Postnord vÀnde till vinst

Under coronapandemin har Postnord vĂ€nt förlust till vinst. Ökad e-handel liksom besparingar bidrar till resultatet. Nu inleds projektet med varannandagsutdelning, först ut Ă€r SkĂ„ne.

Postnords huvudkontor i Solna. Arkivbild.

Postnords huvudkontor i Solna. Arkivbild.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-07-16 12:10

Postnord har de senaste Ă„ren kĂ€mpat i en allt tuffare ekonomisk tillvaro. Ödets ironi gör att mitt under en av de vĂ€rsta ekonomiska kriserna gör bolaget ett bĂ€ttre resultat Ă€n tidigare.

– Vi har stundtals haft vĂ€ldigt hög sjukfrĂ„nvaro och ibland vĂ€ldigt utmanande leveransförutsĂ€ttningar under corona, men det vi kan se Ă€r ett Ă€ndrat konsumentbeteende dĂ€r folk söker sig ut pĂ„ nĂ€tet för att göra sina inköp och det har vi sett inom alla Ă„lderskategorier, sĂ€ger koncernchefen Annemarie Gardshol till TT.

Kraftig ökande volymer

Just paketvolymerna ökade med 15 procent och totalt 49 miljoner paket hanterades under kvartalet vilket bidrog till att resultatet före skatt landade pÄ 386 miljoner kronor. Det kan jÀmföras med en förlust pÄ 171 miljoner kronor samma period 2019.

Trots ökningen kvarstÄr dock problemet, allt fÀrre kunder skickar allt fÀrre brev. VolymnedgÄngen pÄ 19 procent var i en högre takt Àn sÄvÀl motsvarande period föregÄende Är som föregÄende kvartal.

– Jag brukar sĂ€ga att vi inte kan slĂ„ss mot tyngdlagen och i det hĂ€r fallet heter den digitaliseringen. Det har pĂ„gĂ„tt de senaste 20 Ă„ren och tittar vi pĂ„ vĂ„ra kollegor i Danmark har man sett en nedgĂ„ng pĂ„ 80 procent. I Sverige Ă€r det cirka 50 procents nedgĂ„ng sedan millenieskiftet och vi rĂ€knar inte med nĂ„got trendbrott.

Ett pilotprojekt

Som en konsekvens inleder nu Postnord ett pilotprojekt i SkĂ„ne dĂ€r cirka 38 000 hushĂ„ll ska fĂ„ sin post varannan dag. Planen Ă€r att förĂ€ndringen ska vara helt genomförd under 2022 vilket dock innebĂ€r att en viss leverans kommer att behöva ske via flyg vilket Ă€r dyrt och inte speciellt miljövĂ€nligt.

– Vi har lĂ€mnat in en önskan om att fĂ„ en viss lĂ€ttnad i servicekraven. Skulle vi ha upp till tre dagar pĂ„ att leverera oss brevet skulle vi inte behöva sĂ€tta upp det hĂ€r flygnĂ€tet vilket skulle innebĂ€ra stora kostnadsbesparingar liksom miljöbesparingar, sĂ€ger Annemarie Gardshol.

– Vi hoppas att man kan lösa det hĂ€r utanför postlagsutredningen och vi har en god dialog.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!