- Jag hade ju roligt för jämnan i 36 år. Varför ska man då inte få fortsätta med det när de behöver mig? Det är härligt att få hoppa in extra lite då och då.
När vi träffar Gabriel har han just kört ett morgonpass mellan 06.40 och 09.30.
- Jag har varit i Helgerum och Ankarsrum och kört skolskjutsar. Därefter har jag förstärkt stadstrafiken. I snitt hoppar in och jobbar 45-50 dagar per år.
Gabriel var med och startade upp färdtjänsten i Västerviks kommun och i flera decennier körde han äldre och handikappade mellan deras bostäder och andra platser i Västervik.
- I många år var färdtjänsten i Västervik identisk med Per-Olof Gabrielsson, säger Birgit Hansson Mészaros, mångårig DHR-ordförande i Västervik.
Gabriel är en god historieberättare, med ett stort lager roliga historier, och speciellt bland färdtjänstresenärer är han känd för sin eminenta berättarförmåga.
- Otaliga färdtjänstpassagerare har under årens lopp fått sig ett glatt skratt och lite "solsken" i en kanske grå vardag tack vare Gabriel och hans människokunskap, empati och historieberättande, säger flera av hans gamla arbetskamrater.
Vilken typ av historier brukar du berätta?
- Det beror lite på vilket gäng jag har ombord. Passagerarna får lägga ribban på vad man vågar berätta.
Nu under senare år kör Gabriel vanliga bussar, oftast i linjetrafik men även abonnerade turer, åt företaget Söne Buss.
- Det är kul att de ringer när det behövs hjälp på förarsidan. Heltid är inget jag vill ha. Det får inte bli mer än 2-3 dagar på en vecka. Extrainkomsten påverkar inte pensionen.
Egentligen skulle Gabriel och hans fyra år yngre bror Sven-Erik Gabrielsson vara ute och hugga skog på fädernegården i Falla just nu.
- Men det går ju ändå inte nu på grund av all snön.
Varför tycker du det är så roligt att köra buss?
- Jag vet inte riktigt, men redan vid min första övningskörning tänkte jag "oj, vad kul detta är! Tänk om man finge ha det som sitt jobb". Att få träffa så många trevliga människor varje dag bidrar. Jag har aldrig råkat ut för någon våldsam passagerare eller något annat obehagligt.
Tidtabeller är inget som stressar?
- Det har faktiskt aldrig varit några problem. På Jönköpingsturerna ska man vara i Nässjö åtta minuter innan ett tåg avgår. Bara två gånger under alla år har jag kommit fram för sent till Nässjö och passagerarna fick ta ett senare tåg. Båda gångerna rådde snökaos.
Har länge tänker du fortsätta?
- Det beror på hur länge de vill ha kvar mig och hur länge jag får vara frisk. Att jobba lite då och då tror jag håller en pigg längre, säger Västerviks glade bussförarprofil som när han inte kör ägnar mycket tid åt att spela kort.
- Jag gick en bridgekurs efter pensioneringen. Att spela bridge är mycket bra träning för hjärnan!