Maskinkonstruktören började som ritare på Tore Holms varv
Åke Claesson började som ritare på Tore Holms varv i Gamleby 1944. Inte i sin vildaste fantasi kunde han ana att han en dag skulle bo i Holm paradvåning med utsikt över varvet i Gamleby och med flera av de legendariska segelbåtarna hemma på spiselhyllan.
Utsikt över Holms varv. Med en egen modell av Tore Holms båt Tidsfördrif II i famnen kan Åke Claesson blicka ut över Tore Holms varv i Gamleby där han en gång i tiden arbetade som ritare innan han gav sig iväg för att konstruera entreprenadmaskiner. Nu bor han åter i Gamleby och till på köpet i Tore Holms paradvåning på Loftagatan i det hus som det anrika varvet en gång ägde.FOTO: HANS BRANDIN
Foto: Fotograf saknas!
- Jag växte upp i Gamleby, men det tog sin tid innan jag började studera på allvar, berättar Åke Claessson. Inte förrän jag var 20 år tog jag realexamen. Jag jobbade på Posten och Gamleby Mekaniska Verkstad samtidigt som jag pluggade på Hermods. Först efter de studierna började jag som ritare hos Tore Holm, den olympiske guldmedaljören flera gånger om och vida berömda segelbåtskonstruktören.
Det blev ingen längre anställning på varvet som tillverkade så många fantastiska båtar, men båtarnas linjer planterade sig för alltid i minnet hos Åke Claesson. Han sökte sig till Stockholm och jobbade en tid innan han studerade vidare och tog ingenjörsexamen vid STI.
- Efter ingenjörsexamen arbetade jag med neonskyltar under ett år innan jag kom in på det område som kom att ta all min tid under decennier framåt. Det var en expansiv tid där det byggdes maskiner över allt och ingenting var omöjligt. Hela tiden funderade jag över lösningar, ofta under nätterna, och på dagarna kunde jag omsätta tankarna i praktiken i verkstäderna.
Åke Claesson började ute i Hammarby industriområde med att konstruera en väghyvel åt ingenjörsfirman Lifa. I ett skjul bakom Bromma flygplats monterades den första välghyveln, en maskin på åtta ton med en sexccylingdrig AEC-motor på 95 hästkrafter.
- Chefen insåg att vi måste ha mer specialkompetens och skickade iväg mig att studera hydraulik på Kunglikga Tekniska högskolan, berättar Åke Claesson. Sedan jobbade han vidare hos Lifa med konstruktioner bland annat till väg och vattenbyggnadsstyrelsen innan han började konstruera för Luleå-firman Kewaco.
- Som ett exempel på hur det kunde gå till på den tiden kan jag berätta att chefen på Kewaco, Kalle Wallberg, stack till mig en bild från Kanada av en lastmaskin för timmer. Utifrån den bilden fick jag konstruera den första timmergaffeln i Sverige.
Åke Claesson jobbade på AMS och senare på Vägverket i Borlänge där han utvecklade maskiner för snöröjning, asfaltering, släntsådd och mycket mer.
På konsultbasis arbetade han åt ASJ i Linköping och ritade den första svenska hjullastaren, föregångaren till alla Volvos midjestyrda framlastare som vi ser i arbete runt omkring oss idag. I entreprenadbranschen är Åke Claesson en riktig kändis.
Efter pensioneringen återvände Åke Claesson till Gamleby.
- Jag har alltid haft någonting för händerna och ständigt funderat på tekniska lösningar, berättar Åke Claesson. Så när Solveig och jag renoverat vårt hus var jag tvungen att hitta på något.
Det blev modellbåtar. Redan som 13-åring byggde han en modellbåt, en riktigt fin som finns kvar i bokhyllan än. Men som pensionär har det blivit många, många fler.
- Eftersom jag jobbat på Tore Holms varv känns det lite extra roligt att bygga båtar som byggts i Gamleby, men jag ritar också gärna själv och helt nyligen har jag gjort kompletta fullskaleritningar till en 28 fots kryssare.
Först byggde Åke Claesson i skala 1:15, men det blev för otympligt med så stora modeller i lägenheten. Så nu bygger han i 1:20 och det har hunnit bli ett 30-tal. Han bygger i mahognyfanér, självklart i en teknik han hittat på själv.
Bland de modeller han byggt finns förebilder som "Alfsol" från 1923, R6:an "Tidsfördrif II", Tore Holms entypsbåt från 1937 (som inte blev någon succé) och "Miranda" från 1912, som fanns i Gamleby under Holmjubileet. Båtarna är detaljrika och nästan allting tillverkar Åke Claesson själv. Det är rena konstverken som i de allra flesta fall även är segelbara.
Numera bor makarna Claesson i Tore Holms gamla paradvåning, en härlig lägenhet med en fantastisk utsikt över Gamlebyviken och det som finns kvar av det anrika varvet.
Just för tillfället har den 82-årige konstruktören inga projekt på ritbordet. Det är nog över 60 år sedan det inträffade senast.
Porträttet
<STRONG>Namn: </STRONG>Åke Claesson <STRONG>Ålder: </STRONG>82 <STRONG>Familj: </STRONG>Hustru , son och barnbarn <STRONG>Bor:</STRONG> i Tore Holms gamla lägenhet <STRONG>Favoritmat: </STRONG>Köttfärslimpa <STRONG>Fritidsintressen: </STRONG>Modellbåtar, bandy och fotboll <STRONG>Blir glad av: </STRONG>Att få vara frisk <STRONG>Bäst med Tjust:</STRONG> Omgivningarna och Gamlebyviken
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!