Oj, vilken häftig dag! Tillväxtdagen är en ovanligt välarrangerad och viktig heldag för näringslivet i Västervik. I år fyllde arrangemanget dessutom tio år.
Västervik har gått igenom en häftig resa – ner och upp - sedan Tillväxtdagens start 2004 i betydligt mindre lokaler och med kanske bara en tredjedel så många deltagare. Stora företag (läs Electrolux) har försvunnit, nya, mindre har kommit till och gamla trotjänare har utökat eller dragit ner.
Årets tema var kompetensförsörjning. Hur ska företagen göra för att locka duktig, välutbildad arbetskraft i framtiden? En paradoxal fråga, kan tyckas, i tider med hög arbetslöshet. Men kompetensförsörjning handlar i grund och botten om att hitta RÄTT personal - inte bara personal i största allmänhet.
Och hur gör man det? Receptet från Ikeachefen Thomas Carlzon handlar om att vara långsiktig, tydlig med sina grundläggande värderingar och värna om företagets rötter. Företaget ska stå för någonting, vilja något, mer än att bara tjäna pengar.
Dessutom är det viktigt att se potentialen i alla medarbetare, oavsett formell utbildning eller position i företaget. Alla anställda är lika viktiga, för övrigt något flera talare framhöll i går.
Också i övrigt var det svårt att inte ryckas med av Ikeachefens föredrag. Jämförelsen mellan Västervik och Älmhult är intressant. Båda är småländska kommuner med både skillnader och likheter. Västervik är mer än dubbelt så stort, men båda kommunerna kämpar för att hålla hög kvalitet i skola, omsorg och övrig offentlig verksamhet.
I Älmhult har Ikea på ett mycket aktivt sätt engagerat sig i samhällets utveckling. Företaget satsar 16 miljoner kronor på skolan under två år, samarbetar kring kollektivtrafiken (”snålskjutsen”) och engagerar sig i frågor som rör bostäder, fritid och hållbar utveckling. Det är förstås en stor styrka för kommunen Älmhult.
Västervik har inget Ikea, och kommer aldrig att få. För vår del handlar det i stället om att de små och medelstora företagen ska växa och bli fler. Det kan vara både en styrka och en svaghet; nedläggningen av Electrolux för tio år sedan visar hur hårt en kommun drabbas om en dominerande arbetsgivare tvingas avveckla.
Ikeachefens råd till Västerviks näringsliv handlar om samverkan och enighet. Företagen måste tala med i en röst och ha en gemensam agenda i viktiga framtidsfrågor. Arbetet ska göras i samklang med kommunen och regionen. Annars lyckas ni aldrig, siade han.
Några avslutande ord om Tillväxtdagen. För Västerviks-Tidningen är det en självklarhet att vara med i arrangörsgruppen som står bakom arrangemanget. Det är ett av våra bidrag för ett aktivt och mer livskraftigt näringsliv. Det som är bra för Västervik är bra för vårt företag - och för alla andra näringsidkare i kommunen.