Lena Nyman kunde allt. Förutom storslagen komedienn, bejublad revyartist i Hasseåtages "Svea hund" och sångerska var hon också djupt berörande i såväl filmroller som klassik dramatik.
- Hon stod mitt emellan det stora garvet och det stora allvaret, att befinna sig där, mitt emellan, är den stora konsten, säger vännen och kollegan Rikard Wolff.
Under uppväxten på Kungsholmen grundlade hon sin oefterhärmliga Stockholmsdialekt. Karriären inledde hon redan som barn. Lena Nyman gick på Operans balettskola och filmade som 10-åring. När hon kom in på Dramatens elevskola hade hon flera filmroller bakom sig.
Det stora genombrottet fick hon 1967 med Vilgot Sjömans "Jag är nyfiken - gul", vars frispråkiga nakenscener gjorde skandal. Även sent i livet berättade Lena Nyman om hur sårad hon blivit av elaka presskommentarer om hennes "ointelligenta kropp".
På Dramaten blev hon tidigt en av regissören Alf Sjöbergs favoriter. "Affe Paffe King Kong" kallade hon den auktoritäre Sjöberg när hon blev arg. I hans "Hustruskolan" spelade hon huvudrollen.
Bland kollegorna fanns Börje Ahlstedt som tillskriver henne "den tydlighet och enkelhet som bara de absolut bästa skådespelarna har".
- Hon hade en sådan självklarhet, inga krusiduller, rak replik, rar replik och storartad uppfattning i sina figurer, säger Ahlstedt i ett försök att ringa in hennes uttryck.
Liksom Allan Edwall och Sif Ruud förkroppsligade Lena Nyman en teater utan åthävor och stora gester. Enligt Dagens Nyheters kritiker Leif Zern var det också fullkomligt logiskt att Lena Nyman i slutet av sin teaterkarriär landade på Kristina Lugns Brunnsgatan 4, den teater Allan Edwall en gång grundat.
Lugns pjäser kräver skådespelare som hon: starka, raka och med modet att möta publiken i varje ögonblick, skrev Leif Zern i sin recension av "Två solstrålar på nya äventyr". På teateraffischen satt Lugn och Nyman självklart uppflugna på en Harley Davidson.
Lena Nyman kunde lätt uppfattas som ett naturbarn men hennes geni var minst lika mycket resultatet av djupt yrkeskunnande, enligt Leif Zern.
Rikard Wolff talar om hennes kompromisslöshet och hårda arbete. Under två veckor i mitten av 1980-talet blev hon en för honom helt avgörande lärare på scenskolan.
- Ordet stjärna fick en ny innebörd. Det handlade om att arbeta, arbeta, arbeta. Att aldrig nöja sig med något som var mindre än bäst. Hon var en tornado av energi och lust, man fick aldrig bara nöja sig.
När Lena Nyman tog emot Cornelisstipendiet 2009 gjorde hon det i rullstol. Sina sista år bodde hon på sjukhus. Hon led av både kol, efter rökningen, och av nervsjukdomen Guillain-Barré som bland annat gjort att hon tappat känseln i fötterna.
- Tänk att man skulle bli så gammal att man skulle få uppleva det här. Det trodde man aldrig, att få en klapp på axeln av Cornelis när man röjt nästan klart, sade hon under ceremonin på Mosebacke enligt Dagens Nyheter.
Pengarna skulle hon använda till champagne.