Fordonsmarknaden har fÄtt sig en rejÀl törn av coronaviruspandemin. I maj minskade nyregistreringarna kraftigt, för bilar med 50 procent och för lÀtta lastbilar 51 procent, enligt branschorganisationen Bil Sweden.
ââDet Ă€r klart att det Ă€r allvarligt. VĂ„ra siffror i Sverige Ă€r dramatiska Ă€ven om de Ă€r minst dĂ„liga i Europa. Fordonsindustrin blöder, konstaterar Mattias Bergman, vd pĂ„ Bil Sweden.
I Danmark syns liknande siffror och dÀr spÄr man nu en kraftig utslagning och konkurser bland bilhandlare. Mattias Bergman varnar för en liknande utveckling Àven i Sverige.
ââNĂ€r det gĂ€ller Ă„terförsĂ€ljarledet sĂ„g vi redan innan krisen att det skedde en konsolidering. Det krĂ€vs stor finansiering och komplexa system dĂ€r man som exempel behöver ha onlinekontakt med kunder liksom reparation av elbilar. I en sĂ„dan hĂ€r fas finns nu en stor risk att det hĂ€r kommer att snabbas pĂ„ och de mindre bilhandlarna slĂ„s ut eller i bĂ€sta fall fĂ„ngas upp av en större.
Minskad omsÀttning
Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig vid Motorbranschens riksförbund, delar den bilden och lyfter att omsÀttningen framöver kommer att minska kraftigt för bilhandlare.
ââDet Ă€r vid registreringen som pengarna kommer in till handlarna. Innan dess har man kanske bara fĂ„tt en handpenning. Vi vet att kring vecka 15â17 var de vĂ€rsta veckorna. FramĂ„t kan det nu bli en nedgĂ„ng i omsĂ€ttning pĂ„ 25â40 procent och det kommer givetvis pĂ„verka branschen i det lĂ„nga loppet om det fortsĂ€tter. Det blir utslagningar.
Historiskt sett Àr det ocksÄ tydligt, vid ekonomiska kriser och lÄgkonjunkturer blir en tydlig pÄverkan pÄ bilförsÀljningen.
ââDen största nedgĂ„ngen hade vi pĂ„ 90-talet, dĂ„ halverades försĂ€ljningen frĂ„n ett Ă„r till ett annat. Folk slutar att köpa bil, sĂ„ Ă€r det bara, och det Ă€r frĂ€mst tjĂ€nstebilsförarna. Vi kan nu se att japanska mĂ€rken tar andelar sĂ„ det blir en förflyttning frĂ„n dyrare till billigare tjĂ€nstebilar.
Dröjer med köp
En liten rÀddning tidigare har varit att bilhallarnas verkstÀders belÀggning inte pÄverkats men Àven dÀr syns enligt Klaus Sifvenius nu en förÀndring.
ââDet har ocksĂ„ börjat sjunka lite. NĂ€r vi pratat med bilförare har man sagt att man dröjer med sitt köp och i stĂ€llet gör reparationer men det Ă€r lite som uttrycket "kissa i byxan" för vĂ„r del. Det betyder att vi fĂ„r göra ett antal serviceĂ€renden men vi fĂ„r inte sĂ€lja nĂ„gra bilar sĂ„ i slutĂ€ndan blir det negativt, plus att vi fĂ„r en Ă€ldre bilflotta som rullar.