Maskinkonstruktören började som ritare pÄ Tore Holms varv
Ă
ke Claesson började som ritare pÄ Tore Holms varv i Gamleby 1944. Inte i sin vildaste fantasi kunde han ana att han en dag skulle bo i Holm paradvÄning med utsikt över varvet i Gamleby och med flera av de legendariska segelbÄtarna hemma pÄ spiselhyllan.
Utsikt över Holms varv. Med en egen modell av Tore Holms bÄt Tidsfördrif II i famnen kan à ke Claesson blicka ut över Tore Holms varv i Gamleby dÀr han en gÄng i tiden arbetade som ritare innan han gav sig ivÀg för att konstruera entreprenadmaskiner. Nu bor han Äter i Gamleby och till pÄ köpet i Tore Holms paradvÄning pÄ Loftagatan i det hus som det anrika varvet en gÄng Àgde.FOTO: HANS BRANDIN
Foto: Fotograf saknas!
- Jag vÀxte upp i Gamleby, men det tog sin tid innan jag började studera pÄ allvar, berÀttar à ke Claessson. Inte förrÀn jag var 20 Är tog jag realexamen. Jag jobbade pÄ Posten och Gamleby Mekaniska Verkstad samtidigt som jag pluggade pÄ Hermods. Först efter de studierna började jag som ritare hos Tore Holm, den olympiske guldmedaljören flera gÄnger om och vida berömda segelbÄtskonstruktören.
Det blev ingen lÀngre anstÀllning pÄ varvet som tillverkade sÄ mÄnga fantastiska bÄtar, men bÄtarnas linjer planterade sig för alltid i minnet hos à ke Claesson. Han sökte sig till Stockholm och jobbade en tid innan han studerade vidare och tog ingenjörsexamen vid STI.
- Efter ingenjörsexamen arbetade jag med neonskyltar under ett Är innan jag kom in pÄ det omrÄde som kom att ta all min tid under decennier framÄt. Det var en expansiv tid dÀr det byggdes maskiner över allt och ingenting var omöjligt. Hela tiden funderade jag över lösningar, ofta under nÀtterna, och pÄ dagarna kunde jag omsÀtta tankarna i praktiken i verkstÀderna.
à ke Claesson började ute i Hammarby industriomrÄde med att konstruera en vÀghyvel Ät ingenjörsfirman Lifa. I ett skjul bakom Bromma flygplats monterades den första vÀlghyveln, en maskin pÄ Ätta ton med en sexccylingdrig AEC-motor pÄ 95 hÀstkrafter.
- Chefen insÄg att vi mÄste ha mer specialkompetens och skickade ivÀg mig att studera hydraulik pÄ Kunglikga Tekniska högskolan, berÀttar à ke Claesson. Sedan jobbade han vidare hos Lifa med konstruktioner bland annat till vÀg och vattenbyggnadsstyrelsen innan han började konstruera för LuleÄ-firman Kewaco.
- Som ett exempel pÄ hur det kunde gÄ till pÄ den tiden kan jag berÀtta att chefen pÄ Kewaco, Kalle Wallberg, stack till mig en bild frÄn Kanada av en lastmaskin för timmer. UtifrÄn den bilden fick jag konstruera den första timmergaffeln i Sverige.
à ke Claesson jobbade pÄ AMS och senare pÄ VÀgverket i BorlÀnge dÀr han utvecklade maskiner för snöröjning, asfaltering, slÀntsÄdd och mycket mer.
PÄ konsultbasis arbetade han Ät ASJ i Linköping och ritade den första svenska hjullastaren, föregÄngaren till alla Volvos midjestyrda framlastare som vi ser i arbete runt omkring oss idag. I entreprenadbranschen Àr à ke Claesson en riktig kÀndis.
Efter pensioneringen ÄtervÀnde à ke Claesson till Gamleby.
- Jag har alltid haft nÄgonting för hÀnderna och stÀndigt funderat pÄ tekniska lösningar, berÀttar à ke Claesson. SÄ nÀr Solveig och jag renoverat vÄrt hus var jag tvungen att hitta pÄ nÄgot.
Det blev modellbÄtar. Redan som 13-Äring byggde han en modellbÄt, en riktigt fin som finns kvar i bokhyllan Àn. Men som pensionÀr har det blivit mÄnga, mÄnga fler.
- Eftersom jag jobbat pÄ Tore Holms varv kÀnns det lite extra roligt att bygga bÄtar som byggts i Gamleby, men jag ritar ocksÄ gÀrna sjÀlv och helt nyligen har jag gjort kompletta fullskaleritningar till en 28 fots kryssare.
Först byggde à ke Claesson i skala 1:15, men det blev för otympligt med sÄ stora modeller i lÀgenheten. SÄ nu bygger han i 1:20 och det har hunnit bli ett 30-tal. Han bygger i mahognyfanér, sjÀlvklart i en teknik han hittat pÄ sjÀlv.
Bland de modeller han byggt finns förebilder som "Alfsol" frÄn 1923, R6:an "Tidsfördrif II", Tore Holms entypsbÄt frÄn 1937 (som inte blev nÄgon succé) och "Miranda" frÄn 1912, som fanns i Gamleby under Holmjubileet. BÄtarna Àr detaljrika och nÀstan allting tillverkar à ke Claesson sjÀlv. Det Àr rena konstverken som i de allra flesta fall Àven Àr segelbara.
Numera bor makarna Claesson i Tore Holms gamla paradvÄning, en hÀrlig lÀgenhet med en fantastisk utsikt över Gamlebyviken och det som finns kvar av det anrika varvet.
Just för tillfÀllet har den 82-Ärige konstruktören inga projekt pÄ ritbordet. Det Àr nog över 60 Är sedan det intrÀffade senast.
PortrÀttet
<STRONG>Namn: </STRONG>Ă
ke Claesson <STRONG>Ă
lder: </STRONG>82 <STRONG>Familj: </STRONG>Hustru , son och barnbarn <STRONG>Bor:</STRONG> i Tore Holms gamla lÀgenhet <STRONG>Favoritmat: </STRONG>KöttfÀrslimpa <STRONG>Fritidsintressen: </STRONG>ModellbÄtar, bandy och fotboll <STRONG>Blir glad av: </STRONG>Att fÄ vara frisk <STRONG>BÀst med Tjust:</STRONG> Omgivningarna och Gamlebyviken
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!