Under vĂ„ren och sommaren har svenskarnas köpmönster förĂ€ndras i grunden. Butiker och shoppingcenter gapar tomma medan e-handeln gĂ„r pĂ„ högvarv â nĂ„got som ocksĂ„ gynnar de som levererar paketen.
Företag som verkar inom sÄ kallade sista milen-leveranser, som levererar paket hela vÀgen fram till kundernas ytterdörrar, har fÄtt ett kraftigt uppsving under pandemin.
ââSĂ„ fort covid-19 började spridas sĂ„ sĂ„g vi en 50-procentig ökning. Vi insĂ„g snabbt att vĂ„r tjĂ€nst Ă€r ett bra verktyg för att klara social distansering, man kan fĂ„ hem sina varor utan att behöva möta andra mĂ€nniskor, sĂ€ger Simon Strindberg, kommunikationschef pĂ„ Budbee.
AnstÀllde 250 pÄ en mÄnad
Han beskriver det som att efterfrÄgan gick upp över en natt. De anstÀllde 250 nya chaufförer bara i april för att möta behovet. En stor del av ökningen beror pÄ att nya kunder har hittat till bolagets tjÀnster, enligt Simon Strindberg.
ââVad vi kan se sĂ„ finns det egentligen ingen avmattning i beteendet. Vi har haft en konstant tillvĂ€xt sedan covid-19 med fler och fler hemleveranser. Det nya köpmönstret har blivit en vana, sĂ€ger han.
Ăven branschkollegan Airmee sĂ„g en kraftig tillvĂ€xt under pandemin. Vd:n Julian Lee berĂ€ttar att bolaget nĂ„dde de volymmĂ„l de hade satt upp för helĂ„ret redan i början av sommaren.
ââCorona har accelererat trenden med fler och snabbare hemleveranser. Det Ă€r mĂ„nga konsumenter som har e-handlat för första gĂ„ngen nu, och sedan gĂ„r man inte tillbaka till fysisk handel nĂ€r man vĂ€l upplevt att fĂ„ sin köpta vara hemlevererad samma dag, sĂ€ger han.
Ingen mÀnsklig kontakt
Att FolkhÀlsomyndigheten nu fortsatt rekommenderar hemmajobb lÀr gynna branschen ytterligare, anser Julian Lee.
ââNĂ€r man inte Ă„ker in till jobbet eller till stan blir det mer naturligt att bestĂ€lla hemleverans.
BÄde Budbee och Airmee har under pandemin stÀllt om frÄn att överlÀmna paketet personligen, till att lÀmna det utanför ytterdörren och meddela mottagaren via sms om att paketet Àr framme. Allt för att hÄlla smittorisken och den mÀnskliga kontakten till ett minimum.
PÄ samma sÀtt fungerar Early Bird PostlÄdepaket, en tjÀnst hos distributionsnÀtverket MTD dÀr paket levereras under natten tillsammans med morgontidningen. Rickard Lagesson, vd pÄ MTD, berÀttar att de har sett en stadig ökning av volymerna under sÄvÀl 2019 som första halvan av 2020.
ââVĂ„r expansion och framgĂ„ng kan inte förklaras av den kris vi befinner oss i, men den tillvĂ€xt som vi hade rĂ€knat med har skett snabbare, sĂ€ger han.
"Hoppat fram nÄgra Är"
Hösten Àr alltid en hektisk period för e-handeln, men samtliga bolag tror att den starka utveckling som vÄren medförde kommer ge Àven andra halvÄret en extra skjuts.
ââJag tror att det kommer att bli en kraftigare ökning Ă€n vanligtvis pĂ„ grund av corona. LĂ„ngsiktigt kommer utvecklingen nog inte gĂ„ sĂ„ hĂ€r snabbt, men det fortsĂ€tter pĂ„ en ny högre nivĂ„. Man har hoppat fram nĂ„gra Ă„r och jag tror knappast att det kommer att gĂ„ tillbaka, sĂ€ger Julian Lee pĂ„ Airmee.
Han fÄr medhÄll av Simon Strindberg pÄ Budbee:
ââTillvĂ€xten tog ett kliv frĂ„n en vecka till en annan och sedan har den nya nivĂ„n hĂ„llit i sig. Som det ser ut nu fortsĂ€tter vi bara att rekrytera och rusta oss inför julhandeln, det börjar redan nu efter semestrarna, sĂ€ger han.