Förra Äret blev det sÀmsta för Tesla pÄ börsen sedan noteringen 2010. Sedan toppen i november 2021 har vÀrdet pÄ bolaget minskat med 900 miljarder dollar, enligt Bloomberg.
Det stora raset har slagit hÄrt mot mÄnga eftersom aktien Àr en smÄspararfavorit, men ocksÄ mot företagets vd Elon Musk som har varit tvungen att sÀlja aktier i bolaget för att finansiera sitt dyra Twitterköp.
Bolagets senaste rapport blev en besvikelse. Tesla missade för tredje kvartalet i rad analytikernas förvÀntningar över antalet levererade bilar.
Det kan lÄta dystert, men i jÀmförelse med andra biltillverkare Àr Tesla trots raset fortfarande högt vÀrderat. Vid Ärsskiftet lÄg börsvÀrdet pÄ 389 miljarder dollar, motsvarande runt 4 000 miljarder kronor.
Det gör elbilstillverkaren större Ă€n Toyota, General motors, Stellantis och Ford â tillsammans, enligt Bloomberg.
Volvo Cars har som jÀmförelse ett börsvÀrde pÄ nÀra 150 miljarder kronor.
Drivit hela bilmarknaden framÄt
ââTesla har haft en bĂ€ttre tillvĂ€xt och en högre marginal Ă€n andra biltillverkare. Det Ă€r ett fantastiskt bolag som har drivit hela bilmarknaden framĂ„t, sĂ„ dĂ€rför kanske den höga vĂ€rderingen Ă€r befogad, sĂ€ger Johan Nilke, techförvaltare pĂ„ Lannebo Fonder.
Men vÀrderingen Àr ocksÄ hög jÀmfört med techbolag, vilket Àr svÄrare att motivera, enligt Johan Nilke.
ââĂven om aktien inte ser lika dyr ut lĂ€ngre sĂ„ bygger priset pĂ„ att de ska fortsĂ€tta leverera tillvĂ€xt, det Ă€r dĂ€r osĂ€kerheten finns. De senaste tre kvartalen har bolaget underpresterat, sĂ€ger han.
Runt hörnet hopar sig fler orosmoln. LÄgkonjunktur, fortsatta problem med leveranser och dyrare batterier hör till nÄgra.
Men Àven Elon Musk sjÀlv, och hans fokus pÄ Twitter, har lyfts som ett problem av flera analytiker och Àgare under Äret.
ââHan försöker reda ut Twitter och har sĂ„lt aktier i Tesla för över 40 miljarder kronor sedan 2021. Det kan finnas ett fortsatt finansieringsbehov i Twitter, men Ă€ven SpaceX har ett finansieringsbehov, sĂ€ger Johan Nilke och fortsĂ€tter:
ââMusk har varit en vĂ€ldig fördel nĂ€r det kommer till att driva upp bolaget, men det blir jobbigt för en aktie med en sĂ„dan oberĂ€knelig person i ledningen, frĂ„gan Ă€r hur lĂ€nge andra Ă€gare och styrelsen har tĂ„lamod med det, och vad det fĂ„r kosta.
Tesla Àr fortfarande ohotad etta nÀr det kommer till försÀljning av rena elbilar i vÀrlden. Men konkurrensen ökar, bÄde frÄn rena elbilstillverkare men ocksÄ frÄn traditionella biltillverkare som BMW.
"Inte gjort nÄgot Ät designen"
NÀr BMW nyligen slÀppte nya siffror framgick att bolaget sÄlde 2,4 miljoner fordon totalt under 2022, varav 10 procent var helt elektriska. Under 2023 ska bolaget utöka den andelen till 15 procent, enligt Reuters.
ââVi ser att andra bilmĂ€rken slĂ€pper elbilar som seglar upp och blir populĂ€ra. Ska man vara helt Ă€rlig har inte Tesla gjort nĂ„got Ă„t sin design sedan de startade för snart 20 Ă„r sedan, de andra biltillverkarna har en fördel i att de Ă€r vana vid att slĂ€ppa nya modeller och designer, sĂ€ger Johan Nilke.
Enligt Forbes har Teslas andel av den amerikanska elbilsmarknaden gĂ„tt frĂ„n 79,4 procent under perioden januariâseptember 2020, till 65,4 procent under samma period 2022.
FrÄgan Àr om den annalkande lÄgkonjunkturen kommer att pÄverka Teslas marknadsandelar ytterligare.
Enligt Nicklas Andersson, sparekonom pÄ Avanza, kan Tesla pÄverkas av att folk hÄller hÄrdare i plÄnboken. Tidigare i veckan kommunicerade bolaget ocksÄ ut en prissÀnkning.
ââMarknaden pratar om logistiska utmaningar, men ocksĂ„ om efterfrĂ„gan. Det gĂ„r inte att komma ifrĂ„n att det Ă€r ganska dyra bilar, sĂ€ger han.
Men samtidigt vÀxer marknaden snabbt.
ââJag Ă€r helt övertygad om att Teslas marknadsandel kommer att sjunka nĂ€r konkurrenterna fĂ„r vind i seglen och fĂ„r upp produktionen. Det betyder inte en mindre kaka för Tesla, men en mindre del av en större kaka. Andelen elbilar globalt Ă€r fortfarande försvinnande lĂ„g, sĂ€ger Nicklas Andersson.