Kapad emission och lÄgt pris sÀkrar notering

Volvo Cars börsintroduktion ser ut att vara i hamn, om Àn en dag senare Àn planerat. Men storÀgaren Geely var tvungen att kapa en femtedel av nyemissionen och sÀtta noteringskursen pÄ aktien i botten pÄ sitt vÀrderingsspann för att nÄ dit.

HÄkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, i samband med beskedet att företaget ska börsnoteras.

HÄkan Samuelsson, vd för Volvo Cars, i samband med beskedet att företaget ska börsnoteras.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi2021-10-25 05:30

"Justeringarna Àr vÀl gjorda inom intervallen, sÄ jag tror nog att noteringen kommer att genomföras", skriver Christer Gardell, grundare och chef för aktivistfonden Cevian Capital, i en mejlintervju med TT.

TT: Har Cevian Capital tecknat sig i emissionen?

"Nej", svarar Gardell.

Lars Söderfjell, aktiechef pĂ„ Ålandsbanken – som har tecknat sig för aktier i nyemissionen – ser efter det senaste beskedet frĂ„n Volvo Cars inte heller nĂ„got just nu som skulle kunna stoppa börsintroduktionen.

– Boken Ă€r fylld pĂ„ den hĂ€r prisnivĂ„n, enligt syndikatet, sĂ€ger han till TT.

– DĂ„ ska det mycket till innan den hĂ€r noteringen stĂ€lls in. DĂ„ mĂ„ste det hĂ€nda nĂ„got stort i marknaden, tillĂ€gger han.

Dyrare Àn VW, billigare Àn BMW

Han tycker aktiens pris i noteringen Àr "ganska rimlig".

– Vi Ă€r förstĂ„s glada för att vi fĂ„r möjlighet att teckna oss pĂ„ vad vi tycker Ă€r en bra nivĂ„. Sedan Ă€r det ju inte sĂ€kert att emissionen kommer att flyga dag ett i alla fall, sĂ€ger Söderfjell.

Rensar man bort hela elbilsbolaget Polestar frÄn vÀrderingen hamnar Volvo Cars vÀrdering pÄ ungefÀr 5,5 gÄnger nÀsta Ärs rörelseresultat (ebit).

– Det Ă€r lite dyrare Ă€n Volkswagen (VW), men lite billigare Ă€n BMW. SĂ„ man positionerar sig ungefĂ€r dĂ€r man skulle kunna tĂ€nka sig, ungefĂ€r dĂ€r en europeisk premiumtillverkare tenderar att leverera, sĂ€ger Söderfjell.

Volkswagens pris ligger pÄ ungefÀr fyra gÄnger nÀsta Ärs vinst, medan BMW:s ligger pÄ cirka 8,5 gÄnger vinsten.

– Men skulle du lĂ€gga till spac-vĂ€rdet pĂ„ Polestar i Volvo Cars vĂ€rdering, dĂ„ Ă€r det riktigt billigt – med ett pris pĂ„ knappt tvĂ„ gĂ„nger nĂ€sta Ă„rs rörelseresultat. Men det ska man nog inte göra, sĂ€ger Söderfjell.

ElbilsvÀrderingar lite "bubbliga"

Enligt Christer Gardell prĂ€glas hela bilindustrin just nu av en vĂ€rderingsproblematik – med en vĂ€ldigt lĂ„g vĂ€rdering av traditionella biltillverkare och en vĂ€ldigt hög vĂ€rdering av elbilstillverkare (EV).

"HĂ€r erbjuds bĂ„de och. Jag tror att mer traditionella och konservativa investerare Ă€r lite oroliga för att EV vĂ€rderingarna Ă€r lite ’bubbliga’", skriver han.

Till vÀrderingsproblemet tillkommer dessutom Àgarstrukturen, enligt Gardell.

"NÀr det Àr en majoritetsÀgare som har total bestÀmmanderÀtt sÄ mÄste en investerare sjÀlvklart ta med detta i sin vÀrderingsanalys", skriver han.

Söderfjell sĂ€ger sig inte ha nĂ„gra problem med Geely som storĂ€gare, i egenskap av en etablerad industriell aktör. Ur Ålandsbankens perspektiv, som investerare, Ă€r det viktigare att Volvo Cars kommer igĂ„ng med sin "att-göra-lista", enligt aktiechefen.

– Det Ă€r mĂ„nga produktlanseringar som mĂ„ste gĂ„ hyggligt rĂ€tt och det Ă€r förĂ€ndringar i försĂ€ljningsmodellen, med ökad andel direktförsĂ€ljning ganska rejĂ€lt. Det verkar vara rĂ€tt vĂ€g att gĂ„, men det Ă€r klart att det finns risker i det.

TillrÀcklig "free float"

Den för Geely ovĂ€ntat skeptiska instĂ€llningen till Volvo Cars introduktionserbjudande har resulterat i att andelen börsnoterade Volvo Cars-aktier – sĂ„ kallad ”free float”pĂ„ börssprĂ„k – enligt mĂ„ndagens uppdaterade villkor kommer att hamna pĂ„ 16,0-17,9 procent. Tidigare var siktet instĂ€llt pĂ„ 19,5-24,0 procent.

TT: Är det en rimlig nivĂ„?

– Det Ă€r en tillrĂ€ckligt stor "free float" i absoluta termer för att aktien ska handlas. Det Ă€r ju fortfarande aktier för 20 miljarder eller sĂ„ som ska ut pĂ„ Stockholmsbörsen och det Ă€r inte sĂ„ mĂ„nga bolag som har den typen av "free float" totalt, sĂ€ger Söderfjell.

– Det Ă€r ju bra att ha en industriell huvudĂ€gare, tycker jag. Det gillar vi ju i andra fall ocksĂ„. Vi tycker ju det Ă€r bra att Investor Ă€r huvudĂ€gare i Atlas Copco och SEB. Men 83-84 procent Ă€r kanske lite högt, tillĂ€gger han.

Fakta: Volvo Cars börsplan

Volvo Cars har justerat villkoren i sitt prospekt inför den planerade noteringen pÄ Stockholmsbörsen. Dagen för första handelsdag pÄ flyttas till fredagen den 29 oktober, frÄn tidigare torsdagen den 28 oktober.

Noteringskursen sÀtts pÄ 53 kronor, vilket motsvarar en vÀrdering av hela Volvo Cars till 163 miljarder kronor. Det var den lÀgsta vÀrderingsnivÄn som Volvo Cars rÀknade med nÀr bolaget presenterade sitt prospekt förra veckan.

Volvo Cars drar samtidigt ned pÄ ambitionerna nÀr det gÀller bruttolikviden frÄn den nyemission som ska göras samtidigt med börsintroduktionen till 20 miljarder, frÄn tidigare 25 miljarder.

Andelen börsnoterade aktier – sĂ„ kallad ”free float”pĂ„ börssprĂ„k – kommer enligt det uppdaterade prospektet att hamna pĂ„ 16,0-17,9 procent. Tidigare lĂ„g mĂ„lsnöret pĂ„ 19,5-24,0 procent.

KĂ€lla: Volvo Cars

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!