Maskinkonstruktören började som ritare pÄ Tore Holms varv

Åke Claesson började som ritare pĂ„ Tore Holms varv i Gamleby 1944. Inte i sin vildaste fantasi kunde han ana att han en dag skulle bo i Holm paradvĂ„ning med utsikt över varvet i Gamleby och med flera av de legendariska segelbĂ„tarna hemma pĂ„ spiselhyllan.

Utsikt över Holms varv. Med en egen modell av Tore Holms bĂ„t Tidsfördrif II i famnen kan Åke Claesson blicka ut över Tore Holms varv i Gamleby dĂ€r han en gĂ„ng i tiden arbetade som ritare innan han gav sig ivĂ€g för att konstruera entreprenadmaskiner. Nu bor han Ă„ter i Gamleby och till pĂ„ köpet i Tore Holms paradvĂ„ning pĂ„ Loftagatan i det hus som det anrika varvet en gĂ„ng Ă€gde.FOTO: HANS BRANDIN

Utsikt över Holms varv. Med en egen modell av Tore Holms bĂ„t Tidsfördrif II i famnen kan Åke Claesson blicka ut över Tore Holms varv i Gamleby dĂ€r han en gĂ„ng i tiden arbetade som ritare innan han gav sig ivĂ€g för att konstruera entreprenadmaskiner. Nu bor han Ă„ter i Gamleby och till pĂ„ köpet i Tore Holms paradvĂ„ning pĂ„ Loftagatan i det hus som det anrika varvet en gĂ„ng Ă€gde.FOTO: HANS BRANDIN

Foto: Fotograf saknas!

VĂ€stervik2006-02-20 00:25
Tiden som gick frĂ„n att Åke Claesson började arbeta pĂ„ Tore Holms varv tills han Ă„tervĂ€nde till Gamleby och började bygga bĂ„tmodeller anvĂ€nde han till att konstruera stora entreprenadmaskiner, som vĂ€ghyvlar, frontlastare, asfaltsverk och mycket annat, nĂ„gra av dem blivit klassiska inom branschen.
- Jag vĂ€xte upp i Gamleby, men det tog sin tid innan jag började studera pĂ„ allvar, berĂ€ttar Åke Claessson. Inte förrĂ€n jag var 20 Ă„r tog jag realexamen. Jag jobbade pĂ„ Posten och Gamleby Mekaniska Verkstad samtidigt som jag pluggade pĂ„ Hermods. Först efter de studierna började jag som ritare hos Tore Holm, den olympiske guldmedaljören flera gĂ„nger om och vida berömda segelbĂ„tskonstruktören.

Det blev ingen lĂ€ngre anstĂ€llning pĂ„ varvet som tillverkade sĂ„ mĂ„nga fantastiska bĂ„tar, men bĂ„tarnas linjer planterade sig för alltid i minnet hos Åke Claesson. Han sökte sig till Stockholm och jobbade en tid innan han studerade vidare och tog ingenjörsexamen vid STI.
- Efter ingenjörsexamen arbetade jag med neonskyltar under ett Är innan jag kom in pÄ det omrÄde som kom att ta all min tid under decennier framÄt. Det var en expansiv tid dÀr det byggdes maskiner över allt och ingenting var omöjligt. Hela tiden funderade jag över lösningar, ofta under nÀtterna, och pÄ dagarna kunde jag omsÀtta tankarna i praktiken i verkstÀderna.

Åke Claesson började ute i Hammarby industriomrĂ„de med att konstruera en vĂ€ghyvel Ă„t ingenjörsfirman Lifa. I ett skjul bakom Bromma flygplats monterades den första vĂ€lghyveln, en maskin pĂ„ Ă„tta ton med en sexccylingdrig AEC-motor pĂ„ 95 hĂ€stkrafter.
- Chefen insĂ„g att vi mĂ„ste ha mer specialkompetens och skickade ivĂ€g mig att studera hydraulik pĂ„ Kunglikga Tekniska högskolan, berĂ€ttar Åke Claesson. Sedan jobbade han vidare hos Lifa med konstruktioner bland annat till vĂ€g och vattenbyggnadsstyrelsen innan han började konstruera för LuleĂ„-firman Kewaco.

