"Vi har haft konstant tillvÀxt sedan covid-19"

Kraftig tillvĂ€xt och mĂ„nga nya kunder. Företagen som levererar paket hem till dörren fick en skjuts under pandemin – och tror att ökningen bara kommer att fortsĂ€tta under hösten.
–VĂ„r tjĂ€nst Ă€r ett bra verktyg för att klara social distansering, sĂ€ger Simon Strindberg pĂ„ Budbee.

Leveransbranschen har gÄtt som tÄget under pandemin. Simon Strindberg, kommunikationschef pÄ Budbee, sÀger att svenskarnas nya köpmönster nu ser ut att ha blivit en vana.

Leveransbranschen har gÄtt som tÄget under pandemin. Simon Strindberg, kommunikationschef pÄ Budbee, sÀger att svenskarnas nya köpmönster nu ser ut att ha blivit en vana.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-08-24 19:45

Under vĂ„ren och sommaren har svenskarnas köpmönster förĂ€ndras i grunden. Butiker och shoppingcenter gapar tomma medan e-handeln gĂ„r pĂ„ högvarv – nĂ„got som ocksĂ„ gynnar de som levererar paketen.

Företag som verkar inom sÄ kallade sista milen-leveranser, som levererar paket hela vÀgen fram till kundernas ytterdörrar, har fÄtt ett kraftigt uppsving under pandemin.

– SĂ„ fort covid-19 började spridas sĂ„ sĂ„g vi en 50-procentig ökning. Vi insĂ„g snabbt att vĂ„r tjĂ€nst Ă€r ett bra verktyg för att klara social distansering, man kan fĂ„ hem sina varor utan att behöva möta andra mĂ€nniskor, sĂ€ger Simon Strindberg, kommunikationschef pĂ„ Budbee.

AnstÀllde 250 pÄ en mÄnad

Han beskriver det som att efterfrÄgan gick upp över en natt. De anstÀllde 250 nya chaufförer bara i april för att möta behovet. En stor del av ökningen beror pÄ att nya kunder har hittat till bolagets tjÀnster, enligt Simon Strindberg.

– Vad vi kan se sĂ„ finns det egentligen ingen avmattning i beteendet. Vi har haft en konstant tillvĂ€xt sedan covid-19 med fler och fler hemleveranser. Det nya köpmönstret har blivit en vana, sĂ€ger han.

Även branschkollegan Airmee sĂ„g en kraftig tillvĂ€xt under pandemin. Vd:n Julian Lee berĂ€ttar att bolaget nĂ„dde de volymmĂ„l de hade satt upp för helĂ„ret redan i början av sommaren.

– Corona har accelererat trenden med fler och snabbare hemleveranser. Det Ă€r mĂ„nga konsumenter som har e-handlat för första gĂ„ngen nu, och sedan gĂ„r man inte tillbaka till fysisk handel nĂ€r man vĂ€l upplevt att fĂ„ sin köpta vara hemlevererad samma dag, sĂ€ger han.

Ingen mÀnsklig kontakt

Att FolkhÀlsomyndigheten nu fortsatt rekommenderar hemmajobb lÀr gynna branschen ytterligare, anser Julian Lee.

– NĂ€r man inte Ă„ker in till jobbet eller till stan blir det mer naturligt att bestĂ€lla hemleverans.

BÄde Budbee och Airmee har under pandemin stÀllt om frÄn att överlÀmna paketet personligen, till att lÀmna det utanför ytterdörren och meddela mottagaren via sms om att paketet Àr framme. Allt för att hÄlla smittorisken och den mÀnskliga kontakten till ett minimum.

PÄ samma sÀtt fungerar Early Bird PostlÄdepaket, en tjÀnst hos distributionsnÀtverket MTD dÀr paket levereras under natten tillsammans med morgontidningen. Rickard Lagesson, vd pÄ MTD, berÀttar att de har sett en stadig ökning av volymerna under sÄvÀl 2019 som första halvan av 2020.

– VĂ„r expansion och framgĂ„ng kan inte förklaras av den kris vi befinner oss i, men den tillvĂ€xt som vi hade rĂ€knat med har skett snabbare, sĂ€ger han.

"Hoppat fram nÄgra Är"

Hösten Àr alltid en hektisk period för e-handeln, men samtliga bolag tror att den starka utveckling som vÄren medförde kommer ge Àven andra halvÄret en extra skjuts.

– Jag tror att det kommer att bli en kraftigare ökning Ă€n vanligtvis pĂ„ grund av corona. LĂ„ngsiktigt kommer utvecklingen nog inte gĂ„ sĂ„ hĂ€r snabbt, men det fortsĂ€tter pĂ„ en ny högre nivĂ„. Man har hoppat fram nĂ„gra Ă„r och jag tror knappast att det kommer att gĂ„ tillbaka, sĂ€ger Julian Lee pĂ„ Airmee.

Han fÄr medhÄll av Simon Strindberg pÄ Budbee:

– TillvĂ€xten tog ett kliv frĂ„n en vecka till en annan och sedan har den nya nivĂ„n hĂ„llit i sig. Som det ser ut nu fortsĂ€tter vi bara att rekrytera och rusta oss inför julhandeln, det börjar redan nu efter semestrarna, sĂ€ger han.

Fakta: Bolagen

Budbee

Lanserades 2016. De tre största Ă€garna Ă€r grundaren Fredrik Hamilton, Kinnevik och Stena Sessan. Bolagen vĂ€rderas till drygt en miljard kronor och omsatte 150 miljoner kronor 2019. Budbee har cirka 150 anstĂ€llda och ger jobb Ă„t nĂ€stan 1 000 chaufförer. Finns i Sverige, NederlĂ€nderna, Finland och Danmark.

Airmee

Lanserades 2018. Grundades av Julian Lee, som i dag Ă€r vd. Ägs av bland annat Julian Lee, AlfvĂ©n & Didriksson, J12 Ventures, Creades och Izettle-grundarna. Har cirka 30 anstĂ€llda och ger jobb Ă„t flera hundra chaufförer.

Early Bird PostlÄdepaket

Lanserades 2016, hette dĂ„ MTD PostlĂ„depaket. Är ett samarbete mellan landets största mediehus, deras distributionsbolag och MTD. Leveranserna har sin grund i befintligt transportnĂ€t med tidningsutdelning, dĂ€r majoriteten av leveranserna görs. TjĂ€nsten Early Bird MTD produceras av MTD, Som Ă€gs av landets morgontidiga utbĂ€rningsföretag. Gruppen omsĂ€tter cirka 3 miljarder kronor om Ă„ret.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!