Spelreklamen bĂ€ttre – men brister kvarstĂ„r

Spelreklamen utvecklas Ă„t rĂ€tt hĂ„ll – men fortsatt finns utrymme för förbĂ€ttringar, konstaterar Konsumentverket i en ny granskning.
–Det tyder pĂ„ att spelbolagen har tagit Ă„t sig av det vi uppmĂ€rksammat, sĂ€ger Josefin Holmberg, jurist pĂ„ Konsumentverket.

Spelreklam i tunnelbanan i Stockholm, 2019. Konsumentverket har granskat 187 annonser i tidningar, podcasts, tv, sociala medier och internetsidor i övrigt. Arkivbild.

Spelreklam i tunnelbanan i Stockholm, 2019. Konsumentverket har granskat 187 annonser i tidningar, podcasts, tv, sociala medier och internetsidor i övrigt. Arkivbild.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-05-21 09:50

Verket har granskat 187 annonser i tidningar, podcasts, tv, sociala medier och internetsidor under perioden 10 februari till 1 mars i Är.

MÀngden reklam verkar vara ungefÀr densamma som vid 2019 Ärs granskning, men vad gÀller innehÄllet syns flera förbÀttringar, enligt Konsumentverket.

Bland annat har nu nĂ€stan all spelreklam bra information om stödorganisationer för de med spelproblem – endast i 7 procent av annonserna saknades sĂ„dan information, till skillnad frĂ„n 61 procent av annonserna 2019.

– Vi ser informationsskyldigheten som en vĂ€senlig del för oss, att det finns rĂ€tt information sĂ„ att konsumenter kan ta del av det om man upplever att man har problem, sĂ€ger Josefin Holmberg.

Mer mÄttfull reklam

Även antalet annonser som strider mot kravet om mĂ„ttfullhet i marknadsföringen har sjunkit jĂ€mfört med 2019. Bland annat har pĂ„stĂ„enden om snabba utbetalningar nĂ€stan försvunnit, likasĂ„ Ă€ven pĂ„stĂ„enden av uppmanande karaktĂ€r.

– Kraven pĂ„ mĂ„ttfullhet Ă€r en bedömning som ska göras i varje enskilt fall, och det ska göras en helhetsbedömning – men överlag tycker vi att vi ser en förbĂ€ttring. Sedan finns det sjĂ€lvklart marknadsföring som vi fortfarande bedömer inte Ă€r förenlig med mĂ„ttfullhetskravet, sĂ€ger Holmberg.

Konsumentverket ifrĂ„gasĂ€tter bland annat annonser som antyder att kunder har pengar innestĂ„ende pĂ„ sitt spelkonto, som frasen "100 000-tals kronor ligger orörda". SĂ„dant kan sannolikt ha sĂ€rskilt stor effekt pĂ„ personer i ekonomiska svĂ„righeter och för personer som försöker sluta spela.

Verket vĂ€nder sig Ă€ven mot den omfattande marknadsföringen av jackpotar och höga vinstbelopp. PĂ„stĂ„enden som "Blir det miljonutdelning – igen?" ger ett vilseledande intryck av möjligheten att vinna summan, enligt verket.

BĂ€ttre om bonus

GÀllande reklam om bonuserbjudanden har stora förbÀttringar skett, enligt granskningen. Till skillnad frÄn 2019 finns i Ärets granskning inga erbjudanden som strider mot lagen om att bolag endast fÄr erbjuda bonus vid det första speltillfÀllet.

– Överlag ser vi att det har skett förbĂ€ttringar. Det finns fortfarande brister, absolut, men det sker förbĂ€ttringar och det tyder pĂ„ att spelbolagen har tagit Ă„t sig av det vi uppmĂ€rksammat, sĂ€ger Josefin Holmberg.

Granskningen har lett till att flera tillsynsÀrenden inletts, bland annat gÀllande reklam om bonuserbjudanden samt marknadsföring som anses strida mot mÄttfullhetskravet. De flesta Àrendena har avslutats med frivillig rÀttelse frÄn spelbolagen.

– De har varit angelĂ€gna om att göra rĂ€tt och se över sin marknadsföring, dĂ€r har vi ocksĂ„ sett en positiv utveckling.

Fakta: SÄ bedöms mÄttfullhet

Konsumentverket delar tillsynsansvar med Spelinspektionen över reglerna i spellagen, avseende marknadsföring av spel. Konsumentverket har det primÀra ansvaret för tillsynen av mÄttfullhet. För den tillsynen har de ett antal riktlinjer att följa i sin bedömning.

Bland annat bör marknadsföringen inte vara "pÄtrÀngande eller Àgnad att vÀcka sÀrskild uppmÀrksamhet". Den bör ge en saklig och balanserad bild av spelet och vinstchanserna. De kommersiella budskapen ska ocksÄ begrÀnsas till relevanta fakta för spelet, presenterad sÄ sakligt som möjligt och "utan ovidkommande inslag". Sammantaget ska en helhetsbedömning göras för att avgöra mÄttfullheten i marknadsföringen.

KĂ€lla: Konsumentverket


Fakta: Är du orolig för ditt eller en anhörigs spelande?

Stödlinjen finns tillgÀngligt pÄ vardagar 09-21 pÄ telefon och chatt. Telefon 020-819 100 eller stodlinjen.se, dÀr det ocksÄ finns ett sjÀlvtest.

Spelberoendes Riksförbund, Spelberoendegruppen, Spelstopp Nu och GA Anonyma spelare har alla verksamhet runt om i landet.

Om du vill stÀnga av dig sjÀlv frÄn spel pÄ nÀtet Àr det lÀtt att göra pÄ spelpaus.se.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!