Lastbilskoncernen Scania redovisar ett kraftigt minskat rörelseresultat för det inledande kvartalet. Christian Levin listar tre stora bekymmer som orsakar tappet.
ââBristen pĂ„ halvledare, den vĂ€ger över. Men vi har ocksĂ„ kostnadsökningar och sĂ„ Ă€r det kriget i Ukraina.
Halvledarbristen har rÄtt under drygt ett Är, och problemen har gÄtt i vÄgor. Han förklarar att han trott att lÀget skulle bli bÀttre, men nu kan han konstatera att bristen fortfarande stÀller till med stora bekymmer.
ââFörsta halvĂ„ret gick riktigt bra. Vi lyckades köpa pĂ„ inofficiella marknader.
Sliter hÄrt
Nu mÄste han dock konstatera att det Àr svÄrt, svÄrare Àn han trott att det skulle vara. Scanias personal sliter för att fÄ tag pÄ delarna.
ââVi har aldrig jobbat sĂ„ mycket som nu och aldrig fĂ„tt ut sĂ„ lite av det.
Han hoppas att det ska lÀtta till sommaren nÀr det gÀller halvledarna. Men sÀkert vet han inte, prognosen har slagit fel förr.
ââAtt det skulle fortsĂ€tta in pĂ„ det hĂ€r kvartalet, det trodde jag inte.
Nu hoppas han i alla fall att det lÀttar snart, och att Scania dÄ kan leverera alla fordon som kunderna ropar efter.
ââVi mĂ„ste planera för att kunna köra för fullt, och behĂ„lla all personal.
Stark efterfrÄgan
NÀr det gÀller kostnaderna som ökar sÄ kan Scania ta ut högre priser av sina kunder, eftersom efterfrÄgan Àr sÄ god, förklarar han.
ââKostnaderna Ă€r ett mindre bekymmer Ă€n halvledarna, vi kan ta ut högre priser. Men det Ă€r klart, frĂ„gan alla stĂ€ller Ă€r om kostnadsökningarna Ă€r tillfĂ€lliga. Vi tror inte det, vi ser att det Ă€r varaktigt.
Men kriget i Ukraina, och Rysslands angrepp, innebÀr en rejÀl smÀll för Scania. Totalt har företaget tagit nedskrivningar pÄ 470 miljoner för bÄde Ryssland och Ukraina.
ââVi har fĂ„tt anlĂ€ggningar och inventarier förstörda i Ukraina. Vi har erbjudit all personal och deras familjer att lĂ€mna landet, och hjĂ€lpt dem. Men alla vill inte lĂ€mna, sĂ„ vi har tre verkstĂ€der igĂ„ng dĂ€r nu.
I Ryssland finns en fabrik i Sankt Petersburg, men den Àr stÀngd sedan krigsutbrottet, och alla leveranser till Ryssland Àr pausade, förklarar Christian Levin.