För tredje dagen den hÀr veckan sÀnker drivmedelskedjorna priset. Bensinen kostar nu 20:39 kronor litern, jÀmfört med över 21 kronor i slutet av förra veckan. Senast priset lÄg pÄ nuvarande nivÄ var i slutet av juli.
Dieseln har ocksÄ fallit i pris men inte alls i samma utstrÀckning. Det frÄn torsdagen nya priset pÄ 25:31 kronor litern noterades senast i början av september.
Oljepriset har fallit tillbaka de senaste dagarna, vilket Àr en orsak till fallande drivmedelspriser. KronförstÀrkningen den senaste veckan Àr en annan förklaring, om Àn mer marginell.
Ăkad makt
Enligt Handelsbankens rÄvaruanalytiker Christian Kopfer kan oljeprisfallet förklaras med förnyad konjunkturoro nÀr rÀntorna dragit i vÀg i höjden. LÀgre förmodad efterfrÄgan pressar dÄ priset.
Tidigare i Är har oljepriset lyft stadigt. Men det Àr inte bara efterfrÄgestyrt. Snarare Àr det Opecs och Rysslands samlade ökade makt som producenter, och som dÀrmed kan styra utbudet, som ligger bakom prisuppgÄngen, enligt Christian Kopfer.
ââNormalt sett hade oljepriset annars snarare legat runt 50 dollar.
Nu ligger det kring 86 dollar för ett fat Nordsjöolja. Kopfer anar att det gÄr upp mot 100 dollar framÄt nÀsta Är.
Giftig kombo
Den starkare kronan pÄverkar drivmedelspriserna i Sverige positivt, men hittills Àr den effekten ganska marginell. Gentemot dollarn, som Àr oljans valuta, Àr kronförstÀrkningen mindre Àn mot euron.
ââMen det har varit en giftig kombo senaste halvĂ„ret, sĂ€ger Kopfer och syftar pĂ„ bĂ„de kronförsvagningen och det ökade oljepriset.
Att dieselpriset Àr sÄ pass mycket högre Àn bensinen har flera förklaringar, bland annat den högre andelen biodrivmedel, men pÄ senare tid ocksÄ det snÄlare utbudet av diesel pÄ vÀrldsmarknaden dÀr Ryssland Àr stor exportör.