Weibo, som brukar beskrivas som en kinesisk variant av Twitter, Àr i dag noterad pÄ Nasdaqbörsen i New York. Med listningen i Hongkong blir man en i raden av kinesiska firmor att Àven notera sig i Hongkong.
Det ses dels som ett sÀtt att sprida risken med att hamna i skottgluggen i handelskonflikten mellan USA och Kina, dels ett sÀtt att nÄ en nÀrmare investerarbas. Kinesiska myndigheter har dessutom uppmanat techbolag att notera sig antingen pÄ Hongkongbörsen eller Shanghaibörsen.
Weibo uppger i handlingar att man planerar att sÀlja 11 miljoner aktier till ett vÀrde av 388 Hongkongdollar styck, motsvarande drygt 450 kronor styck, med handelsstart den 8 december.
Weibo lanserades 2009 som en av de första sociala medierna i Kina, och har 566 miljoner aktiva anvÀndare i mÄnaden. Bolagets aktier har handlats pÄ Nasdaq sedan 2014. Pengarna man fÄr in vid noteringen uppges ska anvÀndas till att fÄ fler anvÀndare, liksom till forskning och utveckling.