Full fart pÄ Volvos ÄterhÀmtning

ÅterhĂ€mtningen för Volvo gĂ„r i snabbare takt Ă€n vĂ€ntat efter coronapandemins utbrott. Kraftigt förbĂ€ttrad orderingĂ„ng och betydligt bĂ€ttre vinst Ă€n vĂ€ntat ger en rejĂ€l kursreaktion. Aktien stiger drygt tre procent.

AB Volvo, med vd Martin Lundstedt, avbröt nyligen en period med omfattande permitteringar och har flaggat för god orderingÄng. Arkivbild

AB Volvo, med vd Martin Lundstedt, avbröt nyligen en period med omfattande permitteringar och har flaggat för god orderingÄng. Arkivbild

Foto: Adam Ihse/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-10-16 07:45

Det Àr inte bara efterfrÄgan pÄ lastbilar som kommit tillbaka. EfterfrÄgan pÄ motorer och maskiner lyfter ocksÄ, medan bussarna haltar i covid-19-pandemin, enligt vd Martin Lundstedt.

– Ett fantastiskt bra jobb har gjorts av hela organisationen, sĂ€ger Martin Lundstedt, vd för AB Volvo, till TT.

– Om man tittar pĂ„ vĂ„ra siffror i den hĂ€r situationen blir man ohyggligt stolt, tillĂ€gger han.

"UppdÀmda behov"

Han lyfter sÀrskilt fram rörelsemarginalen pÄ 9,4 procent, men pÄminner om att ÄterhÀmtningen kommer frÄn lÄga nivÄer.

– Man ska dock komma ihĂ„g att vi hade vĂ€ldigt lĂ„g orderingĂ„ng i kvartal tvĂ„. Detta Ă€r fortfarande en blandning av den gradvisa Ă„terhĂ€mtningen av ekonomin generellt sett och det uppdĂ€mda behov som fanns efter restriktioner och nedstĂ€ngningar, sĂ€ger Martin Lundstedt.

I rapporten tillÀgger han att transportaktiviteten mot slutet av tredje kvartalet var tillbaka pÄ ungefÀr samma nivÄ som för ett Är sedan pÄ de flesta marknader.

"Detta ledde till en förbÀttrad framtidstro bland vÄra kunder, vilket Äterspeglas i ökad orderingÄng pÄ lastbilar, motorer och anlÀggningsmaskiner samt en successivt förbÀttrad serviceaffÀr", skriver han.

BÀttre Àn vÀntat

Vinsten före skatt föll till 7 640 miljoner kronor i tredje kvartalet. Det kan jĂ€mföras med vinsten pĂ„ 10 885 miljoner kronor samma period Ă„ret före.

Men trots vinstraset var resultatet betydligt bĂ€ttre Ă€n vĂ€ntat. Det justerade rörelseresultatet blev 7 217 miljoner kronor, vilket kan jĂ€mföras med en snittprognos pĂ„ 5 820 miljoner bland analytiker, enligt en sammanstĂ€llning av prognoser frĂ„n Refinitiv.

OmsĂ€ttningen uppgick till 76,8 miljarder kronor, jĂ€mfört med 98,7 miljarder kronor ett Ă„r tidigare. Och leveranserna av lastbilar föll till 37 709, ned frĂ„n 52 357 ett Ă„r tidigare.

OrderingĂ„ngen under tredje kvartalet lyfte till 57 530 lastbilar, upp frĂ„n 35 726 lastbilar under motsvarande kvartal i fjol.

– NettoorderingĂ„ngen har varit stark. Det Ă€r drygt 20 000 mer Ă€n föregĂ„ende Ă„r. Man ska dock komma ihĂ„g att vi hade vĂ€ldigt lĂ„g orderingĂ„ng i kvartal tvĂ„.

En marknad sticker ut.

– Det har gĂ„tt extra bra i Kina, som kommit snabbare ur pandemin, sĂ€ger vd Martin Lundstedt.

Bussverksamheten pÄverkas samtidigt kraftigt av en svag turistbussmarknad, konstaterar Lundstedt.

Varnar för osÀkerhet

Under vÄrens och sommarens kris har AB Volvo inte gjort nÄgra förutsÀgelser om hur man hur ser pÄ företagets utveckling. Men nu Äterförs den sÄ kallade guidningen för marknaderna till och med 2021.

– Vi ser en fortsatt gradvis Ă„terhĂ€mtning, en relativt försiktig sĂ„dan, och ser nivĂ„er för 2021 som Ă€ndĂ„ Ă€r lĂ€gre Ă€n innan pandemin, sĂ€ger vd Martin Lundstedt.

– Vi mĂ„ste fortsĂ€tta ha en hög flexibilitet för att skapa manöverutrymme, tillĂ€gger han.

Nya restriktioner i olika lÀnder pÄ grund av pandemin kan dock sÀtta kÀppar i Volvos hjul.

– Vi följer detta jĂ€ttenoggrant, framhĂ„ller Martin Lundstedt.

– Vi bedömer det inte som speciellt troligt just nu att man kommer att göra större nedstĂ€ngningar av arbetslivet. Men man ska komma ihĂ„g att det kan ske lokala utbrott som till exempel gör att arbetsplatser mĂ„ste stĂ€nga.

Fakta: Störst försÀljningsras i Nordamerika

Volvokoncernens försÀljning föll totalt med 22 procent till 76,8 miljarder kronor under tredje kvartalet i Är.

VÀrst var det i Nordamerika, dÀr försÀljningen rasade med 40 procent till 18 miljarder. I Sydamerika blev det ett försÀljningsfall pÄ 36 procent, ned till 5,5 miljarder, medan det i Europa blev en nedgÄng pÄ 14 procent till 31 miljarder.

FörsÀljningen i Asien var oförÀndrad pÄ 17,6 miljarder kronor, medan det i Afrika och Oceanien blev en nedgÄng pÄ 25 procent till 4,7 miljarder.

FordonsförsÀljningen föll 26 procent till 54,7 miljarder, inklusive anlÀggningsmaskiner och Volvo Penta-motorer. ServiceförsÀljningen sjönk 8 procent till 19,4 miljarder.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!