Lyckan är att komponera

Det började hemma vid radioapparaten under helgkonserterna. I dag har musikintresset gjort Georg Riedel både folkkär och respekterad.

Lars Gullin var den förste jazzmusiker som Georg Riedel spelade med och kom att bli en musikalisk förebild för den nu 75-årige basisten och kompositören. Foto: Patrick Sörquist/Scanpix

Lars Gullin var den förste jazzmusiker som Georg Riedel spelade med och kom att bli en musikalisk förebild för den nu 75-årige basisten och kompositören. Foto: Patrick Sörquist/Scanpix

Foto: PATRICK SÖRQUIST

Västervik2009-01-02 00:07
Säg Idas sommarvisa och de flesta nickar igenkännande. Georg Riedels namn är nästan synonymt med de kända sångerna från Astrid Lindgrens filmer, trots att han gjort så mycket annat under sin musikkarriär. Själv skulle han tycka att det vore kul om Sjörövarfabbe fick sällskap av hans lite mer avancerade jazzkompositioner i människors medvetande. Särskilt som han inte ens gillade barnvisor från början.- Jag var en insnöad jazzmusiker. Men efter mitt möte med Astrid Lindgren har jag förstått hur viktig barnmusik är och nu tycker jag att det är det viktigaste jag har gjort.1950-talet tillbringade han på Nalen tillsammans med Arne Domnérus. Och när han på på 1960-talet började skriva filmmusik var det en gammal dröm han förverkligade.- Jag tänkte att det måste vara en härlig tillvaro att sitta och komponera filmmusik, det kändes glamouröst på något vis. Och sedan fick jag göra det och det kanske inte var riktigt som jag hade trott, men i alla fall. Jag gjorde det väldigt mycket ett tag.Georg Riedel har varit oerhört produktiv och arbetar fortfarande - men håller långt ifrån samma tempo som han hade som ung.- När jag var färsk i karriären gjorde jag alla jobb jag fick, hur mycket som helst. Jag var aldrig ledig, det var inte klokt. Speciellt när jag hade familj, det var värdelöst. Och sedan kunde jag spela på kvällarna, skriva på natten och spela in på dagarna! Det skulle jag inte ha en chans att orka i dag. Det vill jag inte, säger Riedel och tillägger att han numera har blivit mer noga med vilka uppdrag han tar.- Om jag till exempel får ett uppdrag att skriva musik till texter så ska det vara bra texter, bra poesi.På senare år har han bland annat tonsatt Tomas Tranströmer, Pär Lagerkvist och Kristina Lugn. Sångerna framförs av hans dotter Sarah och tillsammans har de gett konserter med ensemblen Georg Riedel och vänner som, förutom basspelande far och sjungande dotter, består av idel kända jazznamn.Hur är det att arbeta med sin egen dotter?
- Det är väldigt roligt men också ganska nervöst. Det är lättare att jobba med någon som inte står en så nära, som man inte känner ansvar för.Kombinationen att både spela och komponera är fruktbar och drivkraften är att försöka skriva så bra musik som möjligt. Om Georg Riedel ska göra några framtidsplaner är det helt enkelt det; att fortsätta komponera och helst göra det bättre för varje gång.- Jag är nog lyckligast när jag får sitta och komponera, säger han.Inspirationen finner han inom sig. Och några yttre inspirationskällor behövs inte.- Om jag är i ett vackert landskap eller i en inspirerande miljö så brukar jag inte komponera någonting, jag blir så uppslukad att det inte blir någon kraft kvar till komponerandet. Jag kan egentligen sitta var som helst och skriva.
Födelsedagsprofilen
Namn: Georg RiedelFyller: 75 år den 8 januariBor: Stockholm.Familj: Ja, stor.Aktuell: Arbetar under våren på en skiva baserad på Barbro Lindgrens barnbok Mamman och den vilda bebin tillsammans med Malmö symfoniorkester.Karriär i korthet: Självlärd tonsättare, utbildad kontrabasist på Musikhögskolan. Blandar gärna genrer och har komponerat både jazz, konstmusik, filmmusik och barnvisor. Har fått många priser, bland annat Lars Gullin-priset, Hugo Alfvén-priset, Prix Italia för musiken till tv-baletten Riedaighlia och, nu senast, det nyinstiftade Nordiska filmmusikpriset. Har skrivit många folkkära visor för Astrid Lindgren-filmerna.Om att fylla 75: "Det är lite obehagligt. Jag känner ju att jag inte är så ung längre, och jag är lite nojig inför det där."Så firar han födelsedagen: "Jag tänker åka bort någonstans - faktiskt ensam. Jag vill inte besvära min familj med att de ska behöva ställa upp på en massa officiella mottagningar."Saker som engagerar: "Politik och mina barn."Två viktiga musikprofiler: "Lars Gullin var den första jazzmusikern jag spelade med och han hade ett enormt inflytande på mitt komponerande. Jan Johansson likaså, hans musik är oerhört levande och väldigt unik. Dessutom har båda en nordisk egenart som skilde sig från den amerikanska jazzmusik jag började med. En nordisk ton som jag, även om jag kommer från Centraleuropa, gärna vill uttrycka mig med."
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om