"Justeringarna Àr vÀl gjorda inom intervallen, sÄ jag tror nog att noteringen kommer att genomföras", skriver Christer Gardell, grundare och chef för aktivistfonden Cevian Capital, i en mejlintervju med TT.
TT: Har Cevian Capital tecknat sig i emissionen?
"Nej", svarar Gardell.
Lars Söderfjell, aktiechef pĂ„ Ă landsbanken â som har tecknat sig för aktier i nyemissionen â ser efter det senaste beskedet frĂ„n Volvo Cars inte heller nĂ„got just nu som skulle kunna stoppa börsintroduktionen.
ââBoken Ă€r fylld pĂ„ den hĂ€r prisnivĂ„n, enligt syndikatet, sĂ€ger han till TT.
ââDĂ„ ska det mycket till innan den hĂ€r noteringen stĂ€lls in. DĂ„ mĂ„ste det hĂ€nda nĂ„got stort i marknaden, tillĂ€gger han.
Dyrare Àn VW, billigare Àn BMW
Han tycker aktiens pris i noteringen Àr "ganska rimlig".
ââVi Ă€r förstĂ„s glada för att vi fĂ„r möjlighet att teckna oss pĂ„ vad vi tycker Ă€r en bra nivĂ„. Sedan Ă€r det ju inte sĂ€kert att emissionen kommer att flyga dag ett i alla fall, sĂ€ger Söderfjell.
Rensar man bort hela elbilsbolaget Polestar frÄn vÀrderingen hamnar Volvo Cars vÀrdering pÄ ungefÀr 5,5 gÄnger nÀsta Ärs rörelseresultat (ebit).
ââDet Ă€r lite dyrare Ă€n Volkswagen (VW), men lite billigare Ă€n BMW. SĂ„ man positionerar sig ungefĂ€r dĂ€r man skulle kunna tĂ€nka sig, ungefĂ€r dĂ€r en europeisk premiumtillverkare tenderar att leverera, sĂ€ger Söderfjell.
Volkswagens pris ligger pÄ ungefÀr fyra gÄnger nÀsta Ärs vinst, medan BMW:s ligger pÄ cirka 8,5 gÄnger vinsten.
ââMen skulle du lĂ€gga till spac-vĂ€rdet pĂ„ Polestar i Volvo Cars vĂ€rdering, dĂ„ Ă€r det riktigt billigt â med ett pris pĂ„ knappt tvĂ„ gĂ„nger nĂ€sta Ă„rs rörelseresultat. Men det ska man nog inte göra, sĂ€ger Söderfjell.
ElbilsvÀrderingar lite "bubbliga"
Enligt Christer Gardell prĂ€glas hela bilindustrin just nu av en vĂ€rderingsproblematik â med en vĂ€ldigt lĂ„g vĂ€rdering av traditionella biltillverkare och en vĂ€ldigt hög vĂ€rdering av elbilstillverkare (EV).
"HĂ€r erbjuds bĂ„de och. Jag tror att mer traditionella och konservativa investerare Ă€r lite oroliga för att EV vĂ€rderingarna Ă€r lite âbubbligaâ", skriver han.
Till vÀrderingsproblemet tillkommer dessutom Àgarstrukturen, enligt Gardell.
"NÀr det Àr en majoritetsÀgare som har total bestÀmmanderÀtt sÄ mÄste en investerare sjÀlvklart ta med detta i sin vÀrderingsanalys", skriver han.
Söderfjell sÀger sig inte ha nÄgra problem med Geely som storÀgare, i egenskap av en etablerad industriell aktör. Ur à landsbankens perspektiv, som investerare, Àr det viktigare att Volvo Cars kommer igÄng med sin "att-göra-lista", enligt aktiechefen.
ââDet Ă€r mĂ„nga produktlanseringar som mĂ„ste gĂ„ hyggligt rĂ€tt och det Ă€r förĂ€ndringar i försĂ€ljningsmodellen, med ökad andel direktförsĂ€ljning ganska rejĂ€lt. Det verkar vara rĂ€tt vĂ€g att gĂ„, men det Ă€r klart att det finns risker i det.
TillrÀcklig "free float"
Den för Geely ovĂ€ntat skeptiska instĂ€llningen till Volvo Cars introduktionserbjudande har resulterat i att andelen börsnoterade Volvo Cars-aktier â sĂ„ kallad âfree floatâpĂ„ börssprĂ„k â enligt mĂ„ndagens uppdaterade villkor kommer att hamna pĂ„ 16,0-17,9 procent. Tidigare var siktet instĂ€llt pĂ„ 19,5-24,0 procent.
TT: Ăr det en rimlig nivĂ„?
ââDet Ă€r en tillrĂ€ckligt stor "free float" i absoluta termer för att aktien ska handlas. Det Ă€r ju fortfarande aktier för 20 miljarder eller sĂ„ som ska ut pĂ„ Stockholmsbörsen och det Ă€r inte sĂ„ mĂ„nga bolag som har den typen av "free float" totalt, sĂ€ger Söderfjell.
ââDet Ă€r ju bra att ha en industriell huvudĂ€gare, tycker jag. Det gillar vi ju i andra fall ocksĂ„. Vi tycker ju det Ă€r bra att Investor Ă€r huvudĂ€gare i Atlas Copco och SEB. Men 83-84 procent Ă€r kanske lite högt, tillĂ€gger han.