Vilken betydelse har generna kontra miljön för barns sprÄkliga utveckling och deras lÀs- och skrivutveckling? Och vilken betydelse har de för risken att utveckla lÀs- och skrivsvÄrigheter?
Den frÄgan har sysselsatt forskare i Sverige, Norge, USA och Australien i en studie som pÄgÄtt sedan millennieskiftet.
Stefan Samuelsson, professor vid Linköpings universitet, har ansvarat för den svenska och norska delen av projektet dÀr 300 tvillingpar medverkat.
â Totalt i studien har vi följt ungefĂ€r 1 200 enĂ€ggstvillingar och samkönade tvÄÀggstvillingar redan frĂ„n fem Ă„rs Ă„lder â alltsĂ„ innan de allra flesta av dem börjat lĂ€ra sig lĂ€sa â fram till slutet av Ă„rskurs fyra. Det har gjort att vi kunnat fĂ„ mer tillförlitliga svar pĂ„ just betydelsen av genetiska faktorer och betydelsen av miljön.
Vad har studien visat?
â I slutet av Ă„r ett i skolan, oavsett land, kan vi se att de individuella variationerna i lĂ€sförmĂ„gan hos eleverna förklaras till uppskattningsvis 70 procent av genetiska faktorer och 10 procent av miljöfaktorer, det vill sĂ€ga den miljö som tvillingar delar.
En undersökning bland ett antal skolor i Linköping i Ärskurs 2 och Ärskurs 4 visar pÄ stora variationer mellan elevernas lÀskunnighet. Det kan skilja mer Àn fyra Är mellan de som verkligen fÄr kÀmpa och de som lÀser flytande.
â Det kan knappast bero pĂ„ lĂ€raren, det kan nĂ€ppeligen förklaras med skolmiljön för den Ă€r lika för alla dĂ€r. DĂ„ finns tvĂ„ alternativ kvar, det ena Ă€r den miljö barnen lever i och har vuxit upp i hemma. Det har pĂ„verkan pĂ„ skolresultaten generellt. Men det förklarar inte spridningen i klasserna. Men vĂ„ra studier visar, vilket jag skulle vilja hĂ€vda Ă€r positivt, att det till största delen förklaras med genetiska faktorer.
Varför Àr det positivt?
â I Sverige Ă€r det angelĂ€get att ge alla elever, oavsett bakgrund, likvĂ€rdiga möjligheter. Den principen har vi ju för att reducera miljöns betydelse för elevers möjligheter att fĂ„ samma förutsĂ€ttningar till lĂ€rande. DĂ€rför Ă€r det positivt att miljön spelar en allt mindre roll. I vĂ„r forskning framstĂ„r det ganska entydigt att det Ă€r genetiska faktorer som stĂ„r för förklaringen till spridningen.
â Men jag vill inte bli missförstĂ„dd som nĂ„gon biologist som sĂ€ger att allt Ă€r förutbestĂ€mt. Det skolan gör spelar vĂ€ldigt stor roll. Det finns mycket forskning som visar att riktad, systematisk och vĂ€lstrukturerade specialpedagogiska insatser i en tidigt Ă„lder har jĂ€ttestor effekt.
Stefan Samuelsson skulle önska att svenska skolan hade större möjligheter att ge eleverna det stöd de Àr i behov av för att lÀra sig lÀsa, skriva och rÀkna.
â Mer resurser till de elever som tidigt visar sig vara i behov av sĂ€rskilt stöd. De insatserna har man igen senare i deras skolgĂ„ng.
Efter att i mÄnga Är sysslat med grundforskning inom tvillingprojektet Àr Stefan Samuelsson nu involverad i ett forskningsprojekt dÀr en morot Àr att fÄ "löpa linan ut", nÄgot forskare sÀllan har möjlighet att göra.
â Vi kommer att gĂ„ in med specialpedagogiska insatser och undervisningsmaterial redan i Ă„rskurs tvĂ„ för elever med lĂ€s- och matematiksvĂ„righeter. Om det visar sig att de hĂ€r insatserna har en gynnsam effekt kommer vi att se till att undervisningsmaterialet görs tillgĂ€ngligt för alla inom svensk skola utan kostnad. Det Ă€r det jag brinner för â att verkligen bidra med vetenskapligt beprövad undervisning för elever i behov av sĂ€rskilt stöd.