"VÄra förhandlingar fortsÀtter i nÀsta vecka och det ÄterstÄr att se om vi behöver ta till ÄtgÀrder för vÄra krav", skriver förbundsordföranden Tommy Wreeth i ett mejl till TT.
Han sÀger att löneökningen i industriavtalet, som blev klart pÄ fredagen, pÄ 4,1 procent för 2023 Àr "hyfsat", men att nÀstkommande Ärs höjning pÄ 3,3 procent Àr för lÄg.
Förbundet stÄr utanför den fackliga samordningen och driver pÄ egen hand krav pÄ löneökningar pÄ 5,5 procent i Är.
"En fattigdomsspiral"
Wreeth kritiserar ocksÄ att industriavtalet löper över tvÄ Är i stÀllet för ett och köper inte resonemanget om att högre ökningar kan leda till en inflationsspiral.
ââOm man driver pĂ„ för lite sĂ„ driver man en fattigdomsspiral, sĂ€ger han till Ekot i Sveriges Radio.
Transportföretagens vd Marcus Dahlsten sÀger i en skriftlig kommentar till TT att man rÀknar med "tuffa förhandlingar":
"Det blir hÄrt arbete för sÄvÀl oss som för vÄra motparter. Det kommer att bli tuffa förhandlingar, men det finns ett gemensamt intresse och ansvar för att stÀrka branschen för den lÄgkonjunktur som vÀntar. MÄlet Àr att vi gÄr ur avtalsrörelsen med sÄ bra förutsÀttningar som möjligt för vÄra medlemsföretag att bedriva sin verksamhet."
"En lÀmplig avvÀgning"
De fack och arbetsgivare som slöt industriavtalet uppgav pÄ fredagen att man var nöjda med överenskommelsen.
ââDet blev en lĂ€mplig avvĂ€gning av vad vi kunde acceptera och vad facken kunde acceptera, sade Tomas Undin, förhandlingschef pĂ„ Teknikföretagen, till TT.
BÄda parter pekade pÄ inflationen som en betydande faktor i förhandlingarna.
ââVi Ă€r ganska tydliga med att vi inte vill jaga pĂ„ inflationen kortsiktigt, för vi tror inte att vĂ„ra medlemmar gynnas av det. Men det skapar ju ocksĂ„ en tydlighet vad det finns för förvĂ€ntansbild tvĂ„ Ă„r framĂ„t, sade Martin Linder, förbundsordförande för Unionen.