Postnord har de senaste Ă„ren kĂ€mpat i en allt tuffare ekonomisk tillvaro. Ădets ironi gör att mitt under en av de vĂ€rsta ekonomiska kriserna gör bolaget ett bĂ€ttre resultat Ă€n tidigare.
ââVi har stundtals haft vĂ€ldigt hög sjukfrĂ„nvaro och ibland vĂ€ldigt utmanande leveransförutsĂ€ttningar under corona, men det vi kan se Ă€r ett Ă€ndrat konsumentbeteende dĂ€r folk söker sig ut pĂ„ nĂ€tet för att göra sina inköp och det har vi sett inom alla Ă„lderskategorier, sĂ€ger koncernchefen Annemarie Gardshol till TT.
Kraftig ökande volymer
Just paketvolymerna ökade med 15 procent och totalt 49 miljoner paket hanterades under kvartalet vilket bidrog till att resultatet före skatt landade pÄ 386 miljoner kronor. Det kan jÀmföras med en förlust pÄ 171 miljoner kronor samma period 2019.
Trots ökningen kvarstÄr dock problemet, allt fÀrre kunder skickar allt fÀrre brev. VolymnedgÄngen pÄ 19 procent var i en högre takt Àn sÄvÀl motsvarande period föregÄende Är som föregÄende kvartal.
ââJag brukar sĂ€ga att vi inte kan slĂ„ss mot tyngdlagen och i det hĂ€r fallet heter den digitaliseringen. Det har pĂ„gĂ„tt de senaste 20 Ă„ren och tittar vi pĂ„ vĂ„ra kollegor i Danmark har man sett en nedgĂ„ng pĂ„ 80 procent. I Sverige Ă€r det cirka 50 procents nedgĂ„ng sedan millenieskiftet och vi rĂ€knar inte med nĂ„got trendbrott.
Ett pilotprojekt
Som en konsekvens inleder nu Postnord ett pilotprojekt i SkÄne dÀr cirka 38 000 hushÄll ska fÄ sin post varannan dag. Planen Àr att förÀndringen ska vara helt genomförd under 2022 vilket dock innebÀr att en viss leverans kommer att behöva ske via flyg vilket Àr dyrt och inte speciellt miljövÀnligt.
ââVi har lĂ€mnat in en önskan om att fĂ„ en viss lĂ€ttnad i servicekraven. Skulle vi ha upp till tre dagar pĂ„ att leverera oss brevet skulle vi inte behöva sĂ€tta upp det hĂ€r flygnĂ€tet vilket skulle innebĂ€ra stora kostnadsbesparingar liksom miljöbesparingar, sĂ€ger Annemarie Gardshol.
ââVi hoppas att man kan lösa det hĂ€r utanför postlagsutredningen och vi har en god dialog.