Beslutet motiveras av Moody's med de alltmer utmanande förutsÀttningarna för bilindustrin och pressen pÄ lönsamheten frÄn högre rÄvarukostnader. En annan faktor som lyfts fram av Moody's Àr en negativ trend för försÀljningen till följd av flaskhalsar i leveranskedjan.
Minskad försÀljning
De sÀnkta utsikterna innebÀr att Moody's inte lÀngre ser det som troligt att Volvo Cars kreditbetyg kommer att höjas under de nÀrmaste 12-18 mÄnaderna.
BetygsnivÄn bekrÀftas samtidigt pÄ Ba1, vilket bygger pÄ en normal belÄningsgrad, stark likviditetsposition och förvÀntningar om en förbÀttrad marginal pÄ medellÄng sikt, enligt Matthias Heck, vice vd och ledande Volvo Cars-analytiker pÄ Moody's.
Under Ärets första nio mÄnader har Volvo Cars försÀljning minskad med 19 procent jÀmfört med motsvarande period 2021. Och Heck ser makro-ekonomisk motvind för bolaget framför sig under 2023. Han rÀknar dock med att det kan balanseras av nya bilmodeller och minskade problem med flaskhalsar i leveranskedjorna.
I sin analys noterar Heck att Volvo Cars som aktieÀgare i början av november beslutat om ett kortfristigt lÄn till elbilstillverkaren Polestar pÄ motsvarande nio miljarder kronor, vars verksamhet prÀglas av förluster och negativt kassaflöde.
VĂ€sentlig kreditrisk
BetygsnivÄn Ba1 innebÀr en varningsflagga för investerare som vill undvika risk i sitt sparande pÄ obligationsmarknaden. Moody's ser med denna betygsÀttning Volvo Cars-obligationer som förenade med en vÀsentlig kreditrisk.
Enligt Heck ingÄr inte förvÀntningar om fortsatt likviditetsstöd till Polestar i framtiden i betyget.