Volvos aktiekurs stiger drygt en procent pÄ Stockholmsbörsen.
Det Àr inte bara efterfrÄgan pÄ lastbilar som kommit tillbaka. EfterfrÄgan pÄ motorer och maskiner lyfter ocksÄ, medan bussarna haltar i covid-19-pandemin, enligt vd Martin Lundstedt.
ââEtt fantastiskt bra jobb har gjorts av hela organisationen, sĂ€ger han till TT.
ââOm man tittar pĂ„ vĂ„ra siffror i den hĂ€r situationen blir man ohyggligt stolt, tillĂ€gger Martin Lundstedt.
UppdÀmda behov
Han lyfter sÀrskilt fram rörelsemarginalen pÄ 9,4 procent, men pÄminner om att ÄterhÀmtningen kommer frÄn lÄga nivÄer.
ââMan ska dock komma ihĂ„g att vi hade vĂ€ldigt lĂ„g orderingĂ„ng i kvartal tvĂ„. Detta Ă€r fortfarande en blandning av den gradvisa Ă„terhĂ€mtningen av ekonomin generellt sett och det uppdĂ€mda behov som fanns efter restriktioner och nedstĂ€ngningar, sĂ€ger Martin Lundstedt.
Transportaktiviteten var i slutet av tredje kvartalet tillbaka pÄ ungefÀr samma nivÄ som för ett Är sedan pÄ de flesta marknader.
BÀttre Àn vÀntat
Vinsten före skatt föll till 7,6 miljarder kronor i tredje kvartalet. Det kan jÀmföras med vinsten pÄ 10,9 miljarder kronor samma period Äret före.
Men trots vinstraset var resultatet betydligt bÀttre Àn vÀntat. Det justerade rörelseresultatet blev 7,2 miljarder kronor, vilket kan jÀmföras med en snittprognos pÄ 5,8 miljarder kronor bland analytiker, enligt en sammanstÀllning av prognoser frÄn Refinitiv.
OmsÀttningen uppgick till 76,8 miljarder kronor, jÀmfört med 98,7 miljarder kronor ett Är tidigare. Och leveranserna av lastbilar föll till 37 709, ned frÄn 52 357 ett Är tidigare.
OrderingÄngen under tredje kvartalet lyfte till 57 530 lastbilar, upp frÄn 35 726 lastbilar under motsvarande kvartal i fjol.
ââNettoorderingĂ„ngen har varit stark. Det Ă€r drygt 20 000 mer Ă€n föregĂ„ende Ă„r. Man ska dock komma ihĂ„g att vi hade vĂ€ldigt lĂ„g orderingĂ„ng i kvartal tvĂ„.
En marknad sticker ut.
ââDet har gĂ„tt extra bra i Kina, som kommit snabbare ur pandemin, sĂ€ger Martin Lundstedt.
Bussverksamheten pÄverkas samtidigt kraftigt av en svag turistbussmarknad, konstaterar han.
Varnar för osÀkerhet
Under tredje kvartalet tog Volvo emot statligt stöd för permitteringar pÄ 583 miljoner kronor, vilket kan jÀmföras med drygt 1,7 miljarder kronor under kvartal tvÄ. Av dessa avser 1,3 miljarder kronor Sverige. Permitteringarna har sedan lyfts och Volvo valde att inte ansöka om nytt statligt stöd efter den 31 augusti.
Under telefonkonferensen med journalister och analytiker sa Martin Lundstedt att det inte finns nÄgra planer pÄ att betala tillbaka stödpengar trots att resultatet utvecklats bÀttre Àn vÀntat. Huruvida aktieÀgare kan vÀnta sig utdelning för 2020 ÄterstÄr att se.
Martin Lundstedt Äterkommer flera gÄnger till att osÀkerheten fortsatt Àr stor med mÄnga okÀnda parametrar eftersom ingen vet hur pandemin kommer att utveckla sig.
Under vÄrens och sommarens kris har AB Volvo inte gjort nÄgra förutsÀgelser om hur man hur ser pÄ företagets utveckling. Men nu Äterförs den sÄ kallade guidningen för marknaderna till och med 2021.
ââVi ser en fortsatt gradvis Ă„terhĂ€mtning, en relativt försiktig sĂ„dan, och ser nivĂ„er för 2021 som Ă€ndĂ„ Ă€r lĂ€gre Ă€n innan pandemin, sĂ€ger Martin Lundstedt.
ââVi mĂ„ste fortsĂ€tta ha en hög flexibilitet för att skapa manöverutrymme, tillĂ€gger han.
Nya restriktioner i olika lÀnder pÄ grund av pandemin kan dock sÀtta kÀppar i Volvos hjul.
ââVi följer detta jĂ€ttenoggrant, framhĂ„ller Martin Lundstedt.
ââVi bedömer det inte som speciellt troligt just nu att man kommer att göra större nedstĂ€ngningar av arbetslivet. Men man ska komma ihĂ„g att det kan ske lokala utbrott som till exempel gör att arbetsplatser mĂ„ste stĂ€nga.