Verket har granskat 187 annonser i tidningar, podcasts, tv, sociala medier och internetsidor under perioden 10 februari till 1 mars i Är.
MÀngden reklam verkar vara ungefÀr densamma som vid 2019 Ärs granskning, men vad gÀller innehÄllet syns flera förbÀttringar, enligt Konsumentverket.
Bland annat har nu nĂ€stan all spelreklam bra information om stödorganisationer för de med spelproblem â endast i 7 procent av annonserna saknades sĂ„dan information, till skillnad frĂ„n 61 procent av annonserna 2019.
ââVi ser informationsskyldigheten som en vĂ€senlig del för oss, att det finns rĂ€tt information sĂ„ att konsumenter kan ta del av det om man upplever att man har problem, sĂ€ger Josefin Holmberg.
Mer mÄttfull reklam
Ăven antalet annonser som strider mot kravet om mĂ„ttfullhet i marknadsföringen har sjunkit jĂ€mfört med 2019. Bland annat har pĂ„stĂ„enden om snabba utbetalningar nĂ€stan försvunnit, likasĂ„ Ă€ven pĂ„stĂ„enden av uppmanande karaktĂ€r.
ââKraven pĂ„ mĂ„ttfullhet Ă€r en bedömning som ska göras i varje enskilt fall, och det ska göras en helhetsbedömning â men överlag tycker vi att vi ser en förbĂ€ttring. Sedan finns det sjĂ€lvklart marknadsföring som vi fortfarande bedömer inte Ă€r förenlig med mĂ„ttfullhetskravet, sĂ€ger Holmberg.
Konsumentverket ifrÄgasÀtter bland annat annonser som antyder att kunder har pengar innestÄende pÄ sitt spelkonto, som frasen "100 000-tals kronor ligger orörda". SÄdant kan sannolikt ha sÀrskilt stor effekt pÄ personer i ekonomiska svÄrigheter och för personer som försöker sluta spela.
Verket vĂ€nder sig Ă€ven mot den omfattande marknadsföringen av jackpotar och höga vinstbelopp. PĂ„stĂ„enden som "Blir det miljonutdelning â igen?" ger ett vilseledande intryck av möjligheten att vinna summan, enligt verket.
BĂ€ttre om bonus
GÀllande reklam om bonuserbjudanden har stora förbÀttringar skett, enligt granskningen. Till skillnad frÄn 2019 finns i Ärets granskning inga erbjudanden som strider mot lagen om att bolag endast fÄr erbjuda bonus vid det första speltillfÀllet.
ââĂverlag ser vi att det har skett förbĂ€ttringar. Det finns fortfarande brister, absolut, men det sker förbĂ€ttringar och det tyder pĂ„ att spelbolagen har tagit Ă„t sig av det vi uppmĂ€rksammat, sĂ€ger Josefin Holmberg.
Granskningen har lett till att flera tillsynsÀrenden inletts, bland annat gÀllande reklam om bonuserbjudanden samt marknadsföring som anses strida mot mÄttfullhetskravet. De flesta Àrendena har avslutats med frivillig rÀttelse frÄn spelbolagen.
ââDe har varit angelĂ€gna om att göra rĂ€tt och se över sin marknadsföring, dĂ€r har vi ocksĂ„ sett en positiv utveckling.