Rapporter om brist pÄ halvledarkomponenter började komma redan i slutet av förra Äret men dÄ frÀmst bland asiatiska fordonstillverkare. Nu har dock problemet börjat omfatta Àven europeiska tillverkare, bland annat Volvo.
Företaget tvingas dĂ€rför ta till stoppdagar i produktionen för att kontrollera situationen. Ăn sĂ„ lĂ€nge gĂ€ller det enbart fabriken i belgiska Gent och inte pĂ„ Hisingen.
âVi har stoppdagar för linjeproduktionen i Gent den hĂ€r veckan pĂ„ grund av halvledarbristen. Det gĂ€ller Ă„tminstone den hĂ€r veckan, men lĂ€ngre Ă€n sĂ„ vet vi inte. Det Ă€r en vĂ€ldigt flytande situation dĂ€r vi vecka för vecka kommer fatta lokala, taktiska beslutâ, sĂ€ger Volvos presschef Claes Eliasson till Dagens industri.
Utmanande situation
Fredrik Sidahl, vd för Fordonkomponentsgruppen (FKG) bekrÀftar att situationen nu blivit alltmer utmanande Àven i Europa.
ââDet gĂ€ller i princip hela branschen. NĂ€r man pratar med riktigt stora leverantörer i Tyskland och Frankrike sĂ„ bekrĂ€ftar alla att det Ă€r besvĂ€rligt. Bedömningen som görs Ă€r att det nu kan ta upp till mellan 3 och 6 mĂ„nader med ett vĂ€rsta-scenario som strĂ€cker sig över hela Ă„ret, sĂ€ger han till TT.
Viktig rÄvara
Halvledare Àr en ytterst viktig del i elektroniska apparater och en stigande efterfrÄgan globalt sett har gjort att konkurrensen nu ökat markant den senaste tiden.
ââDet hĂ€r Ă€r en rĂ„vara som sitter i princip i allt, den finns i din kaffebryggare hemma och det trĂ„kiga Ă€r att den inte tillverkas i den omfattning som behövs i Europa.
Fordonsindustrin stÄr enligt Fredrik Sidahl för under tio procent av den totala volymen av halvledare.
ââNu finns inte produktionskapaciteten samtidigt som bilarna blir mera elektroniskt sofistikerade plus att hybrid- och elektriska bilar drar mera halvledare.
"Hack i logistikleden"
Hos Scania har man ocksÄ mÀrkt av en viss pÄverkan, uppger Scanias kommunikationschef Karin Hallstan för TT.
ââVi har pĂ„verkats av brist pĂ„ halvledare men har kunnat hantera lĂ€get som lĂ€nge har varit anstrĂ€ngt, tillsammans med vĂ„ra leverantörer. Vi har inte haft störningar som har pĂ„verkat produktion i termer av att vi Ă€ndrar takten, sĂ€ger hon och nĂ€mner samtidigt andra faktorer som nu pĂ„verkar situationen:
ââSedan har det funnits vissa hack i logistikleden kopplat till bland vĂ€dersituationen i Europa liksom att man infört covid-tester av chaufförer i Tyskland, sĂ€ger hon.