- Som ett exempel pÄ hur det kunde gÄ till pÄ den tiden kan jag berÀtta att chefen pÄ Kewaco, Kalle Wallberg, stack till mig en bild frÄn Kanada av en lastmaskin för timmer. UtifrÄn den bilden fick jag konstruera den första timmergaffeln i Sverige.
Åke Claesson jobbade pĂ„ AMS och senare pĂ„ VĂ€gverket i BorlĂ€nge dĂ€r han utvecklade maskiner för snöröjning, asfaltering, slĂ€ntsĂ„dd och mycket mer.
PĂ„ konsultbasis arbetade han Ă„t ASJ i Linköping och ritade den första svenska hjullastaren, föregĂ„ngaren till alla Volvos midjestyrda framlastare som vi ser i arbete runt omkring oss idag. I entreprenadbranschen Ă€r Åke Claesson en riktig kĂ€ndis.

Efter pensioneringen Ă„tervĂ€nde Åke Claesson till Gamleby.
- Jag har alltid haft nĂ„gonting för hĂ€nderna och stĂ€ndigt funderat pĂ„ tekniska lösningar, berĂ€ttar Åke Claesson. SĂ„ nĂ€r Solveig och jag renoverat vĂ„rt hus var jag tvungen att hitta pĂ„ nĂ„got.
Det blev modellbÄtar. Redan som 13-Äring byggde han en modellbÄt, en riktigt fin som finns kvar i bokhyllan Àn. Men som pensionÀr har det blivit mÄnga, mÄnga fler.
- Eftersom jag jobbat pÄ Tore Holms varv kÀnns det lite extra roligt att bygga bÄtar som byggts i Gamleby, men jag ritar ocksÄ gÀrna sjÀlv och helt nyligen har jag gjort kompletta fullskaleritningar till en 28 fots kryssare.

Först byggde Åke Claesson i skala 1:15, men det blev för otympligt med sĂ„ stora modeller i lĂ€genheten. SĂ„ nu bygger han i 1:20 och det har hunnit bli ett 30-tal. Han bygger i mahognyfanĂ©r, sjĂ€lvklart i en teknik han hittat pĂ„ sjĂ€lv.
Bland de modeller han byggt finns förebilder som "Alfsol" frĂ„n 1923, R6:an "Tidsfördrif II", Tore Holms entypsbĂ„t frĂ„n 1937 (som inte blev nĂ„gon succĂ©) och "Miranda" frĂ„n 1912, som fanns i Gamleby under Holmjubileet. BĂ„tarna Ă€r detaljrika och nĂ€stan allting tillverkar Åke Claesson sjĂ€lv. Det Ă€r rena konstverken som i de allra flesta fall Ă€ven Ă€r segelbara.
Numera bor makarna Claesson i Tore Holms gamla paradvÄning, en hÀrlig lÀgenhet med en fantastisk utsikt över Gamlebyviken och det som finns kvar av det anrika varvet.
Just för tillfÀllet har den 82-Ärige konstruktören inga projekt pÄ ritbordet. Det Àr nog över 60 Är sedan det intrÀffade senast.
PortrÀttet
<STRONG>Namn: </STRONG>Åke Claesson <STRONG>Ålder: </STRONG>82 <STRONG>Familj: </STRONG>Hustru , son och barnbarn <STRONG>Bor:</STRONG> i Tore Holms gamla lĂ€genhet <STRONG>Favoritmat: </STRONG>KöttfĂ€rslimpa <STRONG>Fritidsintressen: </STRONG>ModellbĂ„tar, bandy och fotboll <STRONG>Blir glad av: </STRONG>Att fĂ„ vara frisk <STRONG>BĂ€st med Tjust:</STRONG> Omgivningarna och Gamlebyviken
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om