Lyckan är att komponera
Det började hemma vid radioapparaten under helgkonserterna. I dag har musikintresset gjort Georg Riedel både folkkär och respekterad.
Lars Gullin var den förste jazzmusiker som Georg Riedel spelade med och kom att bli en musikalisk förebild för den nu 75-årige basisten och kompositören. Foto: Patrick Sörquist/Scanpix
Foto: PATRICK SÖRQUIST
- Det är väldigt roligt men också ganska nervöst. Det är lättare att jobba med någon som inte står en så nära, som man inte känner ansvar för.Kombinationen att både spela och komponera är fruktbar och drivkraften är att försöka skriva så bra musik som möjligt. Om Georg Riedel ska göra några framtidsplaner är det helt enkelt det; att fortsätta komponera och helst göra det bättre för varje gång.- Jag är nog lyckligast när jag får sitta och komponera, säger han.Inspirationen finner han inom sig. Och några yttre inspirationskällor behövs inte.- Om jag är i ett vackert landskap eller i en inspirerande miljö så brukar jag inte komponera någonting, jag blir så uppslukad att det inte blir någon kraft kvar till komponerandet. Jag kan egentligen sitta var som helst och skriva.
Födelsedagsprofilen
Namn: Georg RiedelFyller: 75 år den 8 januariBor: Stockholm.Familj: Ja, stor.Aktuell: Arbetar under våren på en skiva baserad på Barbro Lindgrens barnbok Mamman och den vilda bebin tillsammans med Malmö symfoniorkester.Karriär i korthet: Självlärd tonsättare, utbildad kontrabasist på Musikhögskolan. Blandar gärna genrer och har komponerat både jazz, konstmusik, filmmusik och barnvisor. Har fått många priser, bland annat Lars Gullin-priset, Hugo Alfvén-priset, Prix Italia för musiken till tv-baletten Riedaighlia och, nu senast, det nyinstiftade Nordiska filmmusikpriset. Har skrivit många folkkära visor för Astrid Lindgren-filmerna.Om att fylla 75: "Det är lite obehagligt. Jag känner ju att jag inte är så ung längre, och jag är lite nojig inför det där."Så firar han födelsedagen: "Jag tänker åka bort någonstans - faktiskt ensam. Jag vill inte besvära min familj med att de ska behöva ställa upp på en massa officiella mottagningar."Saker som engagerar: "Politik och mina barn."Två viktiga musikprofiler: "Lars Gullin var den första jazzmusikern jag spelade med och han hade ett enormt inflytande på mitt komponerande. Jan Johansson likaså, hans musik är oerhört levande och väldigt unik. Dessutom har båda en nordisk egenart som skilde sig från den amerikanska jazzmusik jag började med. En nordisk ton som jag, även om jag kommer från Centraleuropa, gärna vill uttrycka mig med."
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!