Staten kommer alltsÄ inte att skjuta till mer pengar till SAS men kommer dÀremot att medverka till att konvertera bolagets skulder till Àgarkapital, gick nÀringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) ut med pÄ tisdagen.
ââMan mĂ„ste Ă€ndĂ„ nĂ„gonstans sĂ€ga var grĂ€nsen gĂ„r och vi tycker att det finns andra statliga utgifter som Ă€r mer angelĂ€gna Ă€n att fortsĂ€tta lĂ€gga in pengar i ett flygbolag, sĂ€ger Thorwaldsson.
I februari lade SAS-ledningen fram en rÀddningsplan, SAS Forward, för det krisande flygbolaget. I korthet var planens innehÄll att konvertera skulder till eget kapital (aktier), skaffa nytt kapital, hitta nya investerare samt reducera kostnader.
SAS har beskrivit att bolaget mÄste minska sina skulder pÄ motsvarande 20 miljarder kronor och hÀr kommer regeringen att bidra till den minskningen med 4 miljarder, enligt Thorwaldsson. Han framhÄller ocksÄ att staten har stöttat SAS med över 8 miljarder kronor de senaste Ären.
Danmarks finansminister Nicolai Wammen (S) har, enligt nyhetsbyrÄn Ritzau, meddelat att ett besked om hur den danska staten, ytterligare en storÀgare i SAS, gör kommer i mitten pÄ juni.
"MÄste dela pÄ bördan"
Regeringens beslut sÀnder tvÄ tydliga signaler, enligt van der Werff.
ââDels att vi har ett gott stöd och att vi fĂ„tt klarhet frĂ„n en viktig andelsĂ€gare att de stödjer SAS Forward och kommer att konvertera skulderna till kapital, dels att vi noterar beslutet att inte fortsĂ€tta investera i SAS, sĂ€ger van der Werff till TT.
Att svenska staten inte kommer att lÀgga in mer pengar i SAS har gjort det tydligare att bolaget mÄste öka sin konkurrenskraft, fortsÀtter van der Werff.
ââDet Ă€r nĂ„got som vi mĂ„ste försĂ€kra oss om med SAS Forward, som har ett mĂ„l att dra ned kostnaderna med 7,5 miljarder kronor per Ă„r, vilket innebĂ€r att vi mĂ„ste dela pĂ„ bördan, bĂ„de externt och internt.
Med SAS Forward mÄste bolaget Àven dra in minst 9,5 miljarder kronor i nytt kapital. Enligt SAS-vd:n pÄgÄr samtal med potentiella intressenter men att en förutsÀttning för om de kommer att investera Àr att bolaget blir konkurrenskraftigt.
En utmaning
TT: Hur ser du pÄ SAS chanser att locka till sig nya investerare med den nuvarande situationen och med krigets och pandemins effekter?
ââDet Ă€r en utmaning, om jag ska vara Ă€rlig. Med pandemin kĂ€nns det som att det i stora drag Ă€r över men hur det kommer att se ut framĂ„t vintern vet vi inte. Kriget har ocksĂ„ inneburit dĂ„liga nyheter pĂ„ en humanitĂ€r och en affĂ€rsmĂ€ssig front, med de höga brĂ€nslepriserna och att man inte kan flyga över ryskt luftrum. Utmaningarna kommer att fortsĂ€tta.
NÀringsminister Karl-Petter Thorwaldsson vill inte spekulera i hur mycket som statens Àgande kommer att minska frÄn det nuvarande 21,8 procent av aktierna i SAS, men sÀger att det Àr sannolikt att det kommer att bli "mycket mindre i framtiden".
Förutom den danska och svenska regeringen Àr Àven Wallenbergfamiljen storÀgare i SAS. I en kommentar till TT skriver Jacob Wallenberg att den svenska statens stÀllningstagande har noterats och att de som tidigare stÄr bakom SAS arbete med Forward-planen.
"Wallenberg Investments kommer att ta stÀllning till huruvida vi deltar eller ej i en kommande kapitalresning nÀr det finns ett prospekt framme och större klarhet i genomförandet av SAS Forward", skriver Wallenberg.
Hotas av strejk
Samtidigt som SAS försöker locka nya investerare hotas företaget Àven av strejk. Parterna, det vill sÀga piloterna och SAS, har inte lyckats komma överens sedan avtalet löpte ut i mars. Regeringens beslut kommer inte att ha nÄgon pÄverkan pÄ förhandlingarna, enligt Martin Lindgren som Àr ordförande i SAS-sektionen pÄ Svensk pilotförening.
ââDet enda jag kan sĂ€ga Ă€r att staten visserligen ska delta med 4 miljarder till att konvertera skulder till aktier men jag tycker fortfarande att man som en ansvarsfull Ă€gare frĂ„n en socialdemokratisk regering ocksĂ„ bör stĂ€lla krav pĂ„ bolaget som man Ă€ger, att man ska uppföra sig pĂ„ arbetsmarknaden, sĂ€ger han.
SAS-aktien rasade pÄ Stockholmsbörsen under tisdagen. Aktien föll nÀstan 14 procent.