JÀttarnas bojkott fÄr Facebook att agera

Facebook ska börja mĂ€rka innehĂ„ll som bryter mot företagets regler, bland annat inlĂ€gg och annonser som anses rasistiska. ÅtgĂ€rden kommer efter att flera stora bolag börjat bojkotta sociala medier som en annonsplats. Men kritiker tycker inte att Facebook gĂ„r tillrĂ€ckligt lĂ„ngt.

Flaskor med lÀsk i Coca-Colas fabrik i Jordbro. Arkivbild.

Flaskor med lÀsk i Coca-Colas fabrik i Jordbro. Arkivbild.

Foto: Karin Wessl n/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-06-27 03:30

DryckesjÀtten Coca-Cola slutar med all annonsering pÄ sociala medier i minst 30 dagar. Anledningen Àr den ökade uppmÀrksamheten av rasistiskt innehÄll pÄ flera plattformar.

Företaget Àr det senaste i raden av annonsjÀttar som tar till ÄtgÀrden, och nu reagerar Facebook.

InlÀgg som anses ha ett nyhetsvÀrde och som bryter mot plattformens regler, kommer att fÄ en speciell mÀrkning och en lÀnk till neutral och korrekt information kommer att synas, skriver vd:n Mark Zuckerberg i ett lÄngt uttalande.

Om ett inlÀgg "bara" anses vara osant fÄr det stÄ kvar, enligt Zuckerberg för att allmÀnheten sjÀlv ska kunna bilda sig en uppfattning i frÄgan. Om ett inlÀgg dÀremot bedöms kunna leda till vÄld tas det bort, oavsett avsÀndare.

"Det finns inga undantag för politiker i nÄgra av de riktlinjer som jag presenterar i dag", sade Zuckerberg under en frÄgestund som strömmades pÄ Facebook.

Han skriver Àven att plattformen nu ska förbjuda annonser som pÄ nÄgot sÀtt angriper grupper baserat pÄ ras, religion, sexuell inriktning eller invandring.

"Ett misslyckande"

Men ÄtgÀrderna Àr inte tillrÀckliga, skriver Rashad Robinson, ordförande för mÀnniskorÀttsorganisationen Color Of Change, en av grupperna som uppmanar till bojkott.

"Det vi sett i dagens uttalande frÄn Mark Zuckerberg Àr ett misslyckande i att brottas med den skada Facebook har orsakat vÄr demokrati och de mÀnskliga rÀttigheterna. Om det hÀr Àr hans budskap till de stora annonsörerna som drar tillbaka miljontals dollar kan vi inte lita pÄ hans ledarskap", skriver han pÄ Twitter.

Zuckerberg och Facebook har den senaste mÄnaden fÄtt kritik frÄn sÄvÀl politiker som egna anstÀllda över att ingenting gjorts för att balansera inlÀgg frÄn USA:s president Donald Trump, som ofta farit med osanning och eldat pÄ en emellanÄt hÀtsk stÀmning.

Coca-Cola slutar annonsera

Zuckerberg sade i början av juni till sina anstÀllda att han inte sÄg nÄgot regelbrott i ett inlÀgg frÄn Trump, nÀr denne i ett inlÀgg om upploppen i samband med protester mot polisvÄld och rasism hotade att sÀtta in militÀren och tillade att "nÀr plundrandet börjar, börjar skjutandet". InlÀgget gjordes Àven pÄ Twitter, som valde att flagga det med en varning om att det förhÀrligade vÄld.

PĂ„ fredagen meddelade livsmedelsgiganten Unilever att de avstĂ„r all annonsering pĂ„ Facebook, Instagram och Twitter i USA resten av Ă„ret och hĂ€nvisar till den polarisering som sociala medier orsakar – ett beslut som enligt nyhetsbyrĂ„n Reuters fick aktierna för Facebook och Twitter att falla med över 7 procent.

Och under natten mot lördag, svensk tid, följde en av vÀrldens största annonsörer efter. Coca-Cola avstÄr frÄn all reklam pÄ sociala medier under 30 dagar.

"Ingen plats för rasism"

"Det finns ingen plats för rasism i vÀrlden och ingen plats för rasism inom sociala medier", sÀger James Quincey, styrelseordförande för bolaget, i ett skriftligt uttalande och uppmanar bolagen bakom de olika plattformarna att ta större ansvar i frÄgan.

Quincey sÀger vidare att Coca-Cola under den nÀrmaste mÄnaden ska utvÀrdera sin annonspolicy och se om det finns behov av att uppdatera denna.

NÀra etthundra olika bolag, bland dem Honda, The North Face, och chokladjÀtten Hershey's har meddelat att de bojkottar sociala medier.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!