Det Àr inte bara efterfrÄgan pÄ lastbilar som kommit tillbaka. EfterfrÄgan pÄ motorer och maskiner lyfter ocksÄ, medan bussarna haltar i covid-19-pandemin, enligt vd Martin Lundstedt.
ââEtt fantastiskt bra jobb har gjorts av hela organisationen, sĂ€ger Martin Lundstedt, vd för AB Volvo, till TT.
ââOm man tittar pĂ„ vĂ„ra siffror i den hĂ€r situationen blir man ohyggligt stolt, tillĂ€gger han.
"UppdÀmda behov"
Han lyfter sÀrskilt fram rörelsemarginalen pÄ 9,4 procent, men pÄminner om att ÄterhÀmtningen kommer frÄn lÄga nivÄer.
ââMan ska dock komma ihĂ„g att vi hade vĂ€ldigt lĂ„g orderingĂ„ng i kvartal tvĂ„. Detta Ă€r fortfarande en blandning av den gradvisa Ă„terhĂ€mtningen av ekonomin generellt sett och det uppdĂ€mda behov som fanns efter restriktioner och nedstĂ€ngningar, sĂ€ger Martin Lundstedt.
I rapporten tillÀgger han att transportaktiviteten mot slutet av tredje kvartalet var tillbaka pÄ ungefÀr samma nivÄ som för ett Är sedan pÄ de flesta marknader.
"Detta ledde till en förbÀttrad framtidstro bland vÄra kunder, vilket Äterspeglas i ökad orderingÄng pÄ lastbilar, motorer och anlÀggningsmaskiner samt en successivt förbÀttrad serviceaffÀr", skriver han.
BÀttre Àn vÀntat
Vinsten före skatt föll till 7 640 miljoner kronor i tredje kvartalet. Det kan jÀmföras med vinsten pÄ 10 885 miljoner kronor samma period Äret före.
Men trots vinstraset var resultatet betydligt bÀttre Àn vÀntat. Det justerade rörelseresultatet blev 7 217 miljoner kronor, vilket kan jÀmföras med en snittprognos pÄ 5 820 miljoner bland analytiker, enligt en sammanstÀllning av prognoser frÄn Refinitiv.
OmsÀttningen uppgick till 76,8 miljarder kronor, jÀmfört med 98,7 miljarder kronor ett Är tidigare. Och leveranserna av lastbilar föll till 37 709, ned frÄn 52 357 ett Är tidigare.
OrderingÄngen under tredje kvartalet lyfte till 57 530 lastbilar, upp frÄn 35 726 lastbilar under motsvarande kvartal i fjol.
ââNettoorderingĂ„ngen har varit stark. Det Ă€r drygt 20 000 mer Ă€n föregĂ„ende Ă„r. Man ska dock komma ihĂ„g att vi hade vĂ€ldigt lĂ„g orderingĂ„ng i kvartal tvĂ„.
En marknad sticker ut.
ââDet har gĂ„tt extra bra i Kina, som kommit snabbare ur pandemin, sĂ€ger vd Martin Lundstedt.
Bussverksamheten pÄverkas samtidigt kraftigt av en svag turistbussmarknad, konstaterar Lundstedt.
Varnar för osÀkerhet
Under vÄrens och sommarens kris har AB Volvo inte gjort nÄgra förutsÀgelser om hur man hur ser pÄ företagets utveckling. Men nu Äterförs den sÄ kallade guidningen för marknaderna till och med 2021.
ââVi ser en fortsatt gradvis Ă„terhĂ€mtning, en relativt försiktig sĂ„dan, och ser nivĂ„er för 2021 som Ă€ndĂ„ Ă€r lĂ€gre Ă€n innan pandemin, sĂ€ger vd Martin Lundstedt.
ââVi mĂ„ste fortsĂ€tta ha en hög flexibilitet för att skapa manöverutrymme, tillĂ€gger han.
Nya restriktioner i olika lÀnder pÄ grund av pandemin kan dock sÀtta kÀppar i Volvos hjul.
ââVi följer detta jĂ€ttenoggrant, framhĂ„ller Martin Lundstedt.
ââVi bedömer det inte som speciellt troligt just nu att man kommer att göra större nedstĂ€ngningar av arbetslivet. Men man ska komma ihĂ„g att det kan ske lokala utbrott som till exempel gör att arbetsplatser mĂ„ste stĂ€nga.