Tomt i bilhallarna – utslagning vĂ€ntar

Kunderna ratar bilhallarna i coronatider. Effekten av det kommer nu synas inom en snar framtid i form av utslagning i branschen, spÄr flera företrÀdare.

Branschorganisationen Bil Sweden redovisar mÄnadssiffror för nybilsregistreringar. Arkivbild

Branschorganisationen Bil Sweden redovisar mÄnadssiffror för nybilsregistreringar. Arkivbild

Foto: Krister Larsson / TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-06-01 09:10

Fordonsmarknaden har fÄtt sig en rejÀl törn av coronaviruspandemin. I maj minskade nyregistreringarna kraftigt, för bilar med 50 procent och för lÀtta lastbilar 51 procent, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

– Det Ă€r klart att det Ă€r allvarligt. VĂ„ra siffror i Sverige Ă€r dramatiska Ă€ven om de Ă€r minst dĂ„liga i Europa. Fordonsindustrin blöder, konstaterar Mattias Bergman, vd pĂ„ Bil Sweden.

I Danmark syns liknande siffror och dÀr spÄr man nu en kraftig utslagning och konkurser bland bilhandlare. Mattias Bergman varnar för en liknande utveckling Àven i Sverige.

– NĂ€r det gĂ€ller Ă„terförsĂ€ljarledet sĂ„g vi redan innan krisen att det skedde en konsolidering. Det krĂ€vs stor finansiering och komplexa system dĂ€r man som exempel behöver ha onlinekontakt med kunder liksom reparation av elbilar. I en sĂ„dan hĂ€r fas finns nu en stor risk att det hĂ€r kommer att snabbas pĂ„ och de mindre bilhandlarna slĂ„s ut eller i bĂ€sta fall fĂ„ngas upp av en större.

Minskad omsÀttning

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig vid Motorbranschens riksförbund, delar den bilden och lyfter att omsÀttningen framöver kommer att minska kraftigt för bilhandlare.

– Det Ă€r vid registreringen som pengarna kommer in till handlarna. Innan dess har man kanske bara fĂ„tt en handpenning. Vi vet att kring vecka 15–17 var de vĂ€rsta veckorna. FramĂ„t kan det nu bli en nedgĂ„ng i omsĂ€ttning pĂ„ 25–40 procent och det kommer givetvis pĂ„verka branschen i det lĂ„nga loppet om det fortsĂ€tter. Det blir utslagningar.

Historiskt sett Àr det ocksÄ tydligt, vid ekonomiska kriser och lÄgkonjunkturer blir en tydlig pÄverkan pÄ bilförsÀljningen.

– Den största nedgĂ„ngen hade vi pĂ„ 90-talet, dĂ„ halverades försĂ€ljningen frĂ„n ett Ă„r till ett annat. Folk slutar att köpa bil, sĂ„ Ă€r det bara, och det Ă€r frĂ€mst tjĂ€nstebilsförarna. Vi kan nu se att japanska mĂ€rken tar andelar sĂ„ det blir en förflyttning frĂ„n dyrare till billigare tjĂ€nstebilar.

Dröjer med köp

En liten rÀddning tidigare har varit att bilhallarnas verkstÀders belÀggning inte pÄverkats men Àven dÀr syns enligt Klaus Sifvenius nu en förÀndring.

– Det har ocksĂ„ börjat sjunka lite. NĂ€r vi pratat med bilförare har man sagt att man dröjer med sitt köp och i stĂ€llet gör reparationer men det Ă€r lite som uttrycket "kissa i byxan" för vĂ„r del. Det betyder att vi fĂ„r göra ett antal serviceĂ€renden men vi fĂ„r inte sĂ€lja nĂ„gra bilar sĂ„ i slutĂ€ndan blir det negativt, plus att vi fĂ„r en Ă€ldre bilflotta som rullar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!