och prisökningar mot konsument.