Slutar
– Det blir ohållbart att ha jour när den nya arbetsplatsen numera är i Märsta norr om Stockholm.
Jag har rest hem under helgerna de veckor jag har haft jouren, säger Forslund. Men eftersom vi bara är fem som är styrkeledare och en av dessa är tjänstledig, så blir det tre kvar som skall täcka upp för mig när jag är borta veckans övriga dagar. Och det fungerar inte i längden. Så nu är det bestämt att jag slutar min anställning den sista mars.
Kjell Forslund tillträdde officiellt den första januari 1984 men hade börjat skola in sig ett antal veckor tidigare. Till en början var det som brandman, senare som brandförman och under flera år även som stationschef. Lite kuriosa är att han ersatte sin far, Albert Forslund, som slutade sin anställning den 31 december 1983 alltså dagen innan. Och dessutom fanns även brodern Lars Forslund i kåren en kort period.
Under Kjell Forslunds många år i räddningstjänsten finns händelser som mer än andra har etsats sig in i minnet. Två ladugårdsbränder på en och samma dag sommaren 1984 och i närtid branden på Prästgårdshöjden i Gamleby då ett helt hyreshus förstördes.
Men det som sätter djupast avtryck är Forslunds första larm som var en trafikolycka på dåvarande E 66 som numera är E 22. Det blev en tuff start på brandmannayrket.
– Strax efter klockan sju på morgonen kom det larm om en trafikolycka. Vi fick ta Dodgen, som var en terränggående brandbil, och åka till olyckan. Och framme på plats fick vi uppleva ett mardrömsscenario där en personbil manglats sönder efter att ha träffats av två långtradare. Bilen låg på ett ställe och motorn, som hade slitits loss, långt där ifrån. En person hade omkommit. Dessutom var ytterligare en personbil inblandad.
Forslund vill visa var olyckan inträffade så vi åker ut på Europavägen och stannar till på samma ställe som för 31 år sedan. Han pekar med handen och säger.
– Där stod en lastbil i södergående körfält, den andra i diket på motsvarande håll. Personbilen som den omkomne färdades i hade kört in i bergväggen längre bort. Och åt andra hållet där borta låg motorn. Olyckan inträffade i samband med en omkörning av en lastbil. I snöröken såg troligen inte föraren den mötande lastbilen utan kollisionen blev så våldsam att personbilen kom tillbaka framför det fordon som nyss blivit omkört och blev nu påkört bakifrån varvid den slungades in i bergväggen.
På den tiden var brandbilarna inte utrustade för trafikolyckor som de är idag, utan man kom fram till platsen med i princip spett, kofot och slägga. Här saknades också material för varning och avspärrning.
– Under många år har det funnits önskemål om att flera stationer i kommunen än Västervik skulle ha tillgång till klipputrustning för att snabbt kunna göra en insats och ta ut skadade personer från krockade bilar. Nu finns det på brandbilarna i både Gamleby och Ankarsrum något som jag ser som en stor tillgång. Och när det gäller utrustning över huvud taget så är alla stationer väl tillgodosedda med bra material.
– Några andra saker som hänt under åren är att vi fick en ny tankbil 1993, en ny släckbil 2001 och nu senast den så kallade FIP-bilen som en person i vaktstyrkan disponerar under veckan för att snabbt kunna ta sig till larmadressen. Personligen har jag inte hunnit med så många pass i den och har därmed ingen klar åsikt hur bra det fungerar. Men tanken är att kunna göra en snabb första insats innan den övriga styrkan anländer.
– Jag vill även framhålla ambulansen som finns stationerad i Gamleby vilken numera är bemannad dygnet runt. Det gör att boende i norra delen snabbare får hjälp samt att vi i räddningstjänsten har en ambulans som är på plats direkt vid olyckor och bränder. Under förutsättning att den inte är på annat uppdrag.
Innan vi skiljs åt noterar Kjell Forslund att det han kommer att sakna är kamratskapet i kåren samt kompisandan i gruppen som han jobbat tillsammans med under många år.
– Men jag kommer säkerligen att knacka på dörren till brandstationen när jag är i Gamleby, avslutar Forslund och övergår därmed till att sätta igång sin sista övning med arbetslaget som den här lördagen är restvärdesräddning